24 października 2016 - materiał archiwalny

W poniedziałek, 24 października do MPK SA w Krakowie wpłynęły cztery oferty na dostawę 50 nowych, niskopodłogowych tramwajów. Oferty złożyły firmy:

- Stadler Polska Sp. z o.o. lider konsorcjum wraz z partnerem konsorcjum firmą Solaris Bus&Coach SA (cena za 1 wagon o nazwie Tramino Kraków - 7 270 127 zł netto)

- Newag SA (cena za 1 wagon o nazwie 138N - 8 595 000 zł)

-  PESA Bydgoszcz SA (cena za 1 wagon o nazwie 2016N Krakowiak II - 6 950 000 zł netto)

- Skoda Transportation (cena za 1 wagon o nazwie ForCity Kraków 8 290 000 zł netto).

Warto podkreślić, że w przetargu kryterium wyboru ofert cena stanowi tylko 40%, a kryteria techniczne to 60%.

Wszystkie oferty zostaną sprawdzone oraz ocenione zgodnie z punktacją zawartą w Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia.  Następnie jedna, najkorzystniejsza oferta będzie podlegała dalszej weryfikacji.

Przetarg zakłada w pierwszym etapie dostawę 35 nowych tramwajów. Pierwsze z nich powinny się pojawić w Krakowie pod koniec 2018 roku.

Nowe tramwaje będą niskopodłogowe i będą mieć długość ponad 30 metrów. Zostaną wyposażone w klimatyzację, nowoczesny system informacji pasażerskiej, monitoring, automaty biletowe, porty USB do ładowania smartfonów oraz system liczenia pasażerów.

Warto także podkreślić, że dwa nowe tramwaje będą także wyposażone w innowacyjny system autonomicznej jazdy (pozostałe wagony będą miały instalację umożliwiającą zamontowanie tego systemu w przyszłości). To rozwiązanie ma umożliwić jazdę tramwajom w przypadku, gdy nie będzie możliwości korzystania z sieci trakcyjnej. Może to dotyczyć np. takich sytuacji, gdy na jakimś fragmencie trasy tramwajowej montowanie sieci trakcyjnej zamocowanej na słupach trakcyjnych okaże się trudne w realizacji lub będzie negatywnie wpływać na otoczenie (np. budynki mieszkalne). Dodatkowo to rozwiązanie może też być wykorzystane w sytuacjach awaryjnych. Umożliwi np. przejazd tramwajom w sytuacjach, gdy zabraknie napięcia w sieci trakcyjnej.

Najnowsze

5 czerwca 2025
Pracownicy MPK już po raz 16. zagrają w Turnieju Piłkarskim im. Piotra Pruchnickiego
W sobotę, 7 czerwca na boisku TS Tramwaj, przy ul. Praskiej 61a zostanie rozegrany 16. Piłkarski Turniej im. Piotra Pruchnickiego, organizowany przez pracowników MPK SA w Krakowie z zajezdni tramwajowej Podgórze.
5 czerwca 2025
Rusza 23. Sezon Krakowskiej Linii Muzealnej
W najbliższą niedzielę 8 czerwca rozpocznie się 23. sezon Krakowskiej Linii Muzealnej. Rozpocznie się wyjątkowo, bo nie od tradycyjnych kursów linii nr 0 z ul. św. Wawrzyńca do Cichego Kącika, ale od uruchomienia dwóch wyjątkowych linii, które zabiorą pasażerów do każdej z pięciu zajezdni MPK w Krakowie. W tym roku obchodzimy jubileusz 150 lat komunikacji miejskiej, więc KLM musi być wyjątkowa.
4 czerwca 2025
MPK w Krakowie podpisało umowę na dostawę 10 autobusów wodorowych
MPK w Krakowie podpisało umowę z firmą PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy sp. z o. o. na dostawę 10 autobusów zasilanych wodorem marki NesoBus. To pierwsze pojazdy z takim zasilaniem, które kupuje krakowski przewoźnik. Umowa została zawarta 3 czerwca. Nowe autobusy zaczną wozić pasażerów za 12 miesięcy.
3 czerwca 2025
MPK w Krakowie wybrało dostawcę 190 nowych autobusów
We wtorek, 3 czerwca MPK w Krakowie wybrało dostawcę 190 nowych autobusów wyposażonych w silniki spalinowe Euro 6, spełniające najwyższe normy ochrony środowiska. Będzie nim konsorcjum Solaris Bus & Coach Sp. z o.o. i PKO Leasing S.A.
3 czerwca 2025
Odbudowany przez MPK w Krakowie wagon SN1 z 1922 roku rozpocznie tegoroczną KLM
W historycznej hali zajezdni przy ul. św. Wawrzyńca 15, która obecnie jest częścią Muzeum Inżynierii i Techniki, MPK w Krakowie zaprezentowało wyjątkowy tramwaj SN1 o numerze 59. Miało to miejsce 3 czerwca, dokładnie po 103 latach od momentu, kiedy ten wyjątkowy tramwaj zaczął wozić pasażerów.
1 czerwca 2025
Rekordowy Dzień Dziecka w krakowskim MPK
Tłumy dzieci wraz ze swoimi opiekunami, rodzicami, dziadkami odwiedziło w niedzielę, 1 czerwca zajezdnię tramwajową w Nowej Hucie. Cieszymy się, że przygotowane przez nas atrakcje tak wielu z Was się spodobały. Nie martwimy się o przyszłość, skoro tak wielu młodych osób chciało samodzielnie poprowadzić tramwaj. Doceniamy Wasze zainteresowanie tym, jak dbamy o tramwaje, jak je naprawiamy i jak je myjemy. No i cieszymy się, że tak wielkim zainteresowaniem cieszyły się historyczne tramwaje i autobusy. To ważne, aby wiedzieć jak zmienił się krakowski transport przez ostanie kilkadziesiąt lat – tym bardziej, że świętujemy w tym roku 150 lat krakowskiej komunikacji miejskiej.