11 czerwca 2015 - materiał archiwalny
11 czerwca 2015 - materiał archiwalny

W sobotę, 13 czerwca mieszkańcy Krakowa mogli odwiedzić zajezdnię autobusową w Bieńczycach, przy ul. Makuszyńskiego 34. Zajezdnia, która w tym roku świętuje 45 lat istnienia została otwarta dla wszystkich od 10.00 do 14.00.

Na wszystkich którzy ją odwiedzili czekało wiele atrakcji. Mogli poznać historię tej nowohuckiej zajezdni przeglądając kroniki, obejmujące okres od roku 1970 oraz oglądając wystawę modeli autobusów eksploatowanych w Bieńczycach i fotografie zrobione przez pracowników.

Dla zwiedzających zostały udostępnione autobusy zabytkowe Ikarus 260, Autosan H6 oraz popularny „Ogórek”. Ale oglądać było także można nowoczesne autobusy, które obecnie posiada zajezdnia, m.in. autobus hybrydowy.

Podczas dnia otwartego była możliwość dokładnego poznania jak wygląda dzień pracy w zajezdni autobusowej. Od 10.00 do 14.00, co pół godziny specjalny autobus zabierał chętnych w przejazd po terenie zajezdni.  Trasa została zaplanowana zgodnie z tzw. obsługą codzienną, a więc była identyczna jak ta, którą każdego dnia przechodzą zjeżdżające z linii pojazdy. Autobus zatrzymywał się przy dyspozytorni, gdzie pracę zaczynają i kończą kierowcy, następnie jechał na stację paliw, myjnię, halę postojową i plac postojowy.

Podczas dnia otwartego nie zabrakło atrakcji dla najmłodszych. Każdy otrzymał drobny upominek i mógł wziąć udział w konkursach i zabawach.

Przypomnijmy. Zajezdnia autobusowa w Bieńczycach zaczęła swoją działalność 45 lat temu, 13 czerwca 1970 roku. O godzinie 21.30 wjechały tam pierwsze autobusy, które zakończyły pracę na linii. W sumie były tam wtedy 134 autobusy.

Obecnie w zajezdni Bieńczyce stacjonują 163 autobusy. Każdego dnia wyjeżdża stąd 135 pojazdów obsługując 70 linii (w tym 33 miejskich, 30 aglomeracyjnych i 7 nocnych).

Jubileusz zajezdni autobusowej w Bieńczycach jest elementem obchodów 140-lecia komunikacji miejskiej w Krakowie, które przypadają w tym roku.

Galeria

Najnowsze

28 lipca 2025
II Zlot Autobusów Ikarus na Śląsku
Autobus MPK w Krakowie – historyczny Ikarus 620 wziął udział w II Zlocie Autobusów Ikarus na Śląsku. Wydarzenie odbywało się w weekend 26–27 lipca w Parku Słupna w Mysłowicach. Dla uczestników zlotu uruchomiona zostanie bezpłatna linia specjalna obsługiwana autobusami Ikarus, kursująca z centrum Katowic do Parku Słupna. Wstęp na wydarzenie był bezpłatny.
27 lipca 2025
Wagon SN1 z 1922 roku przewiózł pasażerów na KLM
W niedzielę, 27 lipca na Krakowskiej Linii Muzealnej na linię 0 wyjechał ponad stuletni wagon odbudowany przez pracowników MPK w Krakowie. Był to tramwaj SN1 o numerze 59 z 1922 roku, zaprezentowany w tym roku w ramach jubileuszu 150 lat komunikacji miejskiej w Krakowie.
25 lipca 2025
Tunel KST znów otwarty. Tramwaje wracają pod Dworzec Główny
W poniedziałek, 28 lipca wraca ruch tramwajowy w tunelu Krakowskiego Szybkiego Tramwaju pod Dworcem Głównym. Przez miesiąc – od 28 czerwca – tunel był zamknięty z powodu zaplanowanych prac związanych z wymianą elementów systemu przeciwpożarowego.
24 lipca 2025
Blisko 152 miliony złotych na rozwój transportu publicznego
Kraków sięga po środki na rozwój zrównoważonego transportu. Dzięki finansowaniu z Funduszy Europejskich remontu doczeka się układ torowiska na ul. Starowiślnej, ul. Straszewskiego i ul. Karmelickiej. Miasto zyskało też finansowanie na rozwój inteligentnych systemów transportowych, czyli m.in. ekranów z informacją pasażerską czy systemów kontrolnych w strefach ograniczonego ruchu. Za te projekty odpowiada Zarząd Dróg Miasta Krakowa.
18 lipca 2025
Wyjątkowa niedziela z KLM - dwie linie tramwajowe i jedna autobusowa
W niedzielę, 20 lipca na ulice Krakowa wyjechały zabytkowe tramwaje i autobusy w ramach Krakowskiej Linii Muzealnej. Tego dnia uruchomiono aż trzy specjalne linie z udziałem historycznych pojazdów.
17 lipca 2025
Nowe biletomaty w tramwajach i autobusach
W pojazdach Komunikacji Miejskiej w Krakowie sukcesywnie wymieniane są najbardziej wyeksploatowane biletomaty na nowoczesne i bardziej niezawodne urządzenia. To ważna zmiana – dotychczasowe automaty, po wielu latach użytkowania, ulegały coraz częstszym awariom. Nowe rozwiązania są nie tylko bardziej odporne na usterki, ale także przyjazne dla środowiska – nie drukują już papierowych biletów.