11 czerwca 2015 - materiał archiwalny
11 czerwca 2015 - materiał archiwalny

W sobotę, 13 czerwca mieszkańcy Krakowa mogli odwiedzić zajezdnię autobusową w Bieńczycach, przy ul. Makuszyńskiego 34. Zajezdnia, która w tym roku świętuje 45 lat istnienia została otwarta dla wszystkich od 10.00 do 14.00.

Na wszystkich którzy ją odwiedzili czekało wiele atrakcji. Mogli poznać historię tej nowohuckiej zajezdni przeglądając kroniki, obejmujące okres od roku 1970 oraz oglądając wystawę modeli autobusów eksploatowanych w Bieńczycach i fotografie zrobione przez pracowników.

Dla zwiedzających zostały udostępnione autobusy zabytkowe Ikarus 260, Autosan H6 oraz popularny „Ogórek”. Ale oglądać było także można nowoczesne autobusy, które obecnie posiada zajezdnia, m.in. autobus hybrydowy.

Podczas dnia otwartego była możliwość dokładnego poznania jak wygląda dzień pracy w zajezdni autobusowej. Od 10.00 do 14.00, co pół godziny specjalny autobus zabierał chętnych w przejazd po terenie zajezdni.  Trasa została zaplanowana zgodnie z tzw. obsługą codzienną, a więc była identyczna jak ta, którą każdego dnia przechodzą zjeżdżające z linii pojazdy. Autobus zatrzymywał się przy dyspozytorni, gdzie pracę zaczynają i kończą kierowcy, następnie jechał na stację paliw, myjnię, halę postojową i plac postojowy.

Podczas dnia otwartego nie zabrakło atrakcji dla najmłodszych. Każdy otrzymał drobny upominek i mógł wziąć udział w konkursach i zabawach.

Przypomnijmy. Zajezdnia autobusowa w Bieńczycach zaczęła swoją działalność 45 lat temu, 13 czerwca 1970 roku. O godzinie 21.30 wjechały tam pierwsze autobusy, które zakończyły pracę na linii. W sumie były tam wtedy 134 autobusy.

Obecnie w zajezdni Bieńczyce stacjonują 163 autobusy. Każdego dnia wyjeżdża stąd 135 pojazdów obsługując 70 linii (w tym 33 miejskich, 30 aglomeracyjnych i 7 nocnych).

Jubileusz zajezdni autobusowej w Bieńczycach jest elementem obchodów 140-lecia komunikacji miejskiej w Krakowie, które przypadają w tym roku.

Galeria

Najnowsze

5 czerwca 2025
Pracownicy MPK już po raz 16. zagrają w Turnieju Piłkarskim im. Piotra Pruchnickiego
W sobotę, 7 czerwca na boisku TS Tramwaj, przy ul. Praskiej 61a zostanie rozegrany 16. Piłkarski Turniej im. Piotra Pruchnickiego, organizowany przez pracowników MPK SA w Krakowie z zajezdni tramwajowej Podgórze.
5 czerwca 2025
Rusza 23. Sezon Krakowskiej Linii Muzealnej
W najbliższą niedzielę 8 czerwca rozpocznie się 23. sezon Krakowskiej Linii Muzealnej. Rozpocznie się wyjątkowo, bo nie od tradycyjnych kursów linii nr 0 z ul. św. Wawrzyńca do Cichego Kącika, ale od uruchomienia dwóch wyjątkowych linii, które zabiorą pasażerów do każdej z pięciu zajezdni MPK w Krakowie. W tym roku obchodzimy jubileusz 150 lat komunikacji miejskiej, więc KLM musi być wyjątkowa.
4 czerwca 2025
MPK w Krakowie podpisało umowę na dostawę 10 autobusów wodorowych
MPK w Krakowie podpisało umowę z firmą PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy sp. z o. o. na dostawę 10 autobusów zasilanych wodorem marki NesoBus. To pierwsze pojazdy z takim zasilaniem, które kupuje krakowski przewoźnik. Umowa została zawarta 3 czerwca. Nowe autobusy zaczną wozić pasażerów za 12 miesięcy.
3 czerwca 2025
MPK w Krakowie wybrało dostawcę 190 nowych autobusów
We wtorek, 3 czerwca MPK w Krakowie wybrało dostawcę 190 nowych autobusów wyposażonych w silniki spalinowe Euro 6, spełniające najwyższe normy ochrony środowiska. Będzie nim konsorcjum Solaris Bus & Coach Sp. z o.o. i PKO Leasing S.A.
3 czerwca 2025
Odbudowany przez MPK w Krakowie wagon SN1 z 1922 roku rozpocznie tegoroczną KLM
W historycznej hali zajezdni przy ul. św. Wawrzyńca 15, która obecnie jest częścią Muzeum Inżynierii i Techniki, MPK w Krakowie zaprezentowało wyjątkowy tramwaj SN1 o numerze 59. Miało to miejsce 3 czerwca, dokładnie po 103 latach od momentu, kiedy ten wyjątkowy tramwaj zaczął wozić pasażerów.
1 czerwca 2025
Rekordowy Dzień Dziecka w krakowskim MPK
Tłumy dzieci wraz ze swoimi opiekunami, rodzicami, dziadkami odwiedziło w niedzielę, 1 czerwca zajezdnię tramwajową w Nowej Hucie. Cieszymy się, że przygotowane przez nas atrakcje tak wielu z Was się spodobały. Nie martwimy się o przyszłość, skoro tak wielu młodych osób chciało samodzielnie poprowadzić tramwaj. Doceniamy Wasze zainteresowanie tym, jak dbamy o tramwaje, jak je naprawiamy i jak je myjemy. No i cieszymy się, że tak wielkim zainteresowaniem cieszyły się historyczne tramwaje i autobusy. To ważne, aby wiedzieć jak zmienił się krakowski transport przez ostanie kilkadziesiąt lat – tym bardziej, że świętujemy w tym roku 150 lat krakowskiej komunikacji miejskiej.