17 września 2010 - materiał archiwalny

Paweł Zieliński, motorniczy pracujący w zajezdni Nowa Huta to od wczoraj najlepszy motorniczy w Krakowie. W czwartek, 16 września w zaciętej rywalizacji pokonał 14 zawodników i zwyciężył w konkursie „Bezpieczna jazda komunikacją miejską”. Drugie miejsce zajął motorniczy z Podgórza Piotr Chmielarski, a trzecie Agnieszka Błońska z MPK Serwis (zwyciężczyni poprzedniej edycji konkursu).

Żeby wygrać Paweł Zieliński najpierw musiał odpowiedzieć na 20 pytań dotyczących przepisów ruchu drogowego, a następnie wykazać się wielką precyzją w prowadzeniu tramwaju. Konkurencje wcale nie były proste. Motorniczowie musieli najpierw, po rozpędzeniu tramwaju, utrzymać prędkość 10 km na godz. po dojeździe do znaku z ograniczeniem (przy zakrytym prędkościomierzu). W następnym zadaniu liczyła się precyzja w zatrzymywaniu wagonów na przystanku. Aby zdobyć najwięcej punktów trzeba było tak ustawić tramwaju, aby drugie drzwi (przeznaczone przede wszystkim dla osób starszych) znalazły się dokładnie na wysokości słupka przystankowego. Ostatnim zadaniem było zatrzymanie wagonu 10 m przed przeszkodą.

W konkursie, który od 11 lat organizuje Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne S.A. w Krakowie, rywalizują nie tylko motorniczowie, ale także kierowcy autobusów, mechanicy, elektromechanicy i inspektorzy nadzoru ruchu.

Równocześnie z motorniczymi o miano najlepszego walczyli w czwartek elektromechanicy. Tu najlepszy okazał się Robert Wicherek ze Stacji Obsługi Tramwajów Podgórze. Najszybciej potrafił wymienić kasetę barwiącą w kasowniku i wycieraczkę oraz usprawnić zepsute drzwi.

Wśród inspektorów z kolei rywalizacja była tak duża, że trzeba było zorganizować dogrywkę. Zwyciężył Radosław Makówka.

Dzień po motorniczych, w piątek 17 września do zawodów stanęli kierowcy i mechanicy. Wśród kierowców mimo zwycięstwa pana Krzysztofa Czopika (pracownika MPK Serwis), można mówić o dominacji kobiet. To właśnie panie: Urszula Gawor i Ewa Rusin zajęły odpowiednio 2 i 3 miejsce pokonując pozostałych zawodników. Ich bardzo dobre lokaty w konkursie wynikają być może z tego, że w tym roku organizatorzy postawili nie na szybkość a precyzję w prowadzeniu autobusu po torze przeszkód. A takiej precyzji na pewno wymaga jazda autobusem z wiadrem pełnym wody między słupkami oraz parkowanie przodem i tyłem. Oprócz precyzji kierowcy mieli okazję pokazać czy potrafią szybko rozłożyć podest dla osób niepełnosprawnych.

W piątek rywalizowali także mechanicy. Najlepszym z nich (m.in. dlatego, że najszybciej wymieniał koło w autobusie) okazał się Tomasz Mucha, pracujący w Stacji Obsługi Autobusów Bieńczyce. 

Konkurs „Bezpieczna jazda komunikacją miejską” jest doskonałą okazją dla pracowników MPK S.A., aby mogli wymienić się między sobą doświadczeniami oraz podnieść kwalifikacje w wykonywanym przez siebie zawodzie. Daje on również możliwość zdrowej rywalizacji i integracji między pracownikami. Dodatkowo konkurs promuje te zachowania prowadzących, które wpływają na bezpieczną i komfortową jazdę pasażerów.

 

 

 


Żeby wygrać Paweł Zieliński najpierw musiał odpowiedzieć na 20 pytań dotyczących przepisów ruchu drogowego, a następnie wykazać się wielką precyzją w prowadzeniu tramwaju. Konkurencje wcale nie były proste. Motorniczowie musieli najpierw, po rozpędzeniu tramwaju, utrzymać prędkość 10 km na godz. po dojeździe do znaku z ograniczeniem (przy zakrytym prędkościomierzu). W następnym zadaniu liczyła się precyzja w zatrzymywaniu wagonów na przystanku. Aby zdobyć najwięcej punktów trzeba było tak ustawić tramwaju, aby drugie drzwi (przeznaczone przede wszystkim dla osób starszych) znalazły się dokładnie na wysokości słupka przystankowego. Ostatnim zadaniem było zatrzymanie wagonu 10 m przed przeszkodą.

W konkursie, który od 11 lat organizuje Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne S.A. w Krakowie, rywalizują nie tylko motorniczowie, ale także kierowcy autobusów, mechanicy, elektromechanicy i inspektorzy nadzoru ruchu.

Równocześnie z motorniczymi o miano najlepszego walczyli w czwartek elektromechanicy. Tu najlepszy okazał się Robert Wicherek ze Stacji Obsługi Tramwajów Podgórze. Najszybciej potrafił wymienić kasetę barwiącą w kasowniku i wycieraczkę oraz usprawnić zepsute drzwi.

Wśród inspektorów z kolei rywalizacja była tak duża, że trzeba było zorganizować dogrywkę. Zwyciężył Radosław Makówka.

Dzień po motorniczych, w piątek 17 września do zawodów stanęli kierowcy i mechanicy. Wśród kierowców mimo zwycięstwa pana Krzysztofa Czopika (pracownika MPK Serwis), można mówić o dominacji kobiet. To właśnie panie: Urszula Gawor i Ewa Rusin zajęły odpowiednio 2 i 3 miejsce pokonując pozostałych zawodników. Ich bardzo dobre lokaty w konkursie wynikają być może z tego, że w tym roku organizatorzy postawili nie na szybkość a precyzję w prowadzeniu autobusu po torze przeszkód. A takiej precyzji na pewno wymaga jazda autobusem z wiadrem pełnym wody między słupkami oraz parkowanie przodem i tyłem. Oprócz precyzji kierowcy mieli okazję pokazać czy potrafią szybko rozłożyć podest dla osób niepełnosprawnych.

W piątek rywalizowali także mechanicy. Najlepszym z nich (m.in. dlatego, że najszybciej wymieniał koło w autobusie) okazał się Tomasz Mucha, pracujący w Stacji Obsługi Autobusów Bieńczyce. 

Konkurs „Bezpieczna jazda komunikacją miejską” jest doskonałą okazją dla pracowników MPK S.A., aby mogli wymienić się między sobą doświadczeniami oraz podnieść kwalifikacje w wykonywanym przez siebie zawodzie. Daje on również możliwość zdrowej rywalizacji i integracji między pracownikami. Dodatkowo konkurs promuje te zachowania prowadzących, które wpływają na bezpieczną i komfortową jazdę pasażerów.

Najnowsze

28 lipca 2025
II Zlot Autobusów Ikarus na Śląsku
Autobus MPK w Krakowie – historyczny Ikarus 620 wziął udział w II Zlocie Autobusów Ikarus na Śląsku. Wydarzenie odbywało się w weekend 26–27 lipca w Parku Słupna w Mysłowicach. Dla uczestników zlotu uruchomiona zostanie bezpłatna linia specjalna obsługiwana autobusami Ikarus, kursująca z centrum Katowic do Parku Słupna. Wstęp na wydarzenie był bezpłatny.
27 lipca 2025
Wagon SN1 z 1922 roku przewiózł pasażerów na KLM
W niedzielę, 27 lipca na Krakowskiej Linii Muzealnej na linię 0 wyjechał ponad stuletni wagon odbudowany przez pracowników MPK w Krakowie. Był to tramwaj SN1 o numerze 59 z 1922 roku, zaprezentowany w tym roku w ramach jubileuszu 150 lat komunikacji miejskiej w Krakowie.
25 lipca 2025
Tunel KST znów otwarty. Tramwaje wracają pod Dworzec Główny
W poniedziałek, 28 lipca wraca ruch tramwajowy w tunelu Krakowskiego Szybkiego Tramwaju pod Dworcem Głównym. Przez miesiąc – od 28 czerwca – tunel był zamknięty z powodu zaplanowanych prac związanych z wymianą elementów systemu przeciwpożarowego.
24 lipca 2025
Blisko 152 miliony złotych na rozwój transportu publicznego
Kraków sięga po środki na rozwój zrównoważonego transportu. Dzięki finansowaniu z Funduszy Europejskich remontu doczeka się układ torowiska na ul. Starowiślnej, ul. Straszewskiego i ul. Karmelickiej. Miasto zyskało też finansowanie na rozwój inteligentnych systemów transportowych, czyli m.in. ekranów z informacją pasażerską czy systemów kontrolnych w strefach ograniczonego ruchu. Za te projekty odpowiada Zarząd Dróg Miasta Krakowa.
18 lipca 2025
Wyjątkowa niedziela z KLM - dwie linie tramwajowe i jedna autobusowa
W niedzielę, 20 lipca na ulice Krakowa wyjechały zabytkowe tramwaje i autobusy w ramach Krakowskiej Linii Muzealnej. Tego dnia uruchomiono aż trzy specjalne linie z udziałem historycznych pojazdów.
17 lipca 2025
Nowe biletomaty w tramwajach i autobusach
W pojazdach Komunikacji Miejskiej w Krakowie sukcesywnie wymieniane są najbardziej wyeksploatowane biletomaty na nowoczesne i bardziej niezawodne urządzenia. To ważna zmiana – dotychczasowe automaty, po wielu latach użytkowania, ulegały coraz częstszym awariom. Nowe rozwiązania są nie tylko bardziej odporne na usterki, ale także przyjazne dla środowiska – nie drukują już papierowych biletów.