25 lutego 2008 - materiał archiwalny

undefinedRekordowy styczeń KKM

System Krakowskiej Karty Miejskiej cieszy się coraz większą popularnością. Większość krakowian już samodzielnie doładowuje swoją kartę w automatach.

Tylko w styczniu KKM w automatach doładowało aż 76 tys. 779 osób. To zdecydowanie więcej niż w listopadzie, kiedy zrobiło to ok. 43 tys. osób. Od 20 września 2007 roku liczba doładowań KKM w automatach wyniosła dokładnie 189.665. Olbrzymia jest też liczba biletów jednorazowych kupionych w automatach. Od 20 września wydały one aż 670.333 sztuk. W sumie wszystkich operacji w przeciągu zaledwie czterech ostatnich miesięcy było więc prawie 860 tys. A to oznacza, że z automatu skorzystał już każdy statystyczny krakowianin.

Mimo, że cały czas wzrasta liczba osób korzystających z automatów, to od naszych pasażerów otrzymujemy coraz mniej skarg związanych z ich funkcjonowaniem. W styczniu kłopoty z doładowaniem KKM miało 135 osób. To prawie o połowę mniej niż w poprzednich miesiącach (w listopadzie kłopoty z doładowaniem KKM miały 254 osoby, w grudniu 219). Jak łatwo policzyć procent nieudanych operacji jest minimalny (w styczniu wynosi on zaledwie 1,7 promila). Wszystkich osób, które miały problem z zakupem biletu w automacie było ok. 600, co daje 0,7 promila w skali wszystkich operacji. Nie oznacza to jednak, że ten wynik nas satysfakcjonuje. Naszych pasażerów chcielibyśmy bowiem zapewnić, że cały czas pracujemy nad tym, aby system działał jeszcze sprawniej. Chcemy, aby każdy klient został obsłużony prawidłowo.

Nie da się jednak ukryć, że często zdarzają się sytuacje, kiedy to sami pasażerowie przyczyniają się do nieprawidłowego działania automatów. Każdego miesiąca pracownicy MPK muszą wielokrotnie usuwać awarie spowodowane przez nieumiejętność niektórych pasażerów. Oto przykłady:

- wkładanie do czytników zwiniętych banknotów

- wkładanie kilku banknotów jednocześnie do czytnika

- wkładanie banknotów do czytnika dla monet

Nie brak również osób, które specjalnie niszczą automaty. Pracownicy MPK wielokrotnie usuwali już z czytników papier, różnego rodzaju plastikowe elementy lub wymieniali rozbite ekrany automatów.

To wszystko skutecznie blokuje urządzenia i uniemożliwia pasażerom doładowanie KKM.

Warto podkreślić, że już wkrótce pasażerowie jeszcze łatwiej doładują swoje karty. W trzech automatach zostaną zamontowane terminale kart płatniczych. Dzięki nim pasażerowie doładowujący KKM nie będą się musieli martwić o gotówkę i to czy automat wyda im resztę. Do zamontowania terminali jest przystosowany każdy z 61 automatów stojących na krakowskich ulicach, więc w przyszłości będą w niego wyposażone wszystkie urządzenia.

Trzeba jednak przyznać, że podobnie jak problemów z systemami bankowymi, awarią bankomatów czy innych systemów elektronicznych, które przecież czasem się zdarzają, również pewnych kłopotów z naszymi automatami nie da się całkowicie wykluczyć.

Pasażerowie, którzy mają problem z doładowaniem KKM, zawsze mogą jednak zadzwonić pod bezpłatny numer telefonu, czynny całą dobę. Nasi pracownicy na pewno przyjmą zgłoszenie i pomogą rozwiązać każdy problem.

Najnowsze

16 lipca 2025
Zabytkowe autobusy i tramwaje wyjechały na ulicach Krakowa
W niedzielę, 13 lipca, na ulice Krakowa po raz kolejny wyjechały zabytkowe autobusy i tramwaje w ramach Krakowskiej Linii Muzealnej.
9 lipca 2025
Kraków wycofuje z ruchu wszystkie autobusy z silnikami Euro 5
W środę, 9 lipca do floty MPK w Krakowie dołączyło osiem nowych midi autobusów marki Autosan. W porównaniu do innych kontraktów krakowskiego przewoźnika liczba nowych pojazdów nie jest może imponująca, ale pozwala na wycofanie z ruchu ostatnich egzemplarzy autobusów spalinowych z silnikami Euro 5.
8 lipca 2025
Umowa na dostawę pięciu przegubowych autobusów elektrycznych
MPK w Krakowie podpisało 8 lipca umowę na dostawę pięciu przegubowych autobusów elektrycznych z firmą Solaris Bus & Coach. Krakowski przewoźnik uzyskał już wsparcie finansowe na realizację tej inwestycji w ramach przedsięwzięcia o nazwie „Rozwój floty autobusów zeroemisyjnych dla potrzeb realizacji usług transportu publicznego w Krakowie”. Z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności MPK uzyska niemal 100 proc. dofinansowania do zakupu tych pojazdów.
7 lipca 2025
Wyjątkowy weekend z KLM – wieczorne kursy i wagon z XIX wieku
To był wyjątkowy weekend z Krakowską Linią Muzealną. Po raz pierwszy w historii zabytkowe tramwaje kursowały w… godzinach wieczornych. W sobotę, 5 lipca, została uruchomiona specjalna linia tramwajowa nr 66. Linia kursowała w godz. od ok. 18.00 do ok. 23.30 co ok. 60 minut. Na linii 66 kursowały dwa składy wagonów historycznych – tramwaj silnikowy 4N z przyczepą S2D, która charakteryzuje się niskopodłogowym wejściem w części środkowej oraz norymberski tramwaj GT6.
7 lipca 2025
Ponad 500 dzieci wzięło udział w zajęciach edukacyjnych MPK w Krakowie
W pierwszej połowie 2025 roku zajezdnię tramwajową Podgórze MPK w Krakowie odwiedziło ponad 500 dzieci z krakowskich szkół podstawowych. Wszystkie wzięły udział w zajęciach edukacyjnych w ramach programu Akademia Młodego Krakowianina oraz Akademii Bohaterów Klimatu. Podczas specjalnie przygotowanej trasy edukacyjnej w zajezdni tramwajowej Podgórze dzieci mogli zobaczyć na czym polega przygotowanie tramwajów do ruchu.
3 lipca 2025
MPK w Krakowie podpisało umowy na dostawę 48 autobusów z silnikami Euro 6
MPK w Krakowie podpisało dzisiaj, 3 lipca kolejne już w tym roku umowy na dostawę nowych autobusów. Tym razem chodzi o kontrakty realizacyjne z konsorcjum firm Solaris Bus & Coach oraz PKO Leasing na dostawę w formie leasingu w sumie 48 autobusów z silnikami Euro 6.