Wagony typu E1 zostały wyprodukowane w zakładach Bombardier-Rotax oraz Simmering-Graz-Pauker AG w latach 1966 – 1977. Ich jedynym odbiorcą było przedsiębiorstwo tramwajowe w Wiedniu. Podobnie jak wagony z Norymbergi były produkowane w kooperacji z niemiecką firmą Duewag. W latach siedemdziesiątych i osiemdziesiątych wyposażenie elektryczne wagonów poddano głębokiej modernizacji wprowadzając wiele układów automatycznych i elektronicznych do sterowania wagonów dzięki czemu uzyskano dużo lepsze warunki bezpieczeństwa pasażerów i pracy motorniczego. Zastosowano m. in. automatyczny układ rozruchowy GEAMATIC, fotokomórki w drzwiach i blokady uniemożliwiające rozruch przy otwartych drzwiach. Pierwsze wagony MPK SA w Krakowie wprowadziło do ruchu w 2004 roku. Wagon nr 101 jest wymalowany na wzór oryginalnego w Wiedniu. Każdy zakupiony wagon przed oddaniem do ruchu jest modernizowany - przede wszystkim wnętrze pojazdu w celu poprawy komfortu podróżowania. Równocześnie kupowane są wagony doczepne c3 jeżdżące w składach wraz z wagonami E1 obsługując linie o większym napełnieniu. Choć starsze od wagonów silnikowych po modernizacji nie odbiegają od pojazdów silnikowych.
Dane techniczne wagonów:
Napięcie zasilające w sieci trakcyjnej 600V DC.
Wagon E1
|
Wielkość |
- |
Wagon silnikowy dwuczłonowy |
|
Rodzaj |
- |
wysokopodłogowy |
|
Długość |
mm |
19711 |
|
Szerokość |
mm |
2200 |
|
Wysokość nadwozia |
mm |
3200 |
|
Rozstaw czopów skrętu |
mm |
6000 |
|
Rozstaw osi |
mm |
1800 |
|
Masa własna |
kg |
24000 |
|
Masa całkowita |
kg |
35000 |
|
Miejsca ogółem |
pas. |
151 |
|
Miejsca siedzące |
pas. |
33 |
|
Wysokość podłogi |
mm |
897 |
|
Silniki |
|
2*150 kW |
|
Średnica kół tocznych |
mm |
654 |
Wagon C3
|
Wielkość |
- |
Wagon pojedynczy doczepny |
|
Rodzaj |
- |
wysokopodłogowy |
|
Długość |
mm |
14100 |
|
Szerokość |
mm |
2200 |
|
Wysokość nadwozia |
mm |
3200 |
|
Rozstaw czopów skrętu |
mm |
6000 |
|
Rozstaw osi |
mm |
1900 |
|
Masa własna |
kg |
11580 |
|
Masa całkowita |
kg |
21500 |
|
Miejsca ogółem |
pas. |
138 |
|
Miejsca siedzące |
pas. |
28 |
|
Wysokość podłogi |
mm |
890 |
|
Silniki |
|
- |
|
Średnica kół tocznych |
mm |
654 |
English
Tele-bus
Do poczytania