Dwukierunkowe tramwaje  typu N8 wyprodukowane zostały w latach 1976-77  przez firmę MAN w Norymberdze. Podobnie jak wagony norymberskie GT6 były produkowane w kooperacji z firmą Duewag. Bramy fabryki opuściły jako wagony dwuczłonowe, sześcioosiowe. W latach 1992-93 w zakładach VAG przeprowadzono modernizację wagonów dodając człon środkowy z obniżoną podłogą przy drzwiach wejściowych. Dwukierunkowość wagonów umożliwia wykorzystywanie pojazdów na odcinkach bez pętli na końcach trasy, dzięki czemu mogą być z powodzeniem wykorzystywane w czasie remontów czy modernizacji układu torowego bez konieczności całkowitego wyłączania ruchu tramwajowego. Mogą też być wykorzystywane bez problemów jako pojazdy jednokierunkowe w normalnym ruchu tramwajowym. Napęd wagonu stanowią dwa silniki o mocy 125 kW zabudowane na skrajnych wózkach napędowych. Wyposażenie elektryczne wykonane zostało przez firmy Siemens i Kiepe, a wyposażenie mechaniczne wykonały firmy MAN i Duewag.

Pierwsze wagony N8 zostały zakupione przez MPK SA w Krakowie w 2006 roku gdzie poddano je modernizacji przystosowując do warunków krakowskiej komunikacji. Aktualnie wszystkie wagony tego typu stacjonują w zajezdni i stacji obsługi tramwajów Nowa Huta. 6 wagonów zostało zmodernizowanych na jednokierunkowe i zmieniono w nich układ sterowania trakcją na energoelektroniczny.

 

Dane techniczne wagonów

Napięcie zasilające w sieci trakcyjnej 600V DC.

 

Wagon N8

Wielkość

-

Wagon silnikowy trzyczłonowy   dwukierunkowy

Rodzaj

-

wysokopodłogowy z członem niskopodłogowym

Długość

mm

 26080

Szerokość

mm

 2300

Wysokość nadwozia

mm

 3646

Rozstaw czopów skrętu

mm

 6200/6400/6200

Rozstaw osi

mm

 1800

Masa własna

kg

 35300

Masa całkowita

kg

 50000

Miejsca ogółem

pas.

 207

Miejsca siedzące

pas.

 46

Wysokość podłogi

mm

 283/880

Silniki(moc ciągła)

 

2*125 kW

Średnica kół tocznych

mm

 670

Galeria