3 stycznia 2013 - materiał archiwalny
3 stycznia 2013 - materiał archiwalny

W czwartek, 3 stycznia po raz pierwszy w historii na ulice Krakowa wyjechał autobus elektryczny. Okazję do przejazdu tym ekologicznym pojazdem będą mieć pasażerowie linii nr 537. To właśnie na tej linii łączącej Dworzec Główny Wschód z Witkowicami zasilany energią elektryczną autobus kursował do niedzieli, 13 stycznia.

Elektryczny autobus został wypożyczony Miejskiemu Przedsiębiorstwu  Komunikacyjnemu SA w Krakowie przez firmę Solaris. Przede wszystkim warto podkreślić walory ekologiczne tego pojazdu, co jest niezwykle istotne w takim mieście jak Kraków, gdzie bardzo często przekraczane są dopuszczalne normy zanieczyszczenia powietrza. Elektryczny autobus nie emituje spalin, jest więc bardzo przyjazny dla środowiska, a dodatkowo jest niezwykle cichy podczas jazdy.  Pojazd jest napędzany czteropolowym asynchronicznym silnikiem trakcyjnym o mocy 120kW. Energia do napędzania tego silnika trakcyjnego  gromadzona jest w dwóch bateriach o  wadze 700 kg każda, czyli w sumie ważących 1400 kg. Baterie litowe mają napięcie 600 V i gromadzą energię o wartości 120 kWh, co pozwala na przejechanie bez ładowania do 100 km. Pojazd może rozwijać maksymalną prędkość 50 km/h.

Baterie są źródłem paliwa nie tylko dla układu napędowego, ale także dostarczają energię do wszystkich innych systemów w autobusie, w tym wspomagania kierowniczego, ogrzewania i klimatyzacji oraz sterowania elektrycznymi drzwiami. Wszystkie te układy, które zwykle wykorzystywały kompresory napędzane za pomocą silnika spalinowego, zastąpiono elektrycznymi rozwiązaniami. Warto zaznaczyć, że baterie ładowane są poprzez złącze typu „plug-in”. Nawet po zupełnym rozładowaniu, czas potrzebny na całkowite uzupełnienie energii nie przekracza 4 godzin.

Jednym z głównych wyzwań, przed którym stanęli konstruktorzy pojazdu, była redukcja jego masy. Została ona wymuszona przede wszystkim przez relatywnie dużą wagę baterii zastosowanych do magazynowania energii. W praktyce oznaczało to zastąpienie

części poszycia bocznego autobusu panelami z włókna węglowego, niezwykle lekkimi, a jednocześnie wytrzymałymi. Z włókna węglowego wykonano także tylną pokrywę komory, w której umieszczono układ napędowy i baterie magazynujące energię do napędzania pojazdu. Ponadto, znaczną redukcję masy pojazdu osiągnięto dzięki zastosowaniu cieńszych niż standardowe szyb oraz tworzywa, z którego wykonano podłogę autobusu: zamiast sklejki użyto bowiem drewna mahoniowego. Zamontowano także lżejsze siedzenia dla pasażerów. Kilkanaście kilogramów zredukowano natomiast dzięki zastosowaniu aluminiowych, a nie jak do tej pory stalowych, felg. Wreszcie, autobus zupełnie pozbawiony został płynów eksploatacyjnych i zbiorników z tradycyjnym paliwem, co pozwoliło zmniejszyć masę aż o 300 kg. Ostatecznie, po dołożeniu do tej „odchudzonej” konstrukcji autobusu baterii o wadze 1400 kg, jest on tylko nieznacznie cięższy niż tradycyjny pojazd z napędem spalinowym.

Zastosowanie napędu elektrycznego zredukowało wielkość komory silnika. Pozwoliło to na przesunięcie tylnej osi aż o 310 mm. Dzięki temu wewnątrz autobusu uzyskano powiększoną przestrzeń, w której zamontowano dodatkowe siedzenia dla pasażerów, przy zachowaniu 100% niskiej podłogi. Autobus wyposażono w energooszczędne źródła światła typu LED. Technologia ta została zastosowana zarówno w oświetleniu zewnętrznym, jak i wewnętrznym. Kierowca Solarisa Urbino electric ma do dyspozycji kabinę wyposażoną w pulpit dotykowy, który oprócz podstawowych parametrów na ekranach LCD wyświetla informację o stanie pracy układu elektrycznego i o poziomie naładowania baterii. Za pomocą dotykowych ekranów kierowca może m.in. sterować parametrami ogrzewania, czy też uruchomić radio.

Testowanie autobusu elektrycznego Solaris to początek planów krakowskiego MPK, aby część autobusów napędzanych tradycyjnym paliwem zastąpić autobusami elektrycznymi. MPK już szuka możliwości sfinansowania zakupu takich autobusów ze środków Unii Europejskiej.  W tym celu do tzw. bazy projektów Małopolskiego Urzędu Marszałkowskiego został już złożony projekt m.in. zakupu 10 autobusów elektrycznych.

Galeria

Najnowsze

12 września 2025
Krakowski Klub Modelarzy Kolejowych świętuje 50-lecie działalności – wyjątkowy weekend z historycznymi pojazdami
Przez cały weekend, od piątku do niedzieli (12–14 września) w Centrum Nauki Cogiteon odbędą się uroczyste obchody 50-lecia Krakowskiego Klubu Modelarzy Kolejowych. Klub od samego początku swojego istnienia ściśle współpracuje z MPK w Krakowie, które w tym roku świętuje 150 lat komunikacji miejskiej.
12 września 2025
Królewskie widowisko na ulicach Krakowa! W sobotę „Kronika Polska 1025–2025”
Ponad pół tysiąca wykonawców, dziesięć ruchomych scen, muzyka na żywo, akrobacje, spektakl teatralny i mapping na Sukiennicach. Już w najbliższą sobotę, 13 września, mieszkańcy i goście będą mieli wyjątkową okazję wyruszyć w podróż śladami 1000-letniej historii Królestwa Polskiego.
10 września 2025
150 pracowników MPK pobiegnie z okazji 150 lat krakowskiej komunikacji
W niedzielę, 14 września 150 pracowników MPK weźmie udział w wyjątkowym jubileuszowym biegu z okazji 150 lat krakowskiej komunikacji miejskiej. Biegacze wystartują z placu obok Muzeum Inżynierii i Techniki, przy ul. św. Wawrzyńca o godz. 10.00 i będą mieli do pokonania trasę o długości ok. 4 km (pobiegną przez ul. Gazową, Podgórską, kładką Ojca Bernatka, ul. Ludwinowską, ul. Barską, chodnikiem wzdłuż ul. Marii Konopnickiej, ul. Orawską, ul. Rzemieślniczą, wzdłuż Parku Rzecznego Wilga i chodnikiem wzdłuż ul. J. Brożka). Meta to zajezdnia tramwajowa Podgórze przy ul. J. Brożka 3.
8 września 2025
O mukowiscydozie w tramwaju MPK
Co roku, 8 września, obchodzony jest Światowy Dzień Mukowiscydozy. W tym dniu wspólnie z fundacją Matio chcemy zwrócić uwagę na potrzeby osób chorych i ich rodzin, a także budować świadomość społeczną, walczyć ze stereotypami i wspierać działania poprawiające jakość życia chorych.
7 września 2025
Kolejna niedziela z historycznymi tramwajami za nami
W niedzielę 7 września, w ramach Krakowskiej Linii Muzealnej, zostały uruchomione dwie linie tramwajowe. Tradycyjnie była to linia nr 0 kursująca z ul. św. Wawrzyńca do pętli Salwator. Pojawił się na niej skład złożony z wrocławskiego wagonu silnikowego N, który przebywa w Krakowie w ramach wymiany tramwajów, oraz krakowski wagon doczepny PN2 nr 524. Atrakcji na tej linii nie brakowało. We wrocławskim wagonie podróżowali przedstawiciele ze stolicy Dolnego Śląska, którzy w godz. 10:58-14:45 rozdawali gadżety i pamiątki.
7 września 2025
25 pracowników MPK w Krakowie pobiegło w Poland Business Run
W niedzielę, 7 września pracownicy MPK w Krakowie już po raz piąty wzięli udział w charytatywnej sztafecie biegowej Poland Business Run. W tym wyjątkowym roku dla MPK, w którym świętujemy 150 lat komunikacji miejskiej w Krakowie, w wydarzeniu wzięło udział aż pięć zespołów krakowskiego przewoźnika. Pracownicy MPK chcieli mieć swój wkład we wsparcie Fundacji Poland Business Run, dzięki której dofinansowanie do protez, wózków, rehabilitacji czy pomocy psychologicznej otrzymają m.in. mieszkańcy Małopolski.