8 października 2015 - materiał archiwalny
8 października 2015 - materiał archiwalny

Od 8 października pasażerowie krakowskiej komunikacji miejskiej mają do dyspozycji nowoczesną, multimedialną wiatę na przystanku Teatr Bagatela, przy ul. Karmelickiej. Czekając na tramwaj znajdą pod nią nie tylko schronienie przed deszczem i śniegiem. Wiata zaprojektowana przez firmę Novamedia Innovision Sp. z o.o. została wyposażona w innowacyjny system informacji pasażerskiej składający się z dwóch dużych ekranów, paska informacji i głośników.

Na jednym z ekranów pasażerowie sprawdzą rozkłady jazdy wszystkich linii zatrzymujących się na przystanku Teatr Bagatela. Będzie się tam także wyświetlał czas oczekiwania na najbliższe kursy a na pasku informacyjnym pojawią komunikaty dotyczące zmian w komunikacji i dane o stanie powietrza w Krakowie. Co więcej, czekając na tramwaj pasażerowie sprawdzą pogodę – temperaturę, ciśnienie i siłę wiatru.

Drugi ekran, który jest ekranem dotykowym zapewni pasażerom dostęp do wielu przydatnych informacji dotyczących funkcjonowania komunikacji miejskiej, w tym cenników i przepisów obowiązujących podczas podróży w tramwajach i autobusach. Dodatkowo pasażerowie znajdą  na mapie adresy krakowskich urzędów, szpitali, muzeów, restauracji, kin a nawet bankomatów. Pasażerowie, którzy znajdą się na tym przystanku z pewnością nie będą się nudzić – kilkuminutowe oczekiwanie na przyjazd tramwaju mogą spędzić… grając w gry. Wystarczy, że dotkną na ekranie ikony „gra”.

Wiata została wyposażona także w głośniki. Zostaną wykorzystane do nadawania ważnych komunikatów głosowych dla pasażerów, a także muzyki, która umili czas oczekiwania na przyjazd tramwaju.

Już z daleka będzie natomiast widoczna informacja wyświetlana na specjalnym pasku LED, który został umieszczony wokół dachu wiaty.

Oprócz nowoczesnej informacji pasażerskiej i nietypowego designu zadbano także o bezpieczeństwo pasażerów znajdujących się w obrębie wiaty. Dzięki kamerze obejmującej obszar całego przystanku dyspozytorzy MPK SA będą mogli obserwować wszystko co się tam dzieje. Taki podgląd umożliwi im szybką reakcję w sytuacji, gdy trzeba będzie wezwać służy ratunkowe lub porządkowe.

Multimedialna wiata to nie jedyne udogodnienie przygotowane dla pasażerów przez MPK SA. Krakowski przewoźnik wydrukował specjalne ulotki informacyjne dla turystów i mieszkańców. Każdy folder przedstawia informacje dotyczące jednej linii tramwajowej lub autobusowej. W niewielkiej broszurze o formacie A4 zebrano wszelkie niezbędne informacje dotyczące linii komunikacyjnych. Są tu: cennik biletów, spis przystanków, spis linii przesiadkowych, czasy przejazdu, a także częstotliwość kursowania. Na odwrocie umieszczono fragment mapy Krakowa z naniesionym przebiegiem linii oraz przystankami. Dołączono również zdjęcia atrakcyjnych miejsc, które warto odwiedzić. Nie zapomniano o umieszczeniu QR kodu, pozwalającego przy pomocy urządzeń mobilnych na przeglądanie zawsze aktualnego rozkładu jazdy danej linii. Całość publikacji została przygotowana w dwujęzycznej wersji: polskiej i angielskiej. Foldery są już dostępne w punktach sprzedaży biletów, w punktach informacji miejskiej.

Najnowsze

14 listopada 2025
Pasażer chwali autobusy, które MPK kieruje na linie aglomeracyjne
Pasażerowie chwalą sobie autobusy marki MAN i Solaris, które MPK w Krakowie kupuje z myślą o trasach aglomeracyjnych. Obecnie krakowski przewoźnik dysponuje w sumie 31 takimi pojazdami. Za co cenią je pasażerowie? Jak pisze jeden z nich, który często ma okazję nimi podróżować, ich dużą zaletą jest wysokie bezpieczeństwo i komfort. Autobusy, w porównaniu w wersjami miejskim, mają większą liczbę miejsc siedzących i znakomicie sprawdzają się na często wąskich i krętych drogach w podkrakowskich miejscowościach.
14 listopada 2025
50 lat temu tramwaje zaczęły kursować do Bronowic Małych
Dokładnie 50 lat temu do Bronowic Małych (a wtedy os. Widok) zaczęły kursować tramwaje. Nowa linia tramwajowa została otwarta dla regularnych kursów 14 listopada 1975 roku. Do dzisiaj tramwaje są najlepszym środkiem transportu dla mieszkańców Bronowic, którzy jadą do centrum miasta.
10 listopada 2025
Pracownicy MPK w Krakowie zebrali 700 kg żywności dla potrzebujących
Pracownicy MPK SA w Krakowie po raz kolejny włączyli się do akcji Krakowska Zbiórka Żywności, którą organizuje Bank Żywności w Krakowie wraz z miastem Kraków. W tym roku zebrana żywność zostanie przekazana osobom starszym, chorym, z niepełnosprawnościami, rodzinom wielodzietnym oraz osobom samotnym.
10 listopada 2025
Kraków odpowiedział na apel i prośbę Kijowa
W ubiegłym tygodniu do Kijowa wyjechało pięć wycofanych przez MPK z ruchu autobusów marki Solaris z 2009 roku, o długości 12 metrów. Ich przekazanie to efekt prośby jaką do Prezydenta Miasta Krakowa skierował Mer Kijowa, Witalij Kłyczko. Ma to związek z bardzo trudną sytuacją w stolicy Ukrainy, która od kilku lat broni się przed atakiem Rosji. Warto pamiętać, że Kijów to dla Krakowa miasto bliźniacze na Ukrainie – co stanowi najwyższą, uchwaloną przez Radę Miasta Krakowa, formę partnerstwa międzynarodowego.
8 listopada 2025
Aktualizacja automatów mobilnych i usuwanie nieaktywnych nośników w KMK
Zgodnie z decyzją Zarządu Transportu Publicznego, od 12 listopada wprowadzana będzie aktualizacja oprogramowania we wszystkich mobilnych automatach biletowych – urządzeniach znajdujących się w pojazdach komunikacji miejskiej.
7 listopada 2025
Ruch tramwajowy do pętli Czerwone Maki został przywrócony
Informujemy, że do pętli Czerwone Maki został przywrócony ruch wszystkich linii tramwajowych nr 18, 52 i 77.