10 czerwca 2010 - materiał archiwalny

W dniach 5-7 czerwca 2009 roku nasz odnowiony historyczny autobus SAN H-01 był uczestnikiem spotkania historycznych pojazdów użytkowych w Dreźnie, zorganizowanego przez Dresdner Verkersbetriebe AG z okazji jubileuszu 95 lat komunikacji autobusowej w Dreźnie. 

Nasz autobus, rocznik 1958, samodzielnie pokonał trasę przejazdu do Drezna i z powrotem do Krakowa, wykonując łącznie ponad 1200 km.  Na autostradzie autobus osiągał maksymalną prędkość 66 km/h. 

W zlocie wzięło udział około 130 pojazdów historycznych wyprodukowanych przed rokiem 1971. 

Autobus, z uwagi na swój wiek, na wyjazd do Drezna musiał uzyskać zgodę Małopolskiego Konserwatora Zabytków w Krakowie. Wystawa pojazdów zorganizowana była na terenie zajezdni autobusowej, która mieści się blisko centrum miasta. Prezentacja pojazdów historycznych dostępna była dla wszystkich mieszkańców Drezna i przybyłych gości. Nasz autobus wzbudził wyjątkowe zainteresowanie, swą oryginalną konstrukcją i nietypowym rozwiązaniem sterowania otwierania i zamykania drzwi. Niektórych gości naszego stoiska interesowała nawet konstrukcja nośna podwozia i zabudowa silnika. Jednym ze wiedzącym nasz autobus był Dyrektor ds. Finansów DVB Reiner Zieschank, którego zaskoczyła informacja, że autobus przyjechał samodzielnie, a nie został przywieziony koleją. W drugim dniu wszystkie pojazdy uczestniczyły w paradzie ulicami starego miasta, podczas której autobusy przewoziły gości wystawy. Parada uliczna pojazdów była ostatnim etapem obchodów 95 lat uruchomienia komunikacji autobusowej. W dniu następnym autobus powrócił samodzielnie do Krakowa. Prowadzącymi autobus byli Panowie: Słowik Janusz i Stokłosa Janusz. 


Nasz autobus, rocznik 1958, samodzielnie pokonał trasę przejazdu do Drezna i z powrotem do Krakowa, wykonując łącznie ponad 1200 km.  Na autostradzie autobus osiągał maksymalną prędkość 66 km/h. 

W zlocie wzięło udział około 130 pojazdów historycznych wyprodukowanych przed rokiem 1971. 

Autobus, z uwagi na swój wiek, na wyjazd do Drezna musiał uzyskać zgodę Małopolskiego Konserwatora Zabytków w Krakowie. Wystawa pojazdów zorganizowana była na terenie zajezdni autobusowej, która mieści się blisko centrum miasta. Prezentacja pojazdów historycznych dostępna była dla wszystkich mieszkańców Drezna i przybyłych gości. Nasz autobus wzbudził wyjątkowe zainteresowanie, swą oryginalną konstrukcją i nietypowym rozwiązaniem sterowania otwierania i zamykania drzwi. Niektórych gości naszego stoiska interesowała nawet konstrukcja nośna podwozia i zabudowa silnika. Jednym ze wiedzącym nasz autobus był Dyrektor ds. Finansów DVB Reiner Zieschank, którego zaskoczyła informacja, że autobus przyjechał samodzielnie, a nie został przywieziony koleją. W drugim dniu wszystkie pojazdy uczestniczyły w paradzie ulicami starego miasta, podczas której autobusy przewoziły gości wystawy. Parada uliczna pojazdów była ostatnim etapem obchodów 95 lat uruchomienia komunikacji autobusowej. W dniu następnym autobus powrócił samodzielnie do Krakowa. Prowadzącymi autobus byli Panowie: Słowik Janusz i Stokłosa Janusz. 

Najnowsze

5 czerwca 2025
Pracownicy MPK już po raz 16. zagrają w Turnieju Piłkarskim im. Piotra Pruchnickiego
W sobotę, 7 czerwca na boisku TS Tramwaj, przy ul. Praskiej 61a zostanie rozegrany 16. Piłkarski Turniej im. Piotra Pruchnickiego, organizowany przez pracowników MPK SA w Krakowie z zajezdni tramwajowej Podgórze.
5 czerwca 2025
Rusza 23. Sezon Krakowskiej Linii Muzealnej
W najbliższą niedzielę 8 czerwca rozpocznie się 23. sezon Krakowskiej Linii Muzealnej. Rozpocznie się wyjątkowo, bo nie od tradycyjnych kursów linii nr 0 z ul. św. Wawrzyńca do Cichego Kącika, ale od uruchomienia dwóch wyjątkowych linii, które zabiorą pasażerów do każdej z pięciu zajezdni MPK w Krakowie. W tym roku obchodzimy jubileusz 150 lat komunikacji miejskiej, więc KLM musi być wyjątkowa.
4 czerwca 2025
MPK w Krakowie podpisało umowę na dostawę 10 autobusów wodorowych
MPK w Krakowie podpisało umowę z firmą PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy sp. z o. o. na dostawę 10 autobusów zasilanych wodorem marki NesoBus. To pierwsze pojazdy z takim zasilaniem, które kupuje krakowski przewoźnik. Umowa została zawarta 3 czerwca. Nowe autobusy zaczną wozić pasażerów za 12 miesięcy.
3 czerwca 2025
MPK w Krakowie wybrało dostawcę 190 nowych autobusów
We wtorek, 3 czerwca MPK w Krakowie wybrało dostawcę 190 nowych autobusów wyposażonych w silniki spalinowe Euro 6, spełniające najwyższe normy ochrony środowiska. Będzie nim konsorcjum Solaris Bus & Coach Sp. z o.o. i PKO Leasing S.A.
3 czerwca 2025
Odbudowany przez MPK w Krakowie wagon SN1 z 1922 roku rozpocznie tegoroczną KLM
W historycznej hali zajezdni przy ul. św. Wawrzyńca 15, która obecnie jest częścią Muzeum Inżynierii i Techniki, MPK w Krakowie zaprezentowało wyjątkowy tramwaj SN1 o numerze 59. Miało to miejsce 3 czerwca, dokładnie po 103 latach od momentu, kiedy ten wyjątkowy tramwaj zaczął wozić pasażerów.
1 czerwca 2025
Rekordowy Dzień Dziecka w krakowskim MPK
Tłumy dzieci wraz ze swoimi opiekunami, rodzicami, dziadkami odwiedziło w niedzielę, 1 czerwca zajezdnię tramwajową w Nowej Hucie. Cieszymy się, że przygotowane przez nas atrakcje tak wielu z Was się spodobały. Nie martwimy się o przyszłość, skoro tak wielu młodych osób chciało samodzielnie poprowadzić tramwaj. Doceniamy Wasze zainteresowanie tym, jak dbamy o tramwaje, jak je naprawiamy i jak je myjemy. No i cieszymy się, że tak wielkim zainteresowaniem cieszyły się historyczne tramwaje i autobusy. To ważne, aby wiedzieć jak zmienił się krakowski transport przez ostanie kilkadziesiąt lat – tym bardziej, że świętujemy w tym roku 150 lat krakowskiej komunikacji miejskiej.