14 lutego 2013 - materiał archiwalny

Pasażerowie linii nr 537, łączącej  Dworzec Główny Wschód z Witkowicami,  już po raz drugi w tym roku mieli okazję podróżować elektrycznym autobusem. Na tej właśnie linii kursował bowiem autobus marki AMZ City Smile 10  E wyprodukowany przez AMZ Kutno.

Decyzja, aby ten autobus kursował na linii nr 537 nie jest przypadkowa. Dzięki temu bowiem został on przetestowany na takiej samej i trasie i w tych samych warunkach jak poprzedni autobus elektryczny, który na tej właśnie linii kursował na początku stycznia.

Warto podkreślić, że autobus AMZ Kutno charakteryzuje się dużym zasięgiem uzyskiwanym z baterii litowo-jonowych. Dystans jaki pokonuje autobus elektryczny na jednym ładowaniu może wynieść nawet 240 km.

Innowacyjne urządzenie przeznaczone do ładowania baterii pozwala na maksymalne skrócenie czasu ładowania do około 8 godzin. Z kolei dzięki zastosowaniu najnowszych rozwiązań pasażerowie mogą podróżować w wygodnej i estetycznej przestrzeni dla pasażerów.

Trzeba jednak zauważyć, że nie wszystkie systemy funkcjonujące w tym autobusie czerpią energię z baterii. Ogrzewanie w pojeździe zapewniają bowiem urządzenia zasilane olejem napędowym, który znajduje się w specjalnym zbiorniku o pojemności 45 litrów.

Autobus elektryczny AMZ City Smile ma prawie 10 metrów długości i jednorazowo może przewieźć 77 pasażerów w tym 25 na miejscach siedzących. Pojazd waży 11,5 tony.

Testowanie kolejnego autobusu elektrycznego to efekt planów krakowskiego MPK, aby część autobusów napędzanych tradycyjnym paliwem zastąpić autobusami elektrycznymi. Przypomnijmy, że MPK już szuka możliwości sfinansowania zakupu takich autobusów ze środków Unii Europejskiej.  W tym celu do tzw. bazy projektów Małopolskiego Urzędu Marszałkowskiego został już złożony projekt m.in. zakupu 10 autobusów elektrycznych.

Najnowsze

5 czerwca 2025
Pracownicy MPK już po raz 16. zagrają w Turnieju Piłkarskim im. Piotra Pruchnickiego
W sobotę, 7 czerwca na boisku TS Tramwaj, przy ul. Praskiej 61a zostanie rozegrany 16. Piłkarski Turniej im. Piotra Pruchnickiego, organizowany przez pracowników MPK SA w Krakowie z zajezdni tramwajowej Podgórze.
5 czerwca 2025
Rusza 23. Sezon Krakowskiej Linii Muzealnej
W najbliższą niedzielę 8 czerwca rozpocznie się 23. sezon Krakowskiej Linii Muzealnej. Rozpocznie się wyjątkowo, bo nie od tradycyjnych kursów linii nr 0 z ul. św. Wawrzyńca do Cichego Kącika, ale od uruchomienia dwóch wyjątkowych linii, które zabiorą pasażerów do każdej z pięciu zajezdni MPK w Krakowie. W tym roku obchodzimy jubileusz 150 lat komunikacji miejskiej, więc KLM musi być wyjątkowa.
4 czerwca 2025
MPK w Krakowie podpisało umowę na dostawę 10 autobusów wodorowych
MPK w Krakowie podpisało umowę z firmą PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy sp. z o. o. na dostawę 10 autobusów zasilanych wodorem marki NesoBus. To pierwsze pojazdy z takim zasilaniem, które kupuje krakowski przewoźnik. Umowa została zawarta 3 czerwca. Nowe autobusy zaczną wozić pasażerów za 12 miesięcy.
3 czerwca 2025
MPK w Krakowie wybrało dostawcę 190 nowych autobusów
We wtorek, 3 czerwca MPK w Krakowie wybrało dostawcę 190 nowych autobusów wyposażonych w silniki spalinowe Euro 6, spełniające najwyższe normy ochrony środowiska. Będzie nim konsorcjum Solaris Bus & Coach Sp. z o.o. i PKO Leasing S.A.
3 czerwca 2025
Odbudowany przez MPK w Krakowie wagon SN1 z 1922 roku rozpocznie tegoroczną KLM
W historycznej hali zajezdni przy ul. św. Wawrzyńca 15, która obecnie jest częścią Muzeum Inżynierii i Techniki, MPK w Krakowie zaprezentowało wyjątkowy tramwaj SN1 o numerze 59. Miało to miejsce 3 czerwca, dokładnie po 103 latach od momentu, kiedy ten wyjątkowy tramwaj zaczął wozić pasażerów.
1 czerwca 2025
Rekordowy Dzień Dziecka w krakowskim MPK
Tłumy dzieci wraz ze swoimi opiekunami, rodzicami, dziadkami odwiedziło w niedzielę, 1 czerwca zajezdnię tramwajową w Nowej Hucie. Cieszymy się, że przygotowane przez nas atrakcje tak wielu z Was się spodobały. Nie martwimy się o przyszłość, skoro tak wielu młodych osób chciało samodzielnie poprowadzić tramwaj. Doceniamy Wasze zainteresowanie tym, jak dbamy o tramwaje, jak je naprawiamy i jak je myjemy. No i cieszymy się, że tak wielkim zainteresowaniem cieszyły się historyczne tramwaje i autobusy. To ważne, aby wiedzieć jak zmienił się krakowski transport przez ostanie kilkadziesiąt lat – tym bardziej, że świętujemy w tym roku 150 lat krakowskiej komunikacji miejskiej.