30 sierpnia 2015 - materiał archiwalny
30 sierpnia 2015 - materiał archiwalny

W niedzielę, 30 sierpnia mieszkańcy Krakowa mieli okazję po raz pierwszy pojechać nowoczesnym, najdłuższym w Polsce tramwajem po nowej estakadzie tramwajowej łączącej ul. Wielicką z ul. Lipską. Od poniedziałku, 31 sierpnia będzie on woził pasażerów na linii nr 50, łączącej Kurdwanów z Krowodrzy Górką.

Nowy niskopodłogowy tramwaj został przygotowany specjalnie dla Krakowa. Jest długi na prawie 43 metry i będzie mógł jednorazowo przewieźć ok. 300 pasażerów. Posiada klimatyzację, nowoczesny system informacji pasażerskiej monitoring oraz dwa automaty biletowe, w których za bilet zapłacimy monetami i kartą płatniczą. Tramwaj został także wyposażony w specjalną platformę, która ułatwi wsiadanie i wysiadanie osobom niepełnosprawnym poruszającym się na wózkach.

Nie tylko długość decyduje o tym, że jest to wyjątkowy i jedyny tego rodzaju tramwaj w Polsce. Dla pasażerów w środku wagonu zostały przygotowane miejsca na bagaż oraz specjalne miejsce, gdzie dzięki zamontowanym portom USB i gniazdkom elektrycznym będą mogli doładować swoje telefony i inne urządzenia mobilne.

W tramwaju specjalne miejsce zostało także przygotowane dla rowerzystów, którym zabrakło sił lub pogoda nie pozwoliła na kontynuowanie jazdy jednośladem. Wsiadając do nowego wagonu będę mieć do dyspozycji kilka poręczy, dzięki którym będą mogli bezpiecznie i komfortowo przewieźć rower.

Cały projekt na dostawę 36 fabrycznie nowych, niskopodłogowych wagonów tramwajowych ma zostać zamknięty w tym roku. Firma PESA Bydgoszcz SA zobowiązała się do dostarczenia wszystkich wagonów do połowy listopada 2015 roku.

Zakup tramwajów jest w 59% dofinansowany ze środków Unii Europejskiej. Projekt „Poprawa funkcjonowania krakowskiego transportu miejskiego poprzez zakup niskopodłogowego taboru tramwajowego oraz rozbudowę systemu Krakowskiej Karty Miejskiej” jest realizowany przez MPK SA w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2007-2013. Wartość kontraktu z firmą PESA to 291 240 000 zł netto. Przewidywane dofinansowanie do 36 wagonów z Funduszu Spójności to 171 831 600 zł.

Warto podkreślić, że od poniedziałku 31 sierpnia po nowej estakadzie będą jeździć tramwaje trzech linii nr 9, 11 i 50. Dzięki tej zmianie, zapewnione zostanie krótsze o około 5 – 6 minut połączenie osiedli Kurdwanów i Bieżanów z rondem Grzegórzeckim i Mogilskim.

Projekt, którego realizacja rozpoczęła się we wrześniu 2013 roku, obejmował budowę nowego odcinka Krakowskiego Szybkiego Tramwaju. Jego trasa biegnie od skrzyżowania ulic Saskiej, Lipskiej i Kuklińskiego do ulicy Wielickiej w Krakowie. Wybudowany odcinek pozwoli na poprawę jakości transportu miejskiego, a także ruchu drogowego, pieszego i rowerowego znajdującego się w najbliższym otoczeniu. Przede wszystkim wpłynie na zwiększenie udziału przyjaznego dla środowiska transportu w obsłudze mieszkańców Krakowskiego Obszaru Metropolitalnego. Estakada została tak zaprojektowana, by pasażerowie PKP mogli bardzo łatwo przesiąść się do tramwaju. 

Inwestycja w liczbach:

2,19 km nowej linii tramwajowej

2 lata prac budowlanych i modernizacyjnych

3 perony przesiadkowe dostosowane do potrzeb osób o ograniczonej sprawności ruchowej

4 nowe miejsca z sygnalizacją świetlną

1250 m nowej kanalizacji opadowej

2626 m nowej kanalizacji sanitarnej i ogólnospławnej

672 m linii wodociągowej

886,9 m nowej sieci c.o.

Wykonawca: MOTA-ENGIL CENTRAL EUROPE S.A.

Inwestycja została zrealizowana z wykorzystaniem środków unijnych. Na projekt wart 164 686 666,45 PLN Miasto otrzymało dofinansowanie w wysokości 67 741 500,96 PLN. Fundusze pochodzące ze środków Unii Europejskiej stanowią 59% kosztów kwalifikowanych projektu. Pozostałe 41% kosztów kwalifikowanych oraz wydatki niekwalifikowane w projekcie finansowane są z Budżetu Miasta Krakowa.

Galeria

Najnowsze

11 grudnia 2025
MPK w Krakowie konsultuje rozwiązania w nowych tramwajach w celu zapewnienia dostępności transportu dla osób ze szczególnymi potrzebami
Dla MPK w Krakowie dostępność taboru dla osób ze szczególnymi potrzebami jest priorytetem. Zależy nam na tym, aby osoby z ograniczoną mobilnością, poruszające się na wózkach inwalidzkich, niewidome i słabowidzące, ale także osoby poruszające z się z wózkami dziecięcymi mogły bezpiecznie i komfortowo podróżować naszymi pojazdami. Z tego właśnie powodu krakowski przewoźnik już po raz kolejny konsultuje zaprojektowane dla nich rozwiązania w nowych dwukierunkowych tramwajach. Jest to ważne, bo są to pierwsze tego rodzaju nowe wagony, które kupuje MPK w Krakowie.
11 grudnia 2025
Muzyczna podróż w świątecznym tramwaju MPK
W czwartek, 11 grudnia mieszkańy zostali zaproszeni w muzyczną podróż Świątecznym Tramwajem MPK w Krakowie. Tramwaj wyruszył o godzinie 15:00 z przystanku Łagiewniki w magiczną trasę po Krakowie. Kursował do godziny 19:00.
10 grudnia 2025
Pięć lat Krakowskiej Zbiórki Żywności – podsumowanie i plany na przyszłość
5 grudnia w Klastrze Innowacji Społeczno-Gospodarczych przy ul. Zabłocie 20 odbyło się wyjątkowe spotkanie podsumowujące pięć lat Krakowskiej Zbiórki Żywności – inicjatywy realizowanej wspólnie przez Miasto Kraków i Bank Żywności w Krakowie. W wydarzeniu wzięło udział ponad 60 osób reprezentujących instytucje publiczne, firmy, szkoły oraz organizacje zaangażowane w akcję. Nie mogło na nim zabraknąć przedstawiciela MPK w Krakowie. Grzegorz Łyduch, kierownik Stacji Obsługi Autobusów Wola Duchacka podzielił się doświadczeniami z akcji krakowskiego przewoźnika, gdzie pracownicy zebrali w sumie 700 kg żywności.
9 grudnia 2025
Stacja Remontów najlepsza w Lidze Halowej MPK w Krakowie
W piątek, 5 grudnia ponad 60 pracowników MPK w Krakowie zakończyło zmagania w wewnętrznych rozgrywkach piłkarskich. Liga Halowa MPK Kraków 2025 rozgrywana była w hali namiotowej TS Tramwaj Kraków i wzięło w niej udział sześć zespołów reprezentujące poszczególne zajezdnie: Bieńczyce, Nowa Huta, Płaszów, Podgórze, Stacja Remontów i Wola Duchacka.
8 grudnia 2025
6 grudnia Mikołaj rozdawał prezenty dzieciom
W sobotę, 6 grudnia świąteczny tramwaj MPK najpierw zawiózł prezenty dla chorych dzieci, które w tym dniu były w szpitalu im. S. Żeromskiego. 150 Mikołajek i Mikołajów odebrało prezenty w Urzędzie Miasta Krakowa od Marii Klaman, zastępczyni prezydenta Krakowa i razem z nią pojechało świątecznym tramwajem MPK do szpitala im. S. Żeromskiego. Tam zastępczyni prezydenta razem z Mikołajami przekazała prezenty chorym dzieciom. Liczba Mikołajów nie była przypadkowa - było ich 150, bo tyle lat liczy w tym roku krakowska komunikacja miejska.
5 grudnia 2025
Zakończył się wyjątkowy jubileusz 150 lat krakowskiej komunikacji miejskiej
W piątkowe popołudnie, 5 grudnia 2025 roku w hali Stacji Obsługi i Remontów odbyło się oficjalne zakończenie obchodów 150 lat komunikacji miejskiej w Krakowie. Uczestnikami tego wydarzenia było prawie 300 pracowników MPK w Krakowie. To pracownicy, którzy w służbie dla mieszkańców Krakowa na różnych stanowiskach w MPK spędzili od 30 do nawet 50 lat. Wśród nich byli także honorowi krwiodawcy. To oni przez cały jubileuszowy 2025 rok oddawali krew w ramach akcji, której celem było zebranie 150 litrów krwi ratującej zdrowie i życie mieszkańców Małopolski.