9 listopada 2017 - materiał archiwalny
9 listopada 2017 - materiał archiwalny

Jaka infrastruktura jest potrzeba do eksploatacji autobusów elektrycznych? Jak zaplanować ładowanie autobusów elektrycznych i jak dobrać baterie do takich autobusów? M.in. na te pytania starali się odpowiedzieć uczestnicy warsztatów poświęconych ładowaniu autobusów elektrycznych, które 9 listopada (czwartek) odbyły się w Urzędzie Miasta Krakowa. W spotkaniu wzięli udział przedstawiciele przewoźników, organizatorów transportu oraz przedstawiciele producentów autobusów elektrycznych i systemów ładowania baterii.

To nie przypadek, że warsztaty poświęcone infrastrukturze do ładowania autobusów elektrycznych zostały zorganizowane w Krakowie. To właśnie w stolicy Małopolski powstała pierwsza w Polsce linia autobusowa obsługiwana wyłącznie autobusami elektrycznymi. To w Krakowie powstało także pierwsze w Polsce stanowisko do ładowania autobusów przez pantograf. Obecnie w Krakowie funkcjonują dwie takie stacje, a trwa budowa kolejnych sześciu. W sierpniu 2017 roku na terenie Stacji Obsługi Autobusów Wola Duchacka powstało także 28 stanowisk do ładowania baterii przez wtyczkę (plug-in).

Swoimi doświadczeniami w tym zakresie, m.in. w kwestii uzyskania przyłącza energetycznego potrzebnego do ładowania autobusów, Kraków dzielił się podczas warsztatów z przedstawicielami innych miast.

Elementem warsztatów byłtakże pokaz ładowania autobusu elektrycznego przez wtyczkę na terenie Stacji Obsługi Autobusów Wola Duchacka oraz pokaz ładowania przez pantograf przy ul. Pawiej, w którym wzięli udział uczestnicy.

Warsztaty w Krakowie są już piątym z kolei spotkaniem przedstawicieli przewoźników, organizatorów transportu oraz producentów poświęcone programowi e-Bus. Są one efektem porozumień, jakie część polskich miast zawarła z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju w sprawie wspólnej realizacji programu bezemisyjnego transportu. Przedmiotem porozumienia jest współpraca przy opracowaniu, przetestowaniu, wdrożeniu i sprzedaży nowych, innowacyjnych rozwiązań w obszarze bezemisyjnego transportu publicznego.

Kraków takie porozumienie podpisał 29 czerwca 2017 roku. Dzięki niej MPK SA w Krakowie otrzyma dofinasowanie w wysokości minimum 60 proc. do zakupu ponad 160 autobusów elektrycznych, w tym 100 przegubowych.

- Obecnie w siedmiu polskich miastach jeździ już ok. 80 autobusów elektrycznych. Trwa proces zakupu ponad 300 kolejnych. Zakładamy, że w latach 2021-2022 tego typu pojazdów w komunikacji miejskiej w Polsce będzie ok. 1000 – mówił Włodzimierz Hrymniak, dyrektor programu e-Bus, podczas otwierania warsztatów w Krakowie.

Najnowsze

5 czerwca 2025
Pracownicy MPK już po raz 16. zagrają w Turnieju Piłkarskim im. Piotra Pruchnickiego
W sobotę, 7 czerwca na boisku TS Tramwaj, przy ul. Praskiej 61a zostanie rozegrany 16. Piłkarski Turniej im. Piotra Pruchnickiego, organizowany przez pracowników MPK SA w Krakowie z zajezdni tramwajowej Podgórze.
5 czerwca 2025
Rusza 23. Sezon Krakowskiej Linii Muzealnej
W najbliższą niedzielę 8 czerwca rozpocznie się 23. sezon Krakowskiej Linii Muzealnej. Rozpocznie się wyjątkowo, bo nie od tradycyjnych kursów linii nr 0 z ul. św. Wawrzyńca do Cichego Kącika, ale od uruchomienia dwóch wyjątkowych linii, które zabiorą pasażerów do każdej z pięciu zajezdni MPK w Krakowie. W tym roku obchodzimy jubileusz 150 lat komunikacji miejskiej, więc KLM musi być wyjątkowa.
4 czerwca 2025
MPK w Krakowie podpisało umowę na dostawę 10 autobusów wodorowych
MPK w Krakowie podpisało umowę z firmą PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy sp. z o. o. na dostawę 10 autobusów zasilanych wodorem marki NesoBus. To pierwsze pojazdy z takim zasilaniem, które kupuje krakowski przewoźnik. Umowa została zawarta 3 czerwca. Nowe autobusy zaczną wozić pasażerów za 12 miesięcy.
3 czerwca 2025
MPK w Krakowie wybrało dostawcę 190 nowych autobusów
We wtorek, 3 czerwca MPK w Krakowie wybrało dostawcę 190 nowych autobusów wyposażonych w silniki spalinowe Euro 6, spełniające najwyższe normy ochrony środowiska. Będzie nim konsorcjum Solaris Bus & Coach Sp. z o.o. i PKO Leasing S.A.
3 czerwca 2025
Odbudowany przez MPK w Krakowie wagon SN1 z 1922 roku rozpocznie tegoroczną KLM
W historycznej hali zajezdni przy ul. św. Wawrzyńca 15, która obecnie jest częścią Muzeum Inżynierii i Techniki, MPK w Krakowie zaprezentowało wyjątkowy tramwaj SN1 o numerze 59. Miało to miejsce 3 czerwca, dokładnie po 103 latach od momentu, kiedy ten wyjątkowy tramwaj zaczął wozić pasażerów.
1 czerwca 2025
Rekordowy Dzień Dziecka w krakowskim MPK
Tłumy dzieci wraz ze swoimi opiekunami, rodzicami, dziadkami odwiedziło w niedzielę, 1 czerwca zajezdnię tramwajową w Nowej Hucie. Cieszymy się, że przygotowane przez nas atrakcje tak wielu z Was się spodobały. Nie martwimy się o przyszłość, skoro tak wielu młodych osób chciało samodzielnie poprowadzić tramwaj. Doceniamy Wasze zainteresowanie tym, jak dbamy o tramwaje, jak je naprawiamy i jak je myjemy. No i cieszymy się, że tak wielkim zainteresowaniem cieszyły się historyczne tramwaje i autobusy. To ważne, aby wiedzieć jak zmienił się krakowski transport przez ostanie kilkadziesiąt lat – tym bardziej, że świętujemy w tym roku 150 lat krakowskiej komunikacji miejskiej.