6 lipca 2010 - materiał archiwalny

W piątek, 2 lipca został oficjalnie zaprezentowany wagon EU8N, czyli pierwszy w Krakowie klimatyzowany tramwaj. Tego samego dnia tramwaj ten zaczął kursować na linii 22 z Borku Fałęckiego do Walcowni.

Tramwaj EU8N zanim przyjechał do Krakowa jeździł w Wiedniu na linii metra U6.

Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne S.A. w Krakowie kupiło takich  składów 25. Wszystkie zostaną poddane gruntownej modernizacji, w efekcie której każdy wagon zyska element niskiej podłogi i klimatyzację. 

W piątek, 2 lipca w oficjalnej prezentacji pierwszego przebudowanego już wagonu uczestniczyły osoby niepełnosprawne z Bogdanem Dąsalem, pełnomocnikiem prezydenta Krakowa ds. osób niepełnosprawnych. Na jednym z przystanków przy ul. Brożka wszyscy mieli możliwość sprawdzić, jak  osoba poruszająca się na wózku poradzi sobie z wsiadaniem do tramwaju EU8N. Po wejściu wszyscy jednogłośnie przyznali, że tramwaj z elementem niskiej podłogi bardzo ułatwi podróżowanie osobom, które mają problem z poruszaniem się. Warto podkreślić, że tramwaj EU8N jest jedynym tramwajem z niską podłogą, który kursuje obecnie ulicą Kapelanka.

MPK S.A. planuje jeszcze w tym roku oddać do ruchu 8 takich wagonów. Koszt zakupu i modernizacji jednego tramwaju kosztuje niecały 1 mln zł, a więc prawie 10 raz mniej niż zakup nowego pojazdu. 

Tramwaj EU8N ma ponad 26 metrów długości i jednorazowo może przewieźć 180 pasażerów.

Tramwaj EU8N zanim przyjechał do Krakowa jeździł w Wiedniu na linii metra U6.

Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne S.A. w Krakowie kupiło takich  składów 25. Wszystkie zostaną poddane gruntownej modernizacji, w efekcie której każdy wagon zyska element niskiej podłogi i klimatyzację. 

W piątek, 2 lipca w oficjalnej prezentacji pierwszego przebudowanego już wagonu uczestniczyły osoby niepełnosprawne z Bogdanem Dąsalem, pełnomocnikiem prezydenta Krakowa ds. osób niepełnosprawnych. Na jednym z przystanków przy ul. Brożka wszyscy mieli możliwość sprawdzić, jak  osoba poruszająca się na wózku poradzi sobie z wsiadaniem do tramwaju EU8N. Po wejściu wszyscy jednogłośnie przyznali, że tramwaj z elementem niskiej podłogi bardzo ułatwi podróżowanie osobom, które mają problem z poruszaniem się. Warto podkreślić, że tramwaj EU8N jest jedynym tramwajem z niską podłogą, który kursuje obecnie ulicą Kapelanka.

MPK S.A. planuje jeszcze w tym roku oddać do ruchu 8 takich wagonów. Koszt zakupu i modernizacji jednego tramwaju kosztuje niecały 1 mln zł, a więc prawie 10 raz mniej niż zakup nowego pojazdu. 

Tramwaj EU8N ma ponad 26 metrów długości i jednorazowo może przewieźć 180 pasażerów.

Najnowsze

28 lipca 2025
II Zlot Autobusów Ikarus na Śląsku
Autobus MPK w Krakowie – historyczny Ikarus 620 wziął udział w II Zlocie Autobusów Ikarus na Śląsku. Wydarzenie odbywało się w weekend 26–27 lipca w Parku Słupna w Mysłowicach. Dla uczestników zlotu uruchomiona zostanie bezpłatna linia specjalna obsługiwana autobusami Ikarus, kursująca z centrum Katowic do Parku Słupna. Wstęp na wydarzenie był bezpłatny.
27 lipca 2025
Wagon SN1 z 1922 roku przewiózł pasażerów na KLM
W niedzielę, 27 lipca na Krakowskiej Linii Muzealnej na linię 0 wyjechał ponad stuletni wagon odbudowany przez pracowników MPK w Krakowie. Był to tramwaj SN1 o numerze 59 z 1922 roku, zaprezentowany w tym roku w ramach jubileuszu 150 lat komunikacji miejskiej w Krakowie.
25 lipca 2025
Tunel KST znów otwarty. Tramwaje wracają pod Dworzec Główny
W poniedziałek, 28 lipca wraca ruch tramwajowy w tunelu Krakowskiego Szybkiego Tramwaju pod Dworcem Głównym. Przez miesiąc – od 28 czerwca – tunel był zamknięty z powodu zaplanowanych prac związanych z wymianą elementów systemu przeciwpożarowego.
24 lipca 2025
Blisko 152 miliony złotych na rozwój transportu publicznego
Kraków sięga po środki na rozwój zrównoważonego transportu. Dzięki finansowaniu z Funduszy Europejskich remontu doczeka się układ torowiska na ul. Starowiślnej, ul. Straszewskiego i ul. Karmelickiej. Miasto zyskało też finansowanie na rozwój inteligentnych systemów transportowych, czyli m.in. ekranów z informacją pasażerską czy systemów kontrolnych w strefach ograniczonego ruchu. Za te projekty odpowiada Zarząd Dróg Miasta Krakowa.
18 lipca 2025
Wyjątkowa niedziela z KLM - dwie linie tramwajowe i jedna autobusowa
W niedzielę, 20 lipca na ulice Krakowa wyjechały zabytkowe tramwaje i autobusy w ramach Krakowskiej Linii Muzealnej. Tego dnia uruchomiono aż trzy specjalne linie z udziałem historycznych pojazdów.
17 lipca 2025
Nowe biletomaty w tramwajach i autobusach
W pojazdach Komunikacji Miejskiej w Krakowie sukcesywnie wymieniane są najbardziej wyeksploatowane biletomaty na nowoczesne i bardziej niezawodne urządzenia. To ważna zmiana – dotychczasowe automaty, po wielu latach użytkowania, ulegały coraz częstszym awariom. Nowe rozwiązania są nie tylko bardziej odporne na usterki, ale także przyjazne dla środowiska – nie drukują już papierowych biletów.