5 lutego 2015 - materiał archiwalny
5 lutego 2015 - materiał archiwalny

W czwartek, 5 lutego autobusy Scania 113ALB zostały oficjalne wycofane z obsługi regularnych linii autobusowych w Krakowie. W swój ostatni kurs autobus tej marki wyjechał z przystanku Dworzec Główny Zachód przy ul. Pawiej do pętli os. Podwawelskie. Do przejazdu ostatnim kursem upoważniał okolicznościowy bilet, który pasażerowie otrzymywali przed wejściem do autobusu. To, że Scania 113ALB nie wyjedzie już na regularną linię potwierdził swoim podpisem na specjalnym certyfikacie, przekazanym przedstawicielom firmy Scania, Rafał Świerczyński, Prezes Zarządu MPK SA.

Autobus, który oficjalnie zakończył eksploatację seriiScanii 113ALB, kursował w Krakowie od 1996 roku i przejechał 1 023 395 km. Jest jednym z dwóch ostatnich egzemplarzy tej marki, które obecnie posiada MPK. Ich wycofanie z regularnej komunikacji stało się możliwe dzięki zakupom pod koniec ubiegłego roku nowych autobusów, m.in. autobusu hybrydowego Solaris Urbino 18 Hybrid.

Warto podkreślić, że autobusy Scania 113ALB służyły krakowianom ponad 22 lata. 13 sztuk tych pojazdów MPK sprowadziło do Krakowa w 1992 roku do nieistniejącej już zajezdni w Czyżynach. Po raz pierwszy wyjechały na krakowskie ulice w lipcu 1992 roku na linię nr 114 z Górki Narodowej do Ruczaju oraz linię nr 119,łączącą Borek Fałęcki z Dworcem Głównym. Były to wtedy pierwsze nowoczesne i fabrycznie nowe pojazdy, które krakowski przewoźnik kupił poza granicami Polski. Trzeba pamiętać, że były to czasy zmian ustrojowych w kraju i przeprowadzenie takiego zakupu nie było proste. W tym czasie udało się to zrobić tylko w Krakowie.

Scania 113ALB zdecydowanie wyróżniała się na krakowskich ulicach nie tylko wyglądem, ale także konstrukcją i rozwiązaniami technicznymi, które znacznie wyprzedzały poziom techniki reprezentowany przez eksploatowane wówczas w Polsce pojazdy.

Płynną i dynamiczna jazdę zapewniła automatyczna skrzynia biegów GAV, która w porównaniu z powszechnie używanymi skrzyniami mechanicznymi była dużym postępem. Scania 113ALB była także pierwszym pojazdem w Krakowie wyposażonym w silnik spełniający europejskie normy EURO1, co sprawiało, że jadąc nie wytwarzała jak inne autobusy kłębów dymu z rury wydechowej. Autobusy były pojazdami przeznaczonymi do eksploatacji w trudnych warunkach, jakie występują w Szwecji. Dlatego też podróż w zimie tym autobusem była bardzo przyjemna i zdecydowanie różniła od podróży pojazdami starej generacji.

Autobusy Scania 113ALB jako pierwsze w Krakowie były także wyposażone w system, który umożliwiał wyświetlanie informacji dla pasażerów o numerze linii i kierunku jazdy na specjalnych kasetowych tablicach z przewijanymi taśmami.

Zakup autobusów Scania 113ALB w 1992 roku rozpoczął wieloletnią współpracę krakowskiego przewoźnika ze szwedzkim koncernem, w efekcie której do Krakowa trafiły w sumie 134 autobusy miejskie różnych typów. 

Warto przypomnieć, że Scania 113ALB to kolejny typ autobusy, który MPK wycofuje z regularnej komunikacji. Kilka lat temu, we wrześniu 2007 roku Kraków jako pierwsze duże miasto w Polsce pożegnał Ikarusy, które przez wiele lat były podstawowym środkiem transportu w polskich miastach.

Obecnie dzięki systematycznym zakupom nowych autobusów MPK SA posiada wyłącznie pojazdy niskopodłogowe. Ponad 200 autobusów jest wyposażonych w silniki spełniające najwyższe europejskie normy ochrony środowiska EURO5, EURO5EEV i EURO6.

Warto podkreślić, żeKraków jako pierwsze miasto w Polsce w kwietniu 2014 roku uruchomił regularną linię autobusową, obsługiwaną autobusami elektrycznymi.

Najnowsze

14 listopada 2025
Pasażer chwali autobusy, które MPK kieruje na linie aglomeracyjne
Pasażerowie chwalą sobie autobusy marki MAN i Solaris, które MPK w Krakowie kupuje z myślą o trasach aglomeracyjnych. Obecnie krakowski przewoźnik dysponuje w sumie 31 takimi pojazdami. Za co cenią je pasażerowie? Jak pisze jeden z nich, który często ma okazję nimi podróżować, ich dużą zaletą jest wysokie bezpieczeństwo i komfort. Autobusy, w porównaniu w wersjami miejskim, mają większą liczbę miejsc siedzących i znakomicie sprawdzają się na często wąskich i krętych drogach w podkrakowskich miejscowościach.
14 listopada 2025
50 lat temu tramwaje zaczęły kursować do Bronowic Małych
Dokładnie 50 lat temu do Bronowic Małych (a wtedy os. Widok) zaczęły kursować tramwaje. Nowa linia tramwajowa została otwarta dla regularnych kursów 14 listopada 1975 roku. Do dzisiaj tramwaje są najlepszym środkiem transportu dla mieszkańców Bronowic, którzy jadą do centrum miasta.
10 listopada 2025
Pracownicy MPK w Krakowie zebrali 700 kg żywności dla potrzebujących
Pracownicy MPK SA w Krakowie po raz kolejny włączyli się do akcji Krakowska Zbiórka Żywności, którą organizuje Bank Żywności w Krakowie wraz z miastem Kraków. W tym roku zebrana żywność zostanie przekazana osobom starszym, chorym, z niepełnosprawnościami, rodzinom wielodzietnym oraz osobom samotnym.
10 listopada 2025
Kraków odpowiedział na apel i prośbę Kijowa
W ubiegłym tygodniu do Kijowa wyjechało pięć wycofanych przez MPK z ruchu autobusów marki Solaris z 2009 roku, o długości 12 metrów. Ich przekazanie to efekt prośby jaką do Prezydenta Miasta Krakowa skierował Mer Kijowa, Witalij Kłyczko. Ma to związek z bardzo trudną sytuacją w stolicy Ukrainy, która od kilku lat broni się przed atakiem Rosji. Warto pamiętać, że Kijów to dla Krakowa miasto bliźniacze na Ukrainie – co stanowi najwyższą, uchwaloną przez Radę Miasta Krakowa, formę partnerstwa międzynarodowego.
8 listopada 2025
Aktualizacja automatów mobilnych i usuwanie nieaktywnych nośników w KMK
Zgodnie z decyzją Zarządu Transportu Publicznego, od 12 listopada wprowadzana będzie aktualizacja oprogramowania we wszystkich mobilnych automatach biletowych – urządzeniach znajdujących się w pojazdach komunikacji miejskiej.
7 listopada 2025
Ruch tramwajowy do pętli Czerwone Maki został przywrócony
Informujemy, że do pętli Czerwone Maki został przywrócony ruch wszystkich linii tramwajowych nr 18, 52 i 77.