2 grudnia 2015 - materiał archiwalny
2 grudnia 2015 - materiał archiwalny

MPK SA przez okres dwóch tygodni, od 2 do 15 grudnia 2015 roku będzie testować autobus MAN Lion’s City Hybrid. Autobus zaczął wozić pasażerów w środę, 2 grudnia na linii nr 124 z os. Podwawelskiego do Wieczystej. Największą zaletą pojazdu jest jego hybrydowy napęd, który łączy silnik spalinowy spełniający normy Euro 6 i silnik elektryczny. W autobusie zastosowano także superkondensator do magazynowania energii odzyskiwanej podczas hamowania. Dzięki temu zużywa on do 30 proc. mniej oleju napędowego w porównaniu do autobusów z tradycyjnym silnikiem. To przekłada się na redukcję emisji dwutlenku węgla nawet do 26 ton w okresie rocznej eksploatacji.

Pasażerowie w Krakowie na pewno docenią też fakt, że podczas ruszania z przystanku autobus praktycznie nie wytwarza hałasu i nie emituje spalin. Przełącza się bowiem wtedy w tryb pracy „zero emission”. Z kolei dzięki automatycznymi systemowi „start-stop” silnik pozostaje wyłączony przez okres do 40 proc. czasu eksploatacji.

W autobusie zastosowano segmentowe ściany boczne. Wieloczęściowa konstrukcja paneli ścian bocznych oznacza, że w przypadku uszkodzenia nie trzeba wymieniać poszycia całej ściany. Możliwa jest bowiem szybka wymiana pojedynczego uszkodzonego segmentu.

Testowany autobus ma 12 metrów długości i może jednorazowo przewieźć 76 osób, w tym 28 na miejscach siedzących.

Warto pamiętać, że MPK SA już od prawie roku eksploatuje przegubowy autobus hybrydowy. Krakowski przewoźnik planuje także wkrótce ogłosić przetarg na zakup 12 kolejnych przegubowych autobusów hybrydowych w ramach projektu unijnego.

Najnowsze

14 listopada 2025
Pasażer chwali autobusy, które MPK kieruje na linie aglomeracyjne
Pasażerowie chwalą sobie autobusy marki MAN i Solaris, które MPK w Krakowie kupuje z myślą o trasach aglomeracyjnych. Obecnie krakowski przewoźnik dysponuje w sumie 31 takimi pojazdami. Za co cenią je pasażerowie? Jak pisze jeden z nich, który często ma okazję nimi podróżować, ich dużą zaletą jest wysokie bezpieczeństwo i komfort. Autobusy, w porównaniu w wersjami miejskim, mają większą liczbę miejsc siedzących i znakomicie sprawdzają się na często wąskich i krętych drogach w podkrakowskich miejscowościach.
14 listopada 2025
50 lat temu tramwaje zaczęły kursować do Bronowic Małych
Dokładnie 50 lat temu do Bronowic Małych (a wtedy os. Widok) zaczęły kursować tramwaje. Nowa linia tramwajowa została otwarta dla regularnych kursów 14 listopada 1975 roku. Do dzisiaj tramwaje są najlepszym środkiem transportu dla mieszkańców Bronowic, którzy jadą do centrum miasta.
10 listopada 2025
Pracownicy MPK w Krakowie zebrali 700 kg żywności dla potrzebujących
Pracownicy MPK SA w Krakowie po raz kolejny włączyli się do akcji Krakowska Zbiórka Żywności, którą organizuje Bank Żywności w Krakowie wraz z miastem Kraków. W tym roku zebrana żywność zostanie przekazana osobom starszym, chorym, z niepełnosprawnościami, rodzinom wielodzietnym oraz osobom samotnym.
10 listopada 2025
Kraków odpowiedział na apel i prośbę Kijowa
W ubiegłym tygodniu do Kijowa wyjechało pięć wycofanych przez MPK z ruchu autobusów marki Solaris z 2009 roku, o długości 12 metrów. Ich przekazanie to efekt prośby jaką do Prezydenta Miasta Krakowa skierował Mer Kijowa, Witalij Kłyczko. Ma to związek z bardzo trudną sytuacją w stolicy Ukrainy, która od kilku lat broni się przed atakiem Rosji. Warto pamiętać, że Kijów to dla Krakowa miasto bliźniacze na Ukrainie – co stanowi najwyższą, uchwaloną przez Radę Miasta Krakowa, formę partnerstwa międzynarodowego.
8 listopada 2025
Aktualizacja automatów mobilnych i usuwanie nieaktywnych nośników w KMK
Zgodnie z decyzją Zarządu Transportu Publicznego, od 12 listopada wprowadzana będzie aktualizacja oprogramowania we wszystkich mobilnych automatach biletowych – urządzeniach znajdujących się w pojazdach komunikacji miejskiej.
7 listopada 2025
Ruch tramwajowy do pętli Czerwone Maki został przywrócony
Informujemy, że do pętli Czerwone Maki został przywrócony ruch wszystkich linii tramwajowych nr 18, 52 i 77.