22 lipca 2010 - materiał archiwalny

W czwartek 22 lipca w siedzibie MPK SA w Krakowie podpisana została umowa na dostawę 24 sztuk nowoczesnych wagonów tramwajowych. Nowe tramwaje dla Krakowian dostarczy konsorcjum firm Bombardier Transportation i Vossloh Kiepe. Koszt dostarczenia wszystkich 24 tramwajów wyniesie 58,7 mln euro (netto). Jeden wagon będzie kosztował 2,45 mln euro (netto). 

Nowe tramwaje będą niskopodłogowe, wyposażone  w klimatyzację, długie na 32 metry i będą mogły jednorazowo przewieźć do 230 osób. Będą to najdłuższe w Polsce pojazdy niskopodłogowe, które będą miały pięć drzwi podwójnych oraz dwoje drzwi pojedynczych, co ułatwi sprawną wymianę pasażerów. Nowe tramwaje będą wyposażone w cztery wózki jezdne co spowoduje mniejszy nacisk na jedną oś i przełoży się na mniejsze zużycie torowisk oraz mniejszy hałas i drgania, co jest w szczególnie ważne dla tramwajów przejeżdżających przez historyczne części Krakowa.

Pierwsze tramwaje z tej dostawy pojawią się na ulicach Krakowa pod koniec 2011 roku, a ostatni wagon wyjedzie na krakowskie ulice w pierwszym kwartale 2013 roku.

Zakup nowych tramwajów jest elementem projektu: „Zintegrowany transport publiczny w aglomeracji krakowskiej  - etap II” i zostanie w 50% sfinansowany z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Jest to pierwszy projekt w zakresie miejskiego transportu publicznego w Polsce, który został zgłoszony w Brukseli w perspektywie współfinansowania przez Unię Europejską w latach 2007-2013. Projekt został zaakceptowany przez wszystkie właściwe organy w zakresie zarządzania projektami unijnymi w Polsce i przechodzi obecnie podobną weryfikację w Brukseli.

W skład projektu wchodzą:

Komponent 1 - budowa linii tramwajowej Krakowskiego Szybkiego Tramwaju na odcinku Rondo Grzegórzeckie – Most Kotlarski – ul. Klimeckiego – ul. Lipska (z pętlą przy ul. Golikówka) wraz z przebudową pasa drogowego i budową ul. Kuklińskiego

Komponent 2 - przebudowa ul. Długiej wraz z torowiskiem i skrzyżowaniem z ul. Basztową, przebudowa torowiska na Al. Słowackiego na odcinku od ul. Długiej do ul. Kamiennej

Komponent 3 - zakup niskopodłogowego taboru tramwajowego - 24 sztuki

W czwartek 22 lipca w siedzibie MPK SA w Krakowie podpisana została umowa na dostawę 24 sztuk nowoczesnych wagonów tramwajowych. Nowe tramwaje dla Krakowian dostarczy konsorcjum firm Bombardier Transportation i Vossloh Kiepe. Koszt dostarczenia wszystkich 24 tramwajów wyniesie 58,7 mln euro (netto). Jeden wagon będzie kosztował 2,45 mln euro (netto). 

Nowe tramwaje będą niskopodłogowe, wyposażone  w klimatyzację, długie na 32 metry i będą mogły jednorazowo przewieźć do 230 osób. Będą to najdłuższe w Polsce pojazdy niskopodłogowe, które będą miały pięć drzwi podwójnych oraz dwoje drzwi pojedynczych, co ułatwi sprawną wymianę pasażerów. Nowe tramwaje będą wyposażone w cztery wózki jezdne co spowoduje mniejszy nacisk na jedną oś i przełoży się na mniejsze zużycie torowisk oraz mniejszy hałas i drgania, co jest w szczególnie ważne dla tramwajów przejeżdżających przez historyczne części Krakowa.

Pierwsze tramwaje z tej dostawy pojawią się na ulicach Krakowa pod koniec 2011 roku, a ostatni wagon wyjedzie na krakowskie ulice w pierwszym kwartale 2013 roku.

Zakup nowych tramwajów jest elementem projektu: „Zintegrowany transport publiczny w aglomeracji krakowskiej  - etap II” i zostanie w 50% sfinansowany z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Jest to pierwszy projekt w zakresie miejskiego transportu publicznego w Polsce, który został zgłoszony w Brukseli w perspektywie współfinansowania przez Unię Europejską w latach 2007-2013. Projekt został zaakceptowany przez wszystkie właściwe organy w zakresie zarządzania projektami unijnymi w Polsce i przechodzi obecnie podobną weryfikację w Brukseli.

W skład projektu wchodzą:

Komponent 1 - budowa linii tramwajowej Krakowskiego Szybkiego Tramwaju na odcinku Rondo Grzegórzeckie – Most Kotlarski – ul. Klimeckiego – ul. Lipska (z pętlą przy ul. Golikówka) wraz z przebudową pasa drogowego i budową ul. Kuklińskiego

Komponent 2 - przebudowa ul. Długiej wraz z torowiskiem i skrzyżowaniem z ul. Basztową, przebudowa torowiska na Al. Słowackiego na odcinku od ul. Długiej do ul. Kamiennej

Komponent 3 - zakup niskopodłogowego taboru tramwajowego - 24 sztuki

Najnowsze

28 lipca 2025
II Zlot Autobusów Ikarus na Śląsku
Autobus MPK w Krakowie – historyczny Ikarus 620 wziął udział w II Zlocie Autobusów Ikarus na Śląsku. Wydarzenie odbywało się w weekend 26–27 lipca w Parku Słupna w Mysłowicach. Dla uczestników zlotu uruchomiona zostanie bezpłatna linia specjalna obsługiwana autobusami Ikarus, kursująca z centrum Katowic do Parku Słupna. Wstęp na wydarzenie był bezpłatny.
27 lipca 2025
Wagon SN1 z 1922 roku przewiózł pasażerów na KLM
W niedzielę, 27 lipca na Krakowskiej Linii Muzealnej na linię 0 wyjechał ponad stuletni wagon odbudowany przez pracowników MPK w Krakowie. Był to tramwaj SN1 o numerze 59 z 1922 roku, zaprezentowany w tym roku w ramach jubileuszu 150 lat komunikacji miejskiej w Krakowie.
25 lipca 2025
Tunel KST znów otwarty. Tramwaje wracają pod Dworzec Główny
W poniedziałek, 28 lipca wraca ruch tramwajowy w tunelu Krakowskiego Szybkiego Tramwaju pod Dworcem Głównym. Przez miesiąc – od 28 czerwca – tunel był zamknięty z powodu zaplanowanych prac związanych z wymianą elementów systemu przeciwpożarowego.
24 lipca 2025
Blisko 152 miliony złotych na rozwój transportu publicznego
Kraków sięga po środki na rozwój zrównoważonego transportu. Dzięki finansowaniu z Funduszy Europejskich remontu doczeka się układ torowiska na ul. Starowiślnej, ul. Straszewskiego i ul. Karmelickiej. Miasto zyskało też finansowanie na rozwój inteligentnych systemów transportowych, czyli m.in. ekranów z informacją pasażerską czy systemów kontrolnych w strefach ograniczonego ruchu. Za te projekty odpowiada Zarząd Dróg Miasta Krakowa.
18 lipca 2025
Wyjątkowa niedziela z KLM - dwie linie tramwajowe i jedna autobusowa
W niedzielę, 20 lipca na ulice Krakowa wyjechały zabytkowe tramwaje i autobusy w ramach Krakowskiej Linii Muzealnej. Tego dnia uruchomiono aż trzy specjalne linie z udziałem historycznych pojazdów.
17 lipca 2025
Nowe biletomaty w tramwajach i autobusach
W pojazdach Komunikacji Miejskiej w Krakowie sukcesywnie wymieniane są najbardziej wyeksploatowane biletomaty na nowoczesne i bardziej niezawodne urządzenia. To ważna zmiana – dotychczasowe automaty, po wielu latach użytkowania, ulegały coraz częstszym awariom. Nowe rozwiązania są nie tylko bardziej odporne na usterki, ale także przyjazne dla środowiska – nie drukują już papierowych biletów.