3 września 2015 - materiał archiwalny
3 września 2015 - materiał archiwalny

Niskopodłogowy tramwaj Tramino marki Solaris wraca do Poznania. W niedzielę, 30 sierpnia mieszkańcy Krakowa mieli okazję podróżować nim po raz ostatni. MPK SA testowało tramwaj na krakowskich torowiskach ponad pół roku, od 23 lutego.

Decyzja o sprawdzeniu tramwaju wyprodukowanego przez firmę Solaris Bus&Coach wynikała przede wszystkim z tego, że jest to wagon wyposażony w innowacyjny system gromadzenia energii. Z technicznego punktu widzenia jedną z największych innowacji zastosowanych w tym wagonie jest właśnie zamontowany na dachu Układ Odzysku Energii z systemem superkondensatorów. Dzięki nim pojazd może gromadzić energię elektryczną, która później wykorzystywana jest przy przyspieszaniu a jednocześnie zapewnienia jazdę autonomiczną tramwaju, czyli bez konieczności pobierania energii z sieci trakcyjnej. To rozwiązanie jest szczególnie istotne w sytuacjach, gdy dochodzi do awarii i w sieci nie ma prądu.

Dzięki testom mieszkańcy Krakowa, w tym także Nowej Huty zyskali nowoczesny niskopodłogowy tramwaj. Przez cały okres sprawdzania tego wagonu, kursował on bowiem do nowohuckich dzielnic, na liniach nr 1, 4 i 14.

W czasie trwania testu o opinie na temat tego wagonu pytaliśmy także pasażerów. Zdecydowana większość wypełnionych przez nich ankiet zawierała pozytywne komentarze. Mieszkańcy zwracali uwagę, że wagon zapewnia komfortowy przejazd i doceniali m.in. klimatyzację i niską podłogę.

Tramwaj Tramino ma długość blisko 32 metrów. Jest niskopodłogowy, jednoprzestrzenny i składa się z pięciu członów. Wnętrze w pełni klimatyzowanego Tramino jest oświetlane za pomocą nowoczesnej technologii LED. Zarówno z zewnątrz, jak i w środku tramwaj wyróżnia się niezwykle nowoczesnym designem.

Warto podkreślić, że mimo zakończonych testów wagonu Solarisa, w Krakowie nie zmniejszyła się liczba niskopodłogowych tramwajów. Od poniedziałku na linii nr 50 zaczął kursować Krakowiak – nowoczesny tramwaj wyprodukowany przez firmę PESA Bydgoszcz SA. 

Najnowsze

5 czerwca 2025
Pracownicy MPK już po raz 16. zagrają w Turnieju Piłkarskim im. Piotra Pruchnickiego
W sobotę, 7 czerwca na boisku TS Tramwaj, przy ul. Praskiej 61a zostanie rozegrany 16. Piłkarski Turniej im. Piotra Pruchnickiego, organizowany przez pracowników MPK SA w Krakowie z zajezdni tramwajowej Podgórze.
5 czerwca 2025
Rusza 23. Sezon Krakowskiej Linii Muzealnej
W najbliższą niedzielę 8 czerwca rozpocznie się 23. sezon Krakowskiej Linii Muzealnej. Rozpocznie się wyjątkowo, bo nie od tradycyjnych kursów linii nr 0 z ul. św. Wawrzyńca do Cichego Kącika, ale od uruchomienia dwóch wyjątkowych linii, które zabiorą pasażerów do każdej z pięciu zajezdni MPK w Krakowie. W tym roku obchodzimy jubileusz 150 lat komunikacji miejskiej, więc KLM musi być wyjątkowa.
4 czerwca 2025
MPK w Krakowie podpisało umowę na dostawę 10 autobusów wodorowych
MPK w Krakowie podpisało umowę z firmą PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy sp. z o. o. na dostawę 10 autobusów zasilanych wodorem marki NesoBus. To pierwsze pojazdy z takim zasilaniem, które kupuje krakowski przewoźnik. Umowa została zawarta 3 czerwca. Nowe autobusy zaczną wozić pasażerów za 12 miesięcy.
3 czerwca 2025
MPK w Krakowie wybrało dostawcę 190 nowych autobusów
We wtorek, 3 czerwca MPK w Krakowie wybrało dostawcę 190 nowych autobusów wyposażonych w silniki spalinowe Euro 6, spełniające najwyższe normy ochrony środowiska. Będzie nim konsorcjum Solaris Bus & Coach Sp. z o.o. i PKO Leasing S.A.
3 czerwca 2025
Odbudowany przez MPK w Krakowie wagon SN1 z 1922 roku rozpocznie tegoroczną KLM
W historycznej hali zajezdni przy ul. św. Wawrzyńca 15, która obecnie jest częścią Muzeum Inżynierii i Techniki, MPK w Krakowie zaprezentowało wyjątkowy tramwaj SN1 o numerze 59. Miało to miejsce 3 czerwca, dokładnie po 103 latach od momentu, kiedy ten wyjątkowy tramwaj zaczął wozić pasażerów.
1 czerwca 2025
Rekordowy Dzień Dziecka w krakowskim MPK
Tłumy dzieci wraz ze swoimi opiekunami, rodzicami, dziadkami odwiedziło w niedzielę, 1 czerwca zajezdnię tramwajową w Nowej Hucie. Cieszymy się, że przygotowane przez nas atrakcje tak wielu z Was się spodobały. Nie martwimy się o przyszłość, skoro tak wielu młodych osób chciało samodzielnie poprowadzić tramwaj. Doceniamy Wasze zainteresowanie tym, jak dbamy o tramwaje, jak je naprawiamy i jak je myjemy. No i cieszymy się, że tak wielkim zainteresowaniem cieszyły się historyczne tramwaje i autobusy. To ważne, aby wiedzieć jak zmienił się krakowski transport przez ostanie kilkadziesiąt lat – tym bardziej, że świętujemy w tym roku 150 lat krakowskiej komunikacji miejskiej.