16 marca 2016 - materiał archiwalny
16 marca 2016 - materiał archiwalny

W środę 16 marca krakowianie mogli przypomnieć sobie jak podróżowało się tramwajem ponad 100 lat temu. Z pętli Bronowice Małe przez pl. Wszystkich Świętych do Łagiewnik przejechał najstarszy krakowski tramwaj – czyli SN1 (Gracówka). Okazją do zorganizowania tego specjalnego kursu była przypadająca w tym roku 115. rocznica uruchomienia tramwaju elektrycznego. Wyjazd z pętli Bronowice Małe został zaplanowany na godz. 9.00, a więc dokładnie o tej samej porze, kiedy w 1901 roku na krakowskie tory z przedstawicielami władz miasta wyjechał pierwszy elektryczny tramwaj.

Jak można przeczytać w relacjach prasowych z tego okresu, punktualnie o godzinie 9.00 rano prezydent miasta Krakowa Józef Friedlein zaprosił na otwarcie linii całą Radę Miasta oraz wielu gości, którzy po próbnej jeździe (do Parku Krakowskiego) mieli obejrzeć urządzenia elektryczne znajdujące się w obiektach przy ul. św. Wawrzyńca.

Pierwsza jazda elektrycznymi tramwajami przy ogromnym zainteresowaniu krakowian odbyła się bez przeszkód. Następnego dnia, czyli 17 marca od godziny 11.00 pierwszy tramwaj elektryczny został udostępniony mieszkańcom Krakowa. Zainteresowanie kursującymi wagonami było bardzo duże. W pojazdach panował ogromny ścisk i mimo doczepionych przyczepek przystosowanych do tramwaju elektrycznego z tramwaju konnego, na wielu przystankach nie można było wsiąść do wozów. Nie tylko tramwaj budził zainteresowanie, ale jego wyposażenie. Widok lamp elektrycznych nie należał do powszechnych w Krakowie. Choć niektóre bogatsze domy w mieście oraz Teatr im. J. Słowackiego posiadały małe elektrownie wytwarzające prąd na własne potrzeby i lampy elektryczne można było tam zobaczyć, to na ulicach Krakowa w powszechnym użyciu stosowane były lampy gazowe.

Uruchomienie tramwaju elektrycznego wprowadziło Kraków do niewielkiego grona miast Austrii eksploatujących kolej elektryczną. Było nobilitacją miasta i dowodem jego szybkiego rozwoju kierowanego przez samorząd.

Warto także pamiętać, że uruchomienie w marcu 1901 roku tramwaju elektrycznego w Krakowie zbiegło się z ważnym wydarzeniem kulturalnym – premierą sztuki „Wesela” Stanisława Wyspiańskiego w Teatrze im. J. Słowackiego (premiera miała miejsce o godzinie 19.00 tego samego dnia czyli 16.03.1901 roku).

Najnowsze

25 listopada 2025
Dzisiaj święto motorniczych
Wstają do pracy, gdy większość z mieszkańców jeszcze śpi. Każdego dnia, także w święta, dbają o to, aby pasażerowie bezpiecznie dojechali do celu. Prowadzą pojazdy, które mają długość nawet ponad 40 metrów i ważą 60 ton. Dzisiaj, 25 listopada motorniczowie obchodzą swoje święto.
24 listopada 2025
Krakowskie wagony na paradzie z okazji 145 lat komunikacji miejskiej w Poznaniu
Z okazji obchodów 145-lecia komunikacji miejskiej w Poznaniu oraz dnia św. Katarzyny, patronki tramwajarzy i opiekunki przewoźników, w niedzielę, 23 listopada odbyła się parada historycznych i współczesnych tramwajów. Oprócz wagonów z Poznania, pojechał w niej krakowski skład wagonów N+ND z MPK SA w Krakowie. Były to jedyne tramwaje spoza Poznania, które wzięły udział w tym wyjątkowym przejeździe.
24 listopada 2025
Wzmocnienia komunikacji nocnej w okresie Andrzejek
W okresie Andrzejek zostaną wprowadzone zmiany w kursowaniu poszczególnych nocnych linii nocnych - będzie więcej kursów tramwajów i autobusów.
23 listopada 2025
Zespół MPK w Krakowie wygrywa w siatkarskim turnieju o Puchar Prezydenta
W niedzielę, 23 listopada w Hali Sportowej SP nr 40 przy ul. Pszczelnej 13 został rozegrany Samorządowy Turniej o Puchar Prezydenta Miasta Krakowa w piłce siatkowej. Wygrał go zespół złożony z pracowników MPK w Krakowie, w którym zagrali Dorota, Patrycja, Aneta, Magdalena, Filip, Amadeusz, Grzegorz oraz Daniel.
23 listopada 2025
Trudne warunki na drogach z powodu intensywnych opadów śniegu - skrócone linie
Wszystkie linie aglomeracyjne kursują po swoich stałych trasach.
20 listopada 2025
Akcja MPK i Straży Miejskiej w centrum miasta
W tym tygodniu trawa wspólna akcja MPK w Krakowie i Straży Miejskiej Miasta Krakowa, której celem jest dbanie o to, aby kierowcy samochodów nie utrudniali przejazdu tramwajom i autobusom. Inspektorzy ruchu MPK i strażnicy miejscy kontrolują m.in. ulice w centrum miasta, po których kursują tramwaje, a także autobusy.