8 października 2015 - materiał archiwalny
8 października 2015 - materiał archiwalny

Od 8 października pasażerowie krakowskiej komunikacji miejskiej mają do dyspozycji nowoczesną, multimedialną wiatę na przystanku Teatr Bagatela, przy ul. Karmelickiej. Czekając na tramwaj znajdą pod nią nie tylko schronienie przed deszczem i śniegiem. Wiata zaprojektowana przez firmę Novamedia Innovision Sp. z o.o. została wyposażona w innowacyjny system informacji pasażerskiej składający się z dwóch dużych ekranów, paska informacji i głośników.

Na jednym z ekranów pasażerowie sprawdzą rozkłady jazdy wszystkich linii zatrzymujących się na przystanku Teatr Bagatela. Będzie się tam także wyświetlał czas oczekiwania na najbliższe kursy a na pasku informacyjnym pojawią komunikaty dotyczące zmian w komunikacji i dane o stanie powietrza w Krakowie. Co więcej, czekając na tramwaj pasażerowie sprawdzą pogodę – temperaturę, ciśnienie i siłę wiatru.

Drugi ekran, który jest ekranem dotykowym zapewni pasażerom dostęp do wielu przydatnych informacji dotyczących funkcjonowania komunikacji miejskiej, w tym cenników i przepisów obowiązujących podczas podróży w tramwajach i autobusach. Dodatkowo pasażerowie znajdą  na mapie adresy krakowskich urzędów, szpitali, muzeów, restauracji, kin a nawet bankomatów. Pasażerowie, którzy znajdą się na tym przystanku z pewnością nie będą się nudzić – kilkuminutowe oczekiwanie na przyjazd tramwaju mogą spędzić… grając w gry. Wystarczy, że dotkną na ekranie ikony „gra”.

Wiata została wyposażona także w głośniki. Zostaną wykorzystane do nadawania ważnych komunikatów głosowych dla pasażerów, a także muzyki, która umili czas oczekiwania na przyjazd tramwaju.

Już z daleka będzie natomiast widoczna informacja wyświetlana na specjalnym pasku LED, który został umieszczony wokół dachu wiaty.

Oprócz nowoczesnej informacji pasażerskiej i nietypowego designu zadbano także o bezpieczeństwo pasażerów znajdujących się w obrębie wiaty. Dzięki kamerze obejmującej obszar całego przystanku dyspozytorzy MPK SA będą mogli obserwować wszystko co się tam dzieje. Taki podgląd umożliwi im szybką reakcję w sytuacji, gdy trzeba będzie wezwać służy ratunkowe lub porządkowe.

Multimedialna wiata to nie jedyne udogodnienie przygotowane dla pasażerów przez MPK SA. Krakowski przewoźnik wydrukował specjalne ulotki informacyjne dla turystów i mieszkańców. Każdy folder przedstawia informacje dotyczące jednej linii tramwajowej lub autobusowej. W niewielkiej broszurze o formacie A4 zebrano wszelkie niezbędne informacje dotyczące linii komunikacyjnych. Są tu: cennik biletów, spis przystanków, spis linii przesiadkowych, czasy przejazdu, a także częstotliwość kursowania. Na odwrocie umieszczono fragment mapy Krakowa z naniesionym przebiegiem linii oraz przystankami. Dołączono również zdjęcia atrakcyjnych miejsc, które warto odwiedzić. Nie zapomniano o umieszczeniu QR kodu, pozwalającego przy pomocy urządzeń mobilnych na przeglądanie zawsze aktualnego rozkładu jazdy danej linii. Całość publikacji została przygotowana w dwujęzycznej wersji: polskiej i angielskiej. Foldery są już dostępne w punktach sprzedaży biletów, w punktach informacji miejskiej.

Najnowsze

11 grudnia 2025
MPK w Krakowie konsultuje rozwiązania w nowych tramwajach w celu zapewnienia dostępności transportu dla osób ze szczególnymi potrzebami
Dla MPK w Krakowie dostępność taboru dla osób ze szczególnymi potrzebami jest priorytetem. Zależy nam na tym, aby osoby z ograniczoną mobilnością, poruszające się na wózkach inwalidzkich, niewidome i słabowidzące, ale także osoby poruszające z się z wózkami dziecięcymi mogły bezpiecznie i komfortowo podróżować naszymi pojazdami. Z tego właśnie powodu krakowski przewoźnik już po raz kolejny konsultuje zaprojektowane dla nich rozwiązania w nowych dwukierunkowych tramwajach. Jest to ważne, bo są to pierwsze tego rodzaju nowe wagony, które kupuje MPK w Krakowie.
11 grudnia 2025
Muzyczna podróż w świątecznym tramwaju MPK
W czwartek, 11 grudnia mieszkańy zostali zaproszeni w muzyczną podróż Świątecznym Tramwajem MPK w Krakowie. Tramwaj wyruszył o godzinie 15:00 z przystanku Łagiewniki w magiczną trasę po Krakowie. Kursował do godziny 19:00.
10 grudnia 2025
Pięć lat Krakowskiej Zbiórki Żywności – podsumowanie i plany na przyszłość
5 grudnia w Klastrze Innowacji Społeczno-Gospodarczych przy ul. Zabłocie 20 odbyło się wyjątkowe spotkanie podsumowujące pięć lat Krakowskiej Zbiórki Żywności – inicjatywy realizowanej wspólnie przez Miasto Kraków i Bank Żywności w Krakowie. W wydarzeniu wzięło udział ponad 60 osób reprezentujących instytucje publiczne, firmy, szkoły oraz organizacje zaangażowane w akcję. Nie mogło na nim zabraknąć przedstawiciela MPK w Krakowie. Grzegorz Łyduch, kierownik Stacji Obsługi Autobusów Wola Duchacka podzielił się doświadczeniami z akcji krakowskiego przewoźnika, gdzie pracownicy zebrali w sumie 700 kg żywności.
9 grudnia 2025
Stacja Remontów najlepsza w Lidze Halowej MPK w Krakowie
W piątek, 5 grudnia ponad 60 pracowników MPK w Krakowie zakończyło zmagania w wewnętrznych rozgrywkach piłkarskich. Liga Halowa MPK Kraków 2025 rozgrywana była w hali namiotowej TS Tramwaj Kraków i wzięło w niej udział sześć zespołów reprezentujące poszczególne zajezdnie: Bieńczyce, Nowa Huta, Płaszów, Podgórze, Stacja Remontów i Wola Duchacka.
8 grudnia 2025
6 grudnia Mikołaj rozdawał prezenty dzieciom
W sobotę, 6 grudnia świąteczny tramwaj MPK najpierw zawiózł prezenty dla chorych dzieci, które w tym dniu były w szpitalu im. S. Żeromskiego. 150 Mikołajek i Mikołajów odebrało prezenty w Urzędzie Miasta Krakowa od Marii Klaman, zastępczyni prezydenta Krakowa i razem z nią pojechało świątecznym tramwajem MPK do szpitala im. S. Żeromskiego. Tam zastępczyni prezydenta razem z Mikołajami przekazała prezenty chorym dzieciom. Liczba Mikołajów nie była przypadkowa - było ich 150, bo tyle lat liczy w tym roku krakowska komunikacja miejska.
5 grudnia 2025
Zakończył się wyjątkowy jubileusz 150 lat krakowskiej komunikacji miejskiej
W piątkowe popołudnie, 5 grudnia 2025 roku w hali Stacji Obsługi i Remontów odbyło się oficjalne zakończenie obchodów 150 lat komunikacji miejskiej w Krakowie. Uczestnikami tego wydarzenia było prawie 300 pracowników MPK w Krakowie. To pracownicy, którzy w służbie dla mieszkańców Krakowa na różnych stanowiskach w MPK spędzili od 30 do nawet 50 lat. Wśród nich byli także honorowi krwiodawcy. To oni przez cały jubileuszowy 2025 rok oddawali krew w ramach akcji, której celem było zebranie 150 litrów krwi ratującej zdrowie i życie mieszkańców Małopolski.