22 czerwca 2015 - materiał archiwalny

Trzy oferty wpłynęły do MPK SA w ramach ogłoszonego w kwietniu 2015 roku przetargu na zakup pięciu autobusów elektrycznych. W terminie składania ofert, który upłynął dzisiaj (poniedziałek, 22 czerwca) o godz. 10.00 zostały złożone trzy propozycje przez firmy:

- Konsorcjum Ursus Bus złożone z firm Ursus SA i AMZ Kutno Sp. z o.o. (kwota 7 mln 550 tys. zł netto)

- Solaris Bus&Coach SA (kwota 7 mln 607 tys. 415 zł netto)

-  Rampini Carlo SpA  (kwota 10 mln 115 tys. zł netto)

Zanim zostanie wybrana najkorzystniejsza propozycja, wszystkie przesłane oferty będą zweryfikowane i sprawdzone, czy są poprawne i czy spełniają wymagania, które postawił zamawiający. Warto pamiętać, że kryterium wyboru najlepszej oferty to nie tylko cena, która stanowi jedynie 70 proc., ale także kryteria techniczne (25 proc.) i zużycie jednostkowe energii elektrycznej (5 proc.).

Z firmą, która przedstawiła najkorzystniejszą propozycję i przysłała prawidłową ofertę zostanie podpisana umowa. Od tego momentu producent będzie miał dziewięć miesięcy na dostarczenie autobusów do Krakowa.

Elektryczne pojazdy, które zamówił krakowski przewoźnik będą miały ok. 8,5 metrów długości i będą niskopodłogowe. Komfort podróży zapewni m.in. klimatyzacja i niezwykle cicha praca układu napędowego. W wyposażeniu znajdzie się także system informacji pasażerskiej oraz monitoring. Co istotne MPK SA wymagało od producentów, aby baterie elektryczne autobusów można było ładować za pomocą pantografu oraz przez wtyczkę.

Elektryczne autobusy są już doskonale znane krakowianom. Przewożą bowiem pasażerów już od ponad roku. Dokładnie 29 kwietnia 2014 roku trzy takie właśnie pojazdy po raz pierwszy wyjechały na linię nr 154 łączącą ścisłe centrum miasta z Białym Prądnikiem. Od tej pory nieprzerwanie kursują w ramach prowadzonych przez MPK SA testów. Decyzja o uruchomieniu w Krakowie linii autobusowej obsługiwanej przez autobusy wyposażone w silniki elektryczne wynikała oczywiście z troski o środowisko i czyste powietrze. Pojazdy nie wytwarzają zanieczyszczeń. Jednocześnie zapewniają wysoki komfort przejazdu.

Najnowsze

5 czerwca 2025
Pracownicy MPK już po raz 16. zagrają w Turnieju Piłkarskim im. Piotra Pruchnickiego
W sobotę, 7 czerwca na boisku TS Tramwaj, przy ul. Praskiej 61a zostanie rozegrany 16. Piłkarski Turniej im. Piotra Pruchnickiego, organizowany przez pracowników MPK SA w Krakowie z zajezdni tramwajowej Podgórze.
5 czerwca 2025
Rusza 23. Sezon Krakowskiej Linii Muzealnej
W najbliższą niedzielę 8 czerwca rozpocznie się 23. sezon Krakowskiej Linii Muzealnej. Rozpocznie się wyjątkowo, bo nie od tradycyjnych kursów linii nr 0 z ul. św. Wawrzyńca do Cichego Kącika, ale od uruchomienia dwóch wyjątkowych linii, które zabiorą pasażerów do każdej z pięciu zajezdni MPK w Krakowie. W tym roku obchodzimy jubileusz 150 lat komunikacji miejskiej, więc KLM musi być wyjątkowa.
4 czerwca 2025
MPK w Krakowie podpisało umowę na dostawę 10 autobusów wodorowych
MPK w Krakowie podpisało umowę z firmą PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy sp. z o. o. na dostawę 10 autobusów zasilanych wodorem marki NesoBus. To pierwsze pojazdy z takim zasilaniem, które kupuje krakowski przewoźnik. Umowa została zawarta 3 czerwca. Nowe autobusy zaczną wozić pasażerów za 12 miesięcy.
3 czerwca 2025
MPK w Krakowie wybrało dostawcę 190 nowych autobusów
We wtorek, 3 czerwca MPK w Krakowie wybrało dostawcę 190 nowych autobusów wyposażonych w silniki spalinowe Euro 6, spełniające najwyższe normy ochrony środowiska. Będzie nim konsorcjum Solaris Bus & Coach Sp. z o.o. i PKO Leasing S.A.
3 czerwca 2025
Odbudowany przez MPK w Krakowie wagon SN1 z 1922 roku rozpocznie tegoroczną KLM
W historycznej hali zajezdni przy ul. św. Wawrzyńca 15, która obecnie jest częścią Muzeum Inżynierii i Techniki, MPK w Krakowie zaprezentowało wyjątkowy tramwaj SN1 o numerze 59. Miało to miejsce 3 czerwca, dokładnie po 103 latach od momentu, kiedy ten wyjątkowy tramwaj zaczął wozić pasażerów.
1 czerwca 2025
Rekordowy Dzień Dziecka w krakowskim MPK
Tłumy dzieci wraz ze swoimi opiekunami, rodzicami, dziadkami odwiedziło w niedzielę, 1 czerwca zajezdnię tramwajową w Nowej Hucie. Cieszymy się, że przygotowane przez nas atrakcje tak wielu z Was się spodobały. Nie martwimy się o przyszłość, skoro tak wielu młodych osób chciało samodzielnie poprowadzić tramwaj. Doceniamy Wasze zainteresowanie tym, jak dbamy o tramwaje, jak je naprawiamy i jak je myjemy. No i cieszymy się, że tak wielkim zainteresowaniem cieszyły się historyczne tramwaje i autobusy. To ważne, aby wiedzieć jak zmienił się krakowski transport przez ostanie kilkadziesiąt lat – tym bardziej, że świętujemy w tym roku 150 lat krakowskiej komunikacji miejskiej.