9 listopada 2017 - materiał archiwalny
9 listopada 2017 - materiał archiwalny

Jaka infrastruktura jest potrzeba do eksploatacji autobusów elektrycznych? Jak zaplanować ładowanie autobusów elektrycznych i jak dobrać baterie do takich autobusów? M.in. na te pytania starali się odpowiedzieć uczestnicy warsztatów poświęconych ładowaniu autobusów elektrycznych, które 9 listopada (czwartek) odbyły się w Urzędzie Miasta Krakowa. W spotkaniu wzięli udział przedstawiciele przewoźników, organizatorów transportu oraz przedstawiciele producentów autobusów elektrycznych i systemów ładowania baterii.

To nie przypadek, że warsztaty poświęcone infrastrukturze do ładowania autobusów elektrycznych zostały zorganizowane w Krakowie. To właśnie w stolicy Małopolski powstała pierwsza w Polsce linia autobusowa obsługiwana wyłącznie autobusami elektrycznymi. To w Krakowie powstało także pierwsze w Polsce stanowisko do ładowania autobusów przez pantograf. Obecnie w Krakowie funkcjonują dwie takie stacje, a trwa budowa kolejnych sześciu. W sierpniu 2017 roku na terenie Stacji Obsługi Autobusów Wola Duchacka powstało także 28 stanowisk do ładowania baterii przez wtyczkę (plug-in).

Swoimi doświadczeniami w tym zakresie, m.in. w kwestii uzyskania przyłącza energetycznego potrzebnego do ładowania autobusów, Kraków dzielił się podczas warsztatów z przedstawicielami innych miast.

Elementem warsztatów byłtakże pokaz ładowania autobusu elektrycznego przez wtyczkę na terenie Stacji Obsługi Autobusów Wola Duchacka oraz pokaz ładowania przez pantograf przy ul. Pawiej, w którym wzięli udział uczestnicy.

Warsztaty w Krakowie są już piątym z kolei spotkaniem przedstawicieli przewoźników, organizatorów transportu oraz producentów poświęcone programowi e-Bus. Są one efektem porozumień, jakie część polskich miast zawarła z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju w sprawie wspólnej realizacji programu bezemisyjnego transportu. Przedmiotem porozumienia jest współpraca przy opracowaniu, przetestowaniu, wdrożeniu i sprzedaży nowych, innowacyjnych rozwiązań w obszarze bezemisyjnego transportu publicznego.

Kraków takie porozumienie podpisał 29 czerwca 2017 roku. Dzięki niej MPK SA w Krakowie otrzyma dofinasowanie w wysokości minimum 60 proc. do zakupu ponad 160 autobusów elektrycznych, w tym 100 przegubowych.

- Obecnie w siedmiu polskich miastach jeździ już ok. 80 autobusów elektrycznych. Trwa proces zakupu ponad 300 kolejnych. Zakładamy, że w latach 2021-2022 tego typu pojazdów w komunikacji miejskiej w Polsce będzie ok. 1000 – mówił Włodzimierz Hrymniak, dyrektor programu e-Bus, podczas otwierania warsztatów w Krakowie.

Najnowsze

10 września 2025
150 pracowników MPK pobiegnie z okazji 150 lat krakowskiej komunikacji
W niedzielę, 14 września 150 pracowników MPK weźmie udział w wyjątkowym jubileuszowym biegu z okazji 150 lat krakowskiej komunikacji miejskiej. Biegacze wystartują z placu obok Muzeum Inżynierii i Techniki, przy ul. św. Wawrzyńca o godz. 10.00 i będą mieli do pokonania trasę o długości ok. 4 km (pobiegną przez ul. Gazową, Podgórską, kładką Ojca Bernatka, ul. Ludwinowską, ul. Barską, chodnikiem wzdłuż ul. Marii Konopnickiej, ul. Orawską, ul. Rzemieślniczą, wzdłuż Parku Rzecznego Wilga i chodnikiem wzdłuż ul. J. Brożka). Meta to zajezdnia tramwajowa Podgórze przy ul. J. Brożka 3.
8 września 2025
O mukowiscydozie w tramwaju MPK
Co roku, 8 września, obchodzony jest Światowy Dzień Mukowiscydozy. W tym dniu wspólnie z fundacją Matio chcemy zwrócić uwagę na potrzeby osób chorych i ich rodzin, a także budować świadomość społeczną, walczyć ze stereotypami i wspierać działania poprawiające jakość życia chorych.
7 września 2025
Kolejna niedziela z historycznymi tramwajami za nami
W niedzielę 7 września, w ramach Krakowskiej Linii Muzealnej, zostały uruchomione dwie linie tramwajowe. Tradycyjnie była to linia nr 0 kursująca z ul. św. Wawrzyńca do pętli Salwator. Pojawił się na niej skład złożony z wrocławskiego wagonu silnikowego N, który przebywa w Krakowie w ramach wymiany tramwajów, oraz krakowski wagon doczepny PN2 nr 524. Atrakcji na tej linii nie brakowało. We wrocławskim wagonie podróżowali przedstawiciele ze stolicy Dolnego Śląska, którzy w godz. 10:58-14:45 rozdawali gadżety i pamiątki.
7 września 2025
25 pracowników MPK w Krakowie pobiegło w Poland Business Run
W niedzielę, 7 września pracownicy MPK w Krakowie już po raz piąty wzięli udział w charytatywnej sztafecie biegowej Poland Business Run. W tym wyjątkowym roku dla MPK, w którym świętujemy 150 lat komunikacji miejskiej w Krakowie, w wydarzeniu wzięło udział aż pięć zespołów krakowskiego przewoźnika. Pracownicy MPK chcieli mieć swój wkład we wsparcie Fundacji Poland Business Run, dzięki której dofinansowanie do protez, wózków, rehabilitacji czy pomocy psychologicznej otrzymają m.in. mieszkańcy Małopolski.
5 września 2025
Ruszył kolejny sezon siatkarskiej Ligi MPK
W środę, 3 września został oficjalnie otwarty drugi sezon siatkarskiej Ligi MPK, który potrwa od września 2025 roku do stycznia 2026 roku. Rozgrywki rozpoczął Grzegorz Dyrkacz, wiceprezes zarządu MPK w Krakowie, który powitał zawodników w nowym sezonie, gratulował zaangażowania i ducha sportu oraz życzył wszystkim końcowego sukcesu.
3 września 2025
Kolejne defibrylatory w MPK w Krakowie
MPK w Krakowie zyskało kolejne defibrylatory AED. Urządzenia są już dostępne w trzech nowych lokalizacjach i jeżeli zajdzie taka potrzeba będą mogły być użyte do ratowania życia pracowników MPK oraz mieszkańców. Defibrylatory trafiły do dwóch zajezdni autobusowych MPK - w Bieńczycach i w Płaszowie oraz do zajezdni tramwajowej Podgórze. Sprzęt został sfinansowany ze środków przyznanych z funduszu prewencyjnego PZU oraz środków własnych MPK.