16 stycznia 2013 - materiał archiwalny

We wtorek, 15 stycznia punktualnie o godzinie 12.07 z pętli Salwator wagon GT6 wyruszył w swój ostatni kurs. Tramwaj przewiózł pasażerów na linii nr 2 i po dojeździe do Cmentarza Rakowickiego zjechał do zajezdni w Nowej Hucie. Pierwsze cztery norymberskie wagony GT6 do Krakowa dotarły w listopadzie 1994 roku. Kilka tygodni później, 10 stycznia 1995 roku zaczęły wozić pasażerów. Od tego dnia nieprzerwanie przez 18 lat służyły krakowianom i turystom, kursując na wielu  liniach tramwajowych.

Warto podkreślić, że wagony GT6 to pierwsze norymberskie 6-cio osiowe tramwaje przegubowe wyprodukowane w latach 1962-66, stanowiące wersję rozwojową produkowanych blisko dziesięć lat wcześniej wagonów czteroosiowych T4 (trafiły do Krakowa w 1989 roku, jako pierwsze wagony sprowadzone z Zachodniej Europy).

GT6 posiadają czworo drzwi. Wagon napędzany jest dwoma silnikami o mocy 120kW każdy. Silnik poprzez umieszczenie go centralnie w pierwszym i trzecim wózku napędza oba zestawy kołowe (tzw. system jednotorowy).

Wszystkie wagony przed wprowadzeniem do ruchu przechodziły niewielkie remonty. Tylko kilka spośród sprowadzonych z Norymbergi tramwajów wyjechało bezpośrednio po dostawie na ulice Krakowa. Tramwajom nadano krakowskie barwy malując je na kremowo i niebiesko pozostawiając w oryginalnych barwach tylko jeden wagon o numerze 187.

W ruchu ulicznym tramwaje GT6 wykorzystywane były także razem z przyczepami B4 (sprowadzonymi z Norymbergi) obsługując większość krakowskich linii.

Wagon GT6 ma ponad 20 metrów długości i 2,3 m szerokości. Waży 23 tony. Jednorazowo może przewieźć prawie 200 osób, w tym 45 na miejscach siedzących. 

Najnowsze

14 listopada 2025
Pasażer chwali autobusy, które MPK kieruje na linie aglomeracyjne
Pasażerowie chwalą sobie autobusy marki MAN i Solaris, które MPK w Krakowie kupuje z myślą o trasach aglomeracyjnych. Obecnie krakowski przewoźnik dysponuje w sumie 31 takimi pojazdami. Za co cenią je pasażerowie? Jak pisze jeden z nich, który często ma okazję nimi podróżować, ich dużą zaletą jest wysokie bezpieczeństwo i komfort. Autobusy, w porównaniu w wersjami miejskim, mają większą liczbę miejsc siedzących i znakomicie sprawdzają się na często wąskich i krętych drogach w podkrakowskich miejscowościach.
14 listopada 2025
50 lat temu tramwaje zaczęły kursować do Bronowic Małych
Dokładnie 50 lat temu do Bronowic Małych (a wtedy os. Widok) zaczęły kursować tramwaje. Nowa linia tramwajowa została otwarta dla regularnych kursów 14 listopada 1975 roku. Do dzisiaj tramwaje są najlepszym środkiem transportu dla mieszkańców Bronowic, którzy jadą do centrum miasta.
10 listopada 2025
Pracownicy MPK w Krakowie zebrali 700 kg żywności dla potrzebujących
Pracownicy MPK SA w Krakowie po raz kolejny włączyli się do akcji Krakowska Zbiórka Żywności, którą organizuje Bank Żywności w Krakowie wraz z miastem Kraków. W tym roku zebrana żywność zostanie przekazana osobom starszym, chorym, z niepełnosprawnościami, rodzinom wielodzietnym oraz osobom samotnym.
10 listopada 2025
Kraków odpowiedział na apel i prośbę Kijowa
W ubiegłym tygodniu do Kijowa wyjechało pięć wycofanych przez MPK z ruchu autobusów marki Solaris z 2009 roku, o długości 12 metrów. Ich przekazanie to efekt prośby jaką do Prezydenta Miasta Krakowa skierował Mer Kijowa, Witalij Kłyczko. Ma to związek z bardzo trudną sytuacją w stolicy Ukrainy, która od kilku lat broni się przed atakiem Rosji. Warto pamiętać, że Kijów to dla Krakowa miasto bliźniacze na Ukrainie – co stanowi najwyższą, uchwaloną przez Radę Miasta Krakowa, formę partnerstwa międzynarodowego.
8 listopada 2025
Aktualizacja automatów mobilnych i usuwanie nieaktywnych nośników w KMK
Zgodnie z decyzją Zarządu Transportu Publicznego, od 12 listopada wprowadzana będzie aktualizacja oprogramowania we wszystkich mobilnych automatach biletowych – urządzeniach znajdujących się w pojazdach komunikacji miejskiej.
7 listopada 2025
Ruch tramwajowy do pętli Czerwone Maki został przywrócony
Informujemy, że do pętli Czerwone Maki został przywrócony ruch wszystkich linii tramwajowych nr 18, 52 i 77.