17 listopada 2010 - materiał archiwalny

W czwartek, 18 listopada, prawie pół roku wcześniej niż planowano dla mieszkańców Płaszowa zostałąuruchomiona nowa linia tramwajowa. Do nowej pętli tramwajowej Mały Płaszów będą dojeżdżać dwie linie tramwajowe: nr 11, kursująca z Łagiewnik oraz nr 20 dojeżdżająca z Bronowic (patrz mapka).

Uruchomienie nowej linii tramwajowej zdecydowanie ułatwi podróż wszystkim mieszkańcom Płaszowa do centrum miasta. Będzie im się dojeżdżać szybciej i bezpieczniej. Tramwaj pojedzie bowiem po wydzielonym torowisku, co oznacza, że nie będzie blokowany przez samochody. Trzeba także podkreślić, że nowe torowisko zostało wybudowane w najnowszej technologii, tzw. zielonego torowiska, które tłumi hałas i drgania  wywoływane przez przejeżdżające tramwaje.

Zaletą nowej linii tramwajowej jest także pętla tramwajowo-autobusowa w Płaszowie. Warto podkreślić, że nowa pętla będzie pełnić funkcje dworca przesiadkowego, z którego oprócz tramwaju będą z niej odjeżdżać także autobusy. To ułatwi przesiadanie się pasażerom i dojazd do centrum miasta mieszkańcom osiedla Złocień i Rybitw.

Po 18 listopada zadowoleni będą też kierowcy. Oddanie nowej linii tramwajowej będzie się bowiem wiązać z udrożnieniem przejazdu od ronda Grzegórzeckiego w kierunku Rybitw (patrz mapka). Samochodem będzie można przejechać z ulicy Klimeckiego w nową ulicę Kuklińskiego, a następnie w przebudowaną ulicę Lipską.

Do wszystkich kierowców apelujemy o zwracanie uwagi na nową organizację ruchu i nowe oznakowanie na skrzyżowaniu ul. Nowohuckiej, Powstańców Wielkopolskich, Kuklińskiego i Klimeckiego. 

Pojawi się na nim sygnalizacja świetlna, zmieni się także relacja pierwszeństwa przejazdu. Od tej pory to kierowcy jadący ulicami Klimeckiego i Kuklińskiego będą mieć pierwszeństwo, natomiast relacja ul. Nowohuckiej i Powstańców Wielkopolskich będzie relacją podporządkowaną.

Mimo otwarcia przejazdu z ul. Klimeckiego w Kuklińskiego pod estakadą nadal nie będą funkcjonowały wszystkie relacje na skrzyżowaniu. Kierowcy jadący od strony ronda Grzegórzeckiego ul. Klimeckiego nie skręcą w lewo, w ul. Nowohucką, nie skręcą także  w prawo w ul. Powstańców Wielkopolskich. Będą mogli jechać tylko na wprost do ul. Kuklińskiego.

Jadący ul. Nowohucką w kierunku ul. Wielickiej także nie skręcą lewo (w ul. Klimeckiego) oraz w prawo w ul. Kuklińskiego – pojadą tylko prosto. Z kolei kierowcy, którzy pojadą ul. Powstańców Wielkopolskich w kierunku Nowej Huty będą mogli jechać prosto oraz skręcić w prawo w ul. Kuklińskiego.

Wyjazd z ul. Kuklińskiego będzie tylko na wprost w ul. Klimeckiego oraz w prawo w ul. Nowohucką.

Dla kierowców zostały wytyczone trasy objazdowe. Dla tych, którzy chcą dojechać z al. Pokoju do ul. Wielickiej będą kierowani przez ul. Dekerta i ul. Kiełkowskiego. Ci z kolei, którzy do ul. Klimeckiego będą chcieli dostać się od strony Nowej Huty będą musieli jechać ul. Portową.

Poprawi się za to dojazd do ul. Krzywda. Będzie do niej można wjechać z ul. Kuklińskiego, ale tylko dla kierowców jadących od strony ul. Klimeckiego. Kierowcy jadący ul. Klimeckiego od Płaszowa, będą musieli dojechać do skrzyżowania ul. Klimeckiego z ul. Dekerta i tam zawrócić.

Przypomnijmy, że budowa nowej linii tramwajowej do Płaszowa trwa od stycznia 2010 roku. Już w sierpniu dla pasażerów został oddany pierwszy fragment nowego torowiska łączący rondo Grzegórzeckiego z ulicą Nowohucką. Nowa linia ma ponad 4 km i biegnie ulicami: Kotlarską, Herlinga Grudzińskiego, Klimeckiego, następnie pod estakadą budowaną w ciągu ulic Nowohuckiej i Powstańców Wielkopolskich, po nowo wybudowanej ulicy Kuklińskiego, a wreszcie ulicą Lipską do pętli w Płaszowie. Na trasie nowej linii tramwajowej znajduje się siedem przystanków: rondo Grzegórzeckie, Zabłocie, Klimeckiego, Kuklińskiego, Gromadzka, Lipska, Rzebika i pętla, która będzie nosić nazwę Mały Płaszów. Budowa nowej linii tramwajowej jest inwestycją realizowaną w ramach unijnego projektu: Zintegrowany transport publiczny w aglomeracji krakowskiej – etap II. Inwestorem tego projektu w imieniu Miasta Kraków jest Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne S.A. w Krakowie, które środki potrzebne na realizację budowy nowej linii tramwajowej pozyskało z Unii Europejskiej oraz z dwóch europejskich banków: EBI i EBOR-u. Wykonawca zadania budowy nowej linii tramwajowej jest konsorcjum firm: ZUE S.A. (lider), Strabag Sp. z o.o. oraz PBI Energopol Sp. z o.o.

Oddanie nowej linii tramwajowej nie oznacza, że zakończą się wszystkie inwestycje prowadzone w tym rejonie. Nadal prace będą trwać m.in. przy budowie estakady i modernizacji fragmentu jezdni północnej ul. Nowohuckiej i Powstańców Wielkopolskich. Zakończenie wszystkich prac zgodnie z umową jest przewidziane na kwiecień przyszłego roku.

Najnowsze

14 listopada 2025
Pasażer chwali autobusy, które MPK kieruje na linie aglomeracyjne
Pasażerowie chwalą sobie autobusy marki MAN i Solaris, które MPK w Krakowie kupuje z myślą o trasach aglomeracyjnych. Obecnie krakowski przewoźnik dysponuje w sumie 31 takimi pojazdami. Za co cenią je pasażerowie? Jak pisze jeden z nich, który często ma okazję nimi podróżować, ich dużą zaletą jest wysokie bezpieczeństwo i komfort. Autobusy, w porównaniu w wersjami miejskim, mają większą liczbę miejsc siedzących i znakomicie sprawdzają się na często wąskich i krętych drogach w podkrakowskich miejscowościach.
14 listopada 2025
50 lat temu tramwaje zaczęły kursować do Bronowic Małych
Dokładnie 50 lat temu do Bronowic Małych (a wtedy os. Widok) zaczęły kursować tramwaje. Nowa linia tramwajowa została otwarta dla regularnych kursów 14 listopada 1975 roku. Do dzisiaj tramwaje są najlepszym środkiem transportu dla mieszkańców Bronowic, którzy jadą do centrum miasta.
10 listopada 2025
Pracownicy MPK w Krakowie zebrali 700 kg żywności dla potrzebujących
Pracownicy MPK SA w Krakowie po raz kolejny włączyli się do akcji Krakowska Zbiórka Żywności, którą organizuje Bank Żywności w Krakowie wraz z miastem Kraków. W tym roku zebrana żywność zostanie przekazana osobom starszym, chorym, z niepełnosprawnościami, rodzinom wielodzietnym oraz osobom samotnym.
10 listopada 2025
Kraków odpowiedział na apel i prośbę Kijowa
W ubiegłym tygodniu do Kijowa wyjechało pięć wycofanych przez MPK z ruchu autobusów marki Solaris z 2009 roku, o długości 12 metrów. Ich przekazanie to efekt prośby jaką do Prezydenta Miasta Krakowa skierował Mer Kijowa, Witalij Kłyczko. Ma to związek z bardzo trudną sytuacją w stolicy Ukrainy, która od kilku lat broni się przed atakiem Rosji. Warto pamiętać, że Kijów to dla Krakowa miasto bliźniacze na Ukrainie – co stanowi najwyższą, uchwaloną przez Radę Miasta Krakowa, formę partnerstwa międzynarodowego.
8 listopada 2025
Aktualizacja automatów mobilnych i usuwanie nieaktywnych nośników w KMK
Zgodnie z decyzją Zarządu Transportu Publicznego, od 12 listopada wprowadzana będzie aktualizacja oprogramowania we wszystkich mobilnych automatach biletowych – urządzeniach znajdujących się w pojazdach komunikacji miejskiej.
7 listopada 2025
Ruch tramwajowy do pętli Czerwone Maki został przywrócony
Informujemy, że do pętli Czerwone Maki został przywrócony ruch wszystkich linii tramwajowych nr 18, 52 i 77.