Dwukierunkowe tramwaje typu N8 wyprodukowane zostały w latach 1976-77 przez firmę MAN w Norymberdze. Podobnie jak wagony norymberskie GT6 były produkowane w kooperacji z firmą Duewag. Bramy fabryki opuściły jako wagony dwuczłonowe, sześcioosiowe. W latach 1992-93 w zakładach VAG przeprowadzono modernizację wagonów dodając człon środkowy z obniżoną podłogą przy drzwiach wejściowych. Dwukierunkowość wagonów umożliwia wykorzystywanie pojazdów na odcinkach bez pętli na końcach trasy, dzięki czemu mogą być z powodzeniem wykorzystywane w czasie remontów czy modernizacji układu torowego bez konieczności całkowitego wyłączania ruchu tramwajowego. Mogą też być wykorzystywane bez problemów jako pojazdy jednokierunkowe w normalnym ruchu tramwajowym. Napęd wagonu stanowią dwa silniki o mocy 125 kW zabudowane na skrajnych wózkach napędowych. Wyposażenie elektryczne wykonane zostało przez firmy Siemens i Kiepe, a wyposażenie mechaniczne wykonały firmy MAN i Duewag.
Pierwsze wagony N8 zostały zakupione przez MPK SA w Krakowie w 2006 roku gdzie poddano je modernizacji przystosowując do warunków krakowskiej komunikacji. Aktualnie wszystkie wagony tego typu stacjonują w zajezdni i stacji obsługi tramwajów Nowa Huta. 6 wagonów zostało zmodernizowanych na jednokierunkowe i zmieniono w nich układ sterowania trakcją na energoelektroniczny.
Dane techniczne wagonów
Napięcie zasilające w sieci trakcyjnej 600V DC.
Wagon N8
Wielkość |
- |
Wagon silnikowy trzyczłonowy dwukierunkowy |
Rodzaj |
- |
wysokopodłogowy z członem niskopodłogowym |
Długość |
mm |
26080 |
Szerokość |
mm |
2300 |
Wysokość nadwozia |
mm |
3646 |
Rozstaw czopów skrętu |
mm |
6200/6400/6200 |
Rozstaw osi |
mm |
1800 |
Masa własna |
kg |
35300 |
Masa całkowita |
kg |
50000 |
Miejsca ogółem |
pas. |
207 |
Miejsca siedzące |
pas. |
46 |
Wysokość podłogi |
mm |
283/880 |
Silniki(moc ciągła) |
|
2*125 kW |
Średnica kół tocznych |
mm |
670 |