3 stycznia 2013 - materiał archiwalny
3 stycznia 2013 - materiał archiwalny

W czwartek, 3 stycznia po raz pierwszy w historii na ulice Krakowa wyjechał autobus elektryczny. Okazję do przejazdu tym ekologicznym pojazdem będą mieć pasażerowie linii nr 537. To właśnie na tej linii łączącej Dworzec Główny Wschód z Witkowicami zasilany energią elektryczną autobus kursował do niedzieli, 13 stycznia.

Elektryczny autobus został wypożyczony Miejskiemu Przedsiębiorstwu  Komunikacyjnemu SA w Krakowie przez firmę Solaris. Przede wszystkim warto podkreślić walory ekologiczne tego pojazdu, co jest niezwykle istotne w takim mieście jak Kraków, gdzie bardzo często przekraczane są dopuszczalne normy zanieczyszczenia powietrza. Elektryczny autobus nie emituje spalin, jest więc bardzo przyjazny dla środowiska, a dodatkowo jest niezwykle cichy podczas jazdy.  Pojazd jest napędzany czteropolowym asynchronicznym silnikiem trakcyjnym o mocy 120kW. Energia do napędzania tego silnika trakcyjnego  gromadzona jest w dwóch bateriach o  wadze 700 kg każda, czyli w sumie ważących 1400 kg. Baterie litowe mają napięcie 600 V i gromadzą energię o wartości 120 kWh, co pozwala na przejechanie bez ładowania do 100 km. Pojazd może rozwijać maksymalną prędkość 50 km/h.

Baterie są źródłem paliwa nie tylko dla układu napędowego, ale także dostarczają energię do wszystkich innych systemów w autobusie, w tym wspomagania kierowniczego, ogrzewania i klimatyzacji oraz sterowania elektrycznymi drzwiami. Wszystkie te układy, które zwykle wykorzystywały kompresory napędzane za pomocą silnika spalinowego, zastąpiono elektrycznymi rozwiązaniami. Warto zaznaczyć, że baterie ładowane są poprzez złącze typu „plug-in”. Nawet po zupełnym rozładowaniu, czas potrzebny na całkowite uzupełnienie energii nie przekracza 4 godzin.

Jednym z głównych wyzwań, przed którym stanęli konstruktorzy pojazdu, była redukcja jego masy. Została ona wymuszona przede wszystkim przez relatywnie dużą wagę baterii zastosowanych do magazynowania energii. W praktyce oznaczało to zastąpienie

części poszycia bocznego autobusu panelami z włókna węglowego, niezwykle lekkimi, a jednocześnie wytrzymałymi. Z włókna węglowego wykonano także tylną pokrywę komory, w której umieszczono układ napędowy i baterie magazynujące energię do napędzania pojazdu. Ponadto, znaczną redukcję masy pojazdu osiągnięto dzięki zastosowaniu cieńszych niż standardowe szyb oraz tworzywa, z którego wykonano podłogę autobusu: zamiast sklejki użyto bowiem drewna mahoniowego. Zamontowano także lżejsze siedzenia dla pasażerów. Kilkanaście kilogramów zredukowano natomiast dzięki zastosowaniu aluminiowych, a nie jak do tej pory stalowych, felg. Wreszcie, autobus zupełnie pozbawiony został płynów eksploatacyjnych i zbiorników z tradycyjnym paliwem, co pozwoliło zmniejszyć masę aż o 300 kg. Ostatecznie, po dołożeniu do tej „odchudzonej” konstrukcji autobusu baterii o wadze 1400 kg, jest on tylko nieznacznie cięższy niż tradycyjny pojazd z napędem spalinowym.

Zastosowanie napędu elektrycznego zredukowało wielkość komory silnika. Pozwoliło to na przesunięcie tylnej osi aż o 310 mm. Dzięki temu wewnątrz autobusu uzyskano powiększoną przestrzeń, w której zamontowano dodatkowe siedzenia dla pasażerów, przy zachowaniu 100% niskiej podłogi. Autobus wyposażono w energooszczędne źródła światła typu LED. Technologia ta została zastosowana zarówno w oświetleniu zewnętrznym, jak i wewnętrznym. Kierowca Solarisa Urbino electric ma do dyspozycji kabinę wyposażoną w pulpit dotykowy, który oprócz podstawowych parametrów na ekranach LCD wyświetla informację o stanie pracy układu elektrycznego i o poziomie naładowania baterii. Za pomocą dotykowych ekranów kierowca może m.in. sterować parametrami ogrzewania, czy też uruchomić radio.

Testowanie autobusu elektrycznego Solaris to początek planów krakowskiego MPK, aby część autobusów napędzanych tradycyjnym paliwem zastąpić autobusami elektrycznymi. MPK już szuka możliwości sfinansowania zakupu takich autobusów ze środków Unii Europejskiej.  W tym celu do tzw. bazy projektów Małopolskiego Urzędu Marszałkowskiego został już złożony projekt m.in. zakupu 10 autobusów elektrycznych.

Galeria

Najnowsze

16 kwietnia 2025
Kraków przekaże pięć używanych autobusów do miasta Sumy
W związku z apelem władz ukraińskiego miasta Sumy, położonego tuż przy granicy z Rosją, Kraków zdecydował o przekazaniu temu miastu w ramach pomocy humanitarnej pięciu używanych autobusów. W związku z toczącą się wojną to ukraińskie miasto stawia czoła licznym wyzwaniom w zakresie zabezpieczenia ciągłości funkcjonowania usług komunalnych, w tym także transportowych. Brakuje tam m.in. autobusów.
14 kwietnia 2025
37 nowych autobusów dołączyło do floty MPK w Krakowie
Mieszkańcy Krakowa będą mogli podróżować nowymi autobusami. Do floty krakowskiego przewoźnika dołączyło bowiem 37 nowych pojazdów Solaris Urbino 12 z napędem mild hybrid. Ich przekazanie i prezentacja odbyła się w poniedziałek 14 kwietnia na terenie zajezdni autobusowej w Bieńczycach. W wydarzeniu wziął udział Stanisław Kracik, zastępca Prezydenta Krakowa. Nowoczesne, niskopodłogowe pojazdy o długości 12 metrów zostały wyposażone w klimatyzację, system informacji pasażerskiej, ładowarki USB oraz nowoczesne systemy wspierające bezpieczeństwo, w tym system antykolizyjny MobilEye Shield+.
11 kwietnia 2025
Prezydent Krakowa pogratulował motorniczej MPK uratowania życia niemowlęcia
Prezydent Krakowa Aleksander Miszalski spotkał się dzisiaj (11 kwietnia) z motorniczą krakowskiego przewoźnika, Moniką Mól, aby pogratulować jej znakomitego zachowania. Pani Monika uratowała wczoraj życie niemowlęcia, które przestało oddychać.
10 kwietnia 2025
Wyjątkowy wagon historyczny ND będzie woził mieszkańców na Krakowskiej Linii Muzealnej
Jest zielony i powstał z części zebranych z czterech miast: Krakowa, Poznania, Katowic i Łodzi. Tak więc pomimo tego, że jest z rodziny wagonów typu N, które w przeszłości były w Polsce...
9 kwietnia 2025
Nowy numer „Przewoźnika Krakowskiego” już dostępny
Nowy numer „Przewoźnika Krakowskiego” już jest dostępny. W tym numerze sporo miejsca poświęcamy rozpoczęciu obchodów 150 lat komunikacji miejskiej w Krakowie. Przypominamy także wyjątkowe rocznice związane z historią naszych tramwajów i autobusów.
9 kwietnia 2025
Nowa strona internetowa MPK w Krakowie z myślą o wszystkich pasażerach
W odpowiedzi na wnioski naszych pasażerów, w tym przede wszystkim osób z niepełnosprawnością wzroku, MPK w Krakowie uruchomiło nową stronę internetową. To co zwraca od razu uwagę to jej zmieniony w porównaniu do poprzedniej wersji strony, nowoczesny i przyjazny wygląd. Jednak najistotniejsze zmiany dotyczą nowych funkcjonalności portalu krakowskiego przewoźnika.