10 grudnia 2015 - materiał archiwalny
10 grudnia 2015 - materiał archiwalny

Krakowski przewoźnik ogłosił kolejny przetarg na zakup nowych autobusów. Tym razem zamówienie dotyczy zakupu 12 autobusów przegubowych z napędem hybrydowym o długości ok. 18 metrów (napędzanych silnikiem spalinowym Euro 6 oraz silnikiem elektrycznym).

Producenci, którzy wezmą udział w tym przetargu będą mogli przesyłać swoje oferty do 28 stycznia 2016 roku. Po wyborze najlepszej oferty i po podpisaniu umowy zwycięzca przetargu będzie miał siedem miesięcy na dostarczenie wszystkich 12 pojazdów do Krakowa.

Warto pamiętać, że przetarg na dostawę 12 autobusów hybrydowych to już trzecie zamówienie jakie w ostatnich tygodniach ogłosiło MPK SA. Poprzednie dwa przetargi dotyczyły zakupu 60 autobusów standardowych o długości ok. 12 m oraz  15 autobusów typu midi o długości ok. 8,5 m (każdy z tych pojazdów będzie wyposażony w ekologiczny silnik, spełniający normy emisji spalin Euro-6. Wśród autobusów, które MPK SA zamierza zamówić jest jeszcze 20 autobusów elektrycznych wraz z systemem ładowania (w tym 3 przegubowe o długości ok. 18 m i 17 standardowych o długości ok. 12 m).

W sumie w ciągu dwóch najbliższych lat MPK SA kupi 107 autobusów w ramach  Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Małopolskiego na latach 2014-2020, korzystając z instrumentu Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych. Cały projekt, na który składa się zakup 107 autobusów oraz 12 stacjonarnych automatów do sprzedaży biletów w systemie KKM ma się zakończyć w 2017 roku.

Wszystkie zamówione przez MPK SA autobusy będą posiadały rozwiązania techniczne ułatwiające korzystanie z komunikacji miejskiej osobom starszym i niepełnosprawnym (m.in. niska podłoga, system informacji pasażerskiej) oraz będą wyposażone w mobilne automaty biletowe.

Dzięki realizowanemu przez MPK SA projektowi zwiększy się udział niskoemisyjnego transportu zbiorowego na obszarze całej aglomeracji krakowskiej.

Najnowsze

28 lipca 2025
II Zlot Autobusów Ikarus na Śląsku
Autobus MPK w Krakowie – historyczny Ikarus 620 wziął udział w II Zlocie Autobusów Ikarus na Śląsku. Wydarzenie odbywało się w weekend 26–27 lipca w Parku Słupna w Mysłowicach. Dla uczestników zlotu uruchomiona zostanie bezpłatna linia specjalna obsługiwana autobusami Ikarus, kursująca z centrum Katowic do Parku Słupna. Wstęp na wydarzenie był bezpłatny.
27 lipca 2025
Wagon SN1 z 1922 roku przewiózł pasażerów na KLM
W niedzielę, 27 lipca na Krakowskiej Linii Muzealnej na linię 0 wyjechał ponad stuletni wagon odbudowany przez pracowników MPK w Krakowie. Był to tramwaj SN1 o numerze 59 z 1922 roku, zaprezentowany w tym roku w ramach jubileuszu 150 lat komunikacji miejskiej w Krakowie.
25 lipca 2025
Tunel KST znów otwarty. Tramwaje wracają pod Dworzec Główny
W poniedziałek, 28 lipca wraca ruch tramwajowy w tunelu Krakowskiego Szybkiego Tramwaju pod Dworcem Głównym. Przez miesiąc – od 28 czerwca – tunel był zamknięty z powodu zaplanowanych prac związanych z wymianą elementów systemu przeciwpożarowego.
24 lipca 2025
Blisko 152 miliony złotych na rozwój transportu publicznego
Kraków sięga po środki na rozwój zrównoważonego transportu. Dzięki finansowaniu z Funduszy Europejskich remontu doczeka się układ torowiska na ul. Starowiślnej, ul. Straszewskiego i ul. Karmelickiej. Miasto zyskało też finansowanie na rozwój inteligentnych systemów transportowych, czyli m.in. ekranów z informacją pasażerską czy systemów kontrolnych w strefach ograniczonego ruchu. Za te projekty odpowiada Zarząd Dróg Miasta Krakowa.
18 lipca 2025
Wyjątkowa niedziela z KLM - dwie linie tramwajowe i jedna autobusowa
W niedzielę, 20 lipca na ulice Krakowa wyjechały zabytkowe tramwaje i autobusy w ramach Krakowskiej Linii Muzealnej. Tego dnia uruchomiono aż trzy specjalne linie z udziałem historycznych pojazdów.
17 lipca 2025
Nowe biletomaty w tramwajach i autobusach
W pojazdach Komunikacji Miejskiej w Krakowie sukcesywnie wymieniane są najbardziej wyeksploatowane biletomaty na nowoczesne i bardziej niezawodne urządzenia. To ważna zmiana – dotychczasowe automaty, po wielu latach użytkowania, ulegały coraz częstszym awariom. Nowe rozwiązania są nie tylko bardziej odporne na usterki, ale także przyjazne dla środowiska – nie drukują już papierowych biletów.