17 lutego 2013 - materiał archiwalny

Po ulicach Krakowa wozi pasażerów już 18 nowoczesnych wagonów NGT8, które Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne SA w Krakowie kupiło w ramach unijnego projektu „Zintegrowany transportu publiczny w aglomeracji krakowskiej – etap II” (w sumie projekt obejmuje zakup 24 tramwajów NGT8). Kursują na dwóch liniach, nr 13 - łączącej Nowy Bieżanów z Bronowicami Małymi oraz na linii nr 14 z Mistrzejowic do Bronowic.

Pasażerowie, którzy mieli już okazję podróżować nowym tramwajem podkreślają komfort i bezpieczeństwo podróży.

Wagon posiada klimatyzację, która zdecydowanie poprawi komfort podróży w okresie letnim. Tramwaj jest także wyposażony w nawiewowy system ogrzewania wnętrza. Bezpieczeństwo podróżującym zapewnia nowoczesny monitoring oraz system "interkom" (możliwość kontaktu pasażerów z prowadzącym poprzez urządzenia zamontowane obok drzwi tramwaju). Warto także podkreślić, że w tramwaju zostały zamontowane dwa automaty biletowe oraz odpowiednio rozmieszczone kasowniki. W automatach biletowych i kasownikach dla pasażerów nie znających języka polskiego jest dostępnych kilka wersji językowych, m.in. język niemiecki i angielski. Ważne jest także zastosowanie w krakowskich tramwajach specjalnie podświetlonych poręczy, które ułatwią orientację osobom słabowidzącym.

Dzięki nowoczesnym rozwiązaniom została ograniczona ilość drgań emitowanych przez jadący tramwaj a specjalne osłony zamontowane na podwoziu tłumią hałas.

Warto podkreślić, że jeden z 24 tramwajów Bombardiera był prezentowany na berlińskich targach InnoTrans. To największe targi komunikacyjne w Europie, podczas których prezentowane są najnowocześniejsze rozwiązania stosowane w komunikacji zbiorowej na świecie. Swoje pojazdy prezentowali tu m.in. najwięksi producenci wagonów tramwajowych. Wśród nich była także firma Bombardier, która zdecydowała, że to właśnie tramwaj NGT8 wyprodukowany dla Krakowa będzie promował ich najnowsze i najnowocześniejsze osiągnięcia.

Przypomnijmy. MPK SA kupiło 24 wagony Bombardiera w ramach unijnego projektu Zintegrowany transport publiczny w aglomeracji krakowskiej - etap II. Dzięki temu większą część kosztów tych tramwajów, 59 proc. pokryła dotacja ze środkow Funduszu Spojności w ramach Programu Infrastruktura i Środowisko.

Najnowsze

29 lipca 2025
Ironman 70.3 Kraków: Utrudnienia w ruchu i zamknięcia ulic
Już w ten weekend 2–3 sierpnia odbędą się zawody triatlonowe Ironman 70.3 Kraków. W związku z przygotowaniem i przeprowadzeniem wydarzenia, na terenie miasta będą obowiązywać zmiany w organizacji ruchu i komunikacji miejskiej. Z myślą o mieszkańcach, którzy w tym czasie planują przemieszczanie się na terenie miasta, przygotowano infolinię oraz aplikację, które pomogą w skutecznym dotarciu do celu.
29 lipca 2025
2 sierpnia rusza modernizacja węzła „Piłsudskiego – Straszewskiego”
Na sobotę, 2 sierpnia, zaplanowano rozpoczęcie prac przy przebudowie torowiska w ciągu ulic Straszewskiego i Piłsudskiego. Modernizacja tego odcinka to część większego planu mającego usprawnić transport publiczny w centrum miasta. Mieszkańców i przedsiębiorców czekają zmiany w organizacji ruchu, ale wszystko zostało przygotowane tak, by zminimalizować uciążliwości.
28 lipca 2025
II Zlot Autobusów Ikarus na Śląsku
Autobus MPK w Krakowie – historyczny Ikarus 620 wziął udział w II Zlocie Autobusów Ikarus na Śląsku. Wydarzenie odbywało się w weekend 26–27 lipca w Parku Słupna w Mysłowicach. Dla uczestników zlotu uruchomiona zostanie bezpłatna linia specjalna obsługiwana autobusami Ikarus, kursująca z centrum Katowic do Parku Słupna. Wstęp na wydarzenie był bezpłatny.
27 lipca 2025
Wagon SN1 z 1922 roku przewiózł pasażerów na KLM
W niedzielę, 27 lipca na Krakowskiej Linii Muzealnej na linię 0 wyjechał ponad stuletni wagon odbudowany przez pracowników MPK w Krakowie. Był to tramwaj SN1 o numerze 59 z 1922 roku, zaprezentowany w tym roku w ramach jubileuszu 150 lat komunikacji miejskiej w Krakowie.
25 lipca 2025
Tunel KST znów otwarty. Tramwaje wracają pod Dworzec Główny
W poniedziałek, 28 lipca wraca ruch tramwajowy w tunelu Krakowskiego Szybkiego Tramwaju pod Dworcem Głównym. Przez miesiąc – od 28 czerwca – tunel był zamknięty z powodu zaplanowanych prac związanych z wymianą elementów systemu przeciwpożarowego.
24 lipca 2025
Blisko 152 miliony złotych na rozwój transportu publicznego
Kraków sięga po środki na rozwój zrównoważonego transportu. Dzięki finansowaniu z Funduszy Europejskich remontu doczeka się układ torowiska na ul. Starowiślnej, ul. Straszewskiego i ul. Karmelickiej. Miasto zyskało też finansowanie na rozwój inteligentnych systemów transportowych, czyli m.in. ekranów z informacją pasażerską czy systemów kontrolnych w strefach ograniczonego ruchu. Za te projekty odpowiada Zarząd Dróg Miasta Krakowa.