28 maja 2010 - materiał archiwalny

Już sześć dwukierunkowych tramwajów GT8S wozi krakowian i turystów. Obecnie mżna je zobaczyć na linii nr 19 kursującej z Borku Fałęckiego do Krowodrzy Górki. Wkrótce na torowiska wyjadą kolejne wagony. Do końca roku w Krakowie gotowych do jazdy ma być 20 tego typu tramwajów. 

Przypomnijmy, że Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne S.A. kupiło w Düsseldorfie 28 dwukierunkowych wagonów GT8S. Przetarg na ich zakup został rozstrzygnięty w listopadzie 2009 roku. 

Ich zakup był podyktowany m.in. możliwością uruchomienia części nowej linii tramwajowej, która jest obecnie budowana.  Chodzi o fragment torowiska od ronda Grzegórzeckiego do ul. Nowohuckiej. Aby można było wozić po nim pasażerów potrzebne są wagony dwukierunkowe. Takie udało się znaleźć w Niemczech.

Tramwaj sprowadzony z Düsseldorfu ma 26 metrów długości. Już po przyjeździe do Krakowa zyskał nowy wygląd. Jego malowanie różni się bowiem od pozostałych wagonów. Oprócz wyglądu zyskał także nowe udogodnienie dla osób starszych. W środkowych drzwiach w stopniu została zamontowana sygnalizacja świetlna. Kiedy drzwi są otwarte i można wchodzić świeci się zielone światło. Gdy jednak w stopniu zaświeci się światło czerwone to oznacza, że zaczną się one automatycznie zamykać.

W wagonach GT8S funkcjonuje głosowe zapowiadanie przystanków i węzłów przesiadkowych. Dodatkowo są tam także zamontowane tablice elektroniczne wyświetlające kolejne przystanki na trasie.

Warto podkreślić, że w przyszłości planowana jest modernizacja tych wagonów. Dzięki niej w każdym z 28 tramwajów pojawiłby się element niskiej podłogi.

Krakowski tabor tramwajowy należy do najnowocześniejszych w Polsce. Już co czwarty krakowski tramwaj ma niską podłogę.

Już sześć dwukierunkowych tramwajów GT8S wozi krakowian i turystów. Obecnie mżna je zobaczyć na linii nr 19 kursującej z Borku Fałęckiego do Krowodrzy Górki. Wkrótce na torowiska wyjadą kolejne wagony. Do końca roku w Krakowie gotowych do jazdy ma być 20 tego typu tramwajów. 

Przypomnijmy, że Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne S.A. kupiło w Düsseldorfie 28 dwukierunkowych wagonów GT8S. Przetarg na ich zakup został rozstrzygnięty w listopadzie 2009 roku. 

Ich zakup był podyktowany m.in. możliwością uruchomienia części nowej linii tramwajowej, która jest obecnie budowana.  Chodzi o fragment torowiska od ronda Grzegórzeckiego do ul. Nowohuckiej. Aby można było wozić po nim pasażerów potrzebne są wagony dwukierunkowe. Takie udało się znaleźć w Niemczech.

Tramwaj sprowadzony z Düsseldorfu ma 26 metrów długości. Już po przyjeździe do Krakowa zyskał nowy wygląd. Jego malowanie różni się bowiem od pozostałych wagonów. Oprócz wyglądu zyskał także nowe udogodnienie dla osób starszych. W środkowych drzwiach w stopniu została zamontowana sygnalizacja świetlna. Kiedy drzwi są otwarte i można wchodzić świeci się zielone światło. Gdy jednak w stopniu zaświeci się światło czerwone to oznacza, że zaczną się one automatycznie zamykać.

W wagonach GT8S funkcjonuje głosowe zapowiadanie przystanków i węzłów przesiadkowych. Dodatkowo są tam także zamontowane tablice elektroniczne wyświetlające kolejne przystanki na trasie.

Warto podkreślić, że w przyszłości planowana jest modernizacja tych wagonów. Dzięki niej w każdym z 28 tramwajów pojawiłby się element niskiej podłogi.

Krakowski tabor tramwajowy należy do najnowocześniejszych w Polsce. Już co czwarty krakowski tramwaj ma niską podłogę.

Najnowsze

14 listopada 2025
Pasażer chwali autobusy, które MPK kieruje na linie aglomeracyjne
Pasażerowie chwalą sobie autobusy marki MAN i Solaris, które MPK w Krakowie kupuje z myślą o trasach aglomeracyjnych. Obecnie krakowski przewoźnik dysponuje w sumie 31 takimi pojazdami. Za co cenią je pasażerowie? Jak pisze jeden z nich, który często ma okazję nimi podróżować, ich dużą zaletą jest wysokie bezpieczeństwo i komfort. Autobusy, w porównaniu w wersjami miejskim, mają większą liczbę miejsc siedzących i znakomicie sprawdzają się na często wąskich i krętych drogach w podkrakowskich miejscowościach.
14 listopada 2025
50 lat temu tramwaje zaczęły kursować do Bronowic Małych
Dokładnie 50 lat temu do Bronowic Małych (a wtedy os. Widok) zaczęły kursować tramwaje. Nowa linia tramwajowa została otwarta dla regularnych kursów 14 listopada 1975 roku. Do dzisiaj tramwaje są najlepszym środkiem transportu dla mieszkańców Bronowic, którzy jadą do centrum miasta.
10 listopada 2025
Pracownicy MPK w Krakowie zebrali 700 kg żywności dla potrzebujących
Pracownicy MPK SA w Krakowie po raz kolejny włączyli się do akcji Krakowska Zbiórka Żywności, którą organizuje Bank Żywności w Krakowie wraz z miastem Kraków. W tym roku zebrana żywność zostanie przekazana osobom starszym, chorym, z niepełnosprawnościami, rodzinom wielodzietnym oraz osobom samotnym.
10 listopada 2025
Kraków odpowiedział na apel i prośbę Kijowa
W ubiegłym tygodniu do Kijowa wyjechało pięć wycofanych przez MPK z ruchu autobusów marki Solaris z 2009 roku, o długości 12 metrów. Ich przekazanie to efekt prośby jaką do Prezydenta Miasta Krakowa skierował Mer Kijowa, Witalij Kłyczko. Ma to związek z bardzo trudną sytuacją w stolicy Ukrainy, która od kilku lat broni się przed atakiem Rosji. Warto pamiętać, że Kijów to dla Krakowa miasto bliźniacze na Ukrainie – co stanowi najwyższą, uchwaloną przez Radę Miasta Krakowa, formę partnerstwa międzynarodowego.
8 listopada 2025
Aktualizacja automatów mobilnych i usuwanie nieaktywnych nośników w KMK
Zgodnie z decyzją Zarządu Transportu Publicznego, od 12 listopada wprowadzana będzie aktualizacja oprogramowania we wszystkich mobilnych automatach biletowych – urządzeniach znajdujących się w pojazdach komunikacji miejskiej.
7 listopada 2025
Ruch tramwajowy do pętli Czerwone Maki został przywrócony
Informujemy, że do pętli Czerwone Maki został przywrócony ruch wszystkich linii tramwajowych nr 18, 52 i 77.