13 maja 2010 - materiał archiwalny

Budowa linii tramwajowej od ronda Grzegórzeckiego przez most Kotlarski do ul. Lipskiej wraz z budową ulicy Kuklińskiego, modernizacja i przebudowa torowiska na ul. Długiej oraz zakup 24 niskopodłogowych tramwajów – to zadania jakie w ramach unijnego projektu „Zintegrowany transport publiczny w aglomeracji krakowskiej – etap II” zrealizuje Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne S.A. w Krakowie. Koszt całego projektu jest szacowany na ok. 390 mln zł netto (470 mln zł brutto), z czego aż połowa środków będzie pochodzić z unijnego programu. Pozostałe pieniądze będą pochodzić z kredytu jaki zaciągnie MPK S.A.

- Posiadamy już promesy kredytowe z kilku banków, m.in. z EBOR-u oraz Pekao S.A. i PKO BP, które bez problemu udzielą nam pożyczki w wysokości ok. 200 mln zł – mówi Zbigniew Palenica, wiceprezes MPK S.A. w Krakowie.

Na przełomie maja i czerwca MPK S.A. wyśle do Centrum Unijnych Projektów Transportowych w Warszawie oraz do Jaspersa, instytucji wspierającej przygotowanie krakowskiego projektu, dokumenty aplikacyjne o dofinansowanie. Natomiast w połowie czerwca powinna być już podpisana umowa między MPK S.A. a Gminą Miejską Kraków, która da krakowskiemu przewoźnikowi formalne prawo do występowania w roli beneficjenta projektu.

- Jeżeli wszystko pójdzie zgodnie z planem to już w czerwcu ogłosimy postępowania przetargowe na realizację wszystkich zadań, za które jesteśmy odpowiedzialni. Zaraz po rozstrzygnięciach przetargów rozpoczną się prace budowlane – zapewnia Zbigniew Palenica.

Modernizacja ul. Długiej zakończyłaby się już pod koniec wakacji 2010 roku. Budowa nowej linii potrwałaby dwa lata od 2010 do 2011 roku i byłaby podzielona na dwa etapy. W pierwszym powstałoby torowisko od ronda Grzegórzeckiego do ul. Nowohuckiej, po którym już w 2010 roku jeździłyby dwukierunkowe tramwaje.

Na pierwsze nowe niskopodłogowe wagony długie na 32 metry, wyposażone w klimatyzację trzeba będzie poczekać do 2011 roku. Ostatni 24 wagon z tej serii powinien dotrzeć do Krakowa w 2012 roku.

Warto przypomnieć, że zaledwie rok temu w maju 2008 roku w Krakowie zakończyła się realizacja pierwszego największego unijnego projektu w Polsce związanego z transportem publicznym. Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne S.A. w Krakowie w ramach tego projektu zmodernizowało ulice Lubicz i Rakowicką, przebudowało torowisko z pętli Kamiennej do Krowodrzy Górki oraz zakupiło 24 niskopodłogowe tramwaje. Koszt wszystkich inwestycji wyniósł ponad 220 mln zł netto (ok. 270 mln zł brutto). Połowa środków pochodziła z unijnych funduszy.

 

Koszty projektu „Zintegrowany transport publiczny w aglomeracji krakowskiej – etap II” (w mln zł netto):

Budowa nowej linii tramwajowej wraz z budową ul. Kuklińskiego – ok. 142

Przebudowa torowiska na ul. Długiej – ok. 35

Zakup niskopodłogowych tramwajów – ok. 210

- Posiadamy już promesy kredytowe z kilku banków, m.in. z EBOR-u oraz Pekao S.A. i PKO BP, które bez problemu udzielą nam pożyczki w wysokości ok. 200 mln zł – mówi Zbigniew Palenica, wiceprezes MPK S.A. w Krakowie.

Na przełomie maja i czerwca MPK S.A. wyśle do Centrum Unijnych Projektów Transportowych w Warszawie oraz do Jaspersa, instytucji wspierającej przygotowanie krakowskiego projektu, dokumenty aplikacyjne o dofinansowanie. Natomiast w połowie czerwca powinna być już podpisana umowa między MPK S.A. a Gminą Miejską Kraków, która da krakowskiemu przewoźnikowi formalne prawo do występowania w roli beneficjenta projektu.

- Jeżeli wszystko pójdzie zgodnie z planem to już w czerwcu ogłosimy postępowania przetargowe na realizację wszystkich zadań, za które jesteśmy odpowiedzialni. Zaraz po rozstrzygnięciach przetargów rozpoczną się prace budowlane – zapewnia Zbigniew Palenica.

Modernizacja ul. Długiej zakończyłaby się już pod koniec wakacji 2010 roku. Budowa nowej linii potrwałaby dwa lata od 2010 do 2011 roku i byłaby podzielona na dwa etapy. W pierwszym powstałoby torowisko od ronda Grzegórzeckiego do ul. Nowohuckiej, po którym już w 2010 roku jeździłyby dwukierunkowe tramwaje.

Na pierwsze nowe niskopodłogowe wagony długie na 32 metry, wyposażone w klimatyzację trzeba będzie poczekać do 2011 roku. Ostatni 24 wagon z tej serii powinien dotrzeć do Krakowa w 2012 roku.

Warto przypomnieć, że zaledwie rok temu w maju 2008 roku w Krakowie zakończyła się realizacja pierwszego największego unijnego projektu w Polsce związanego z transportem publicznym. Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne S.A. w Krakowie w ramach tego projektu zmodernizowało ulice Lubicz i Rakowicką, przebudowało torowisko z pętli Kamiennej do Krowodrzy Górki oraz zakupiło 24 niskopodłogowe tramwaje. Koszt wszystkich inwestycji wyniósł ponad 220 mln zł netto (ok. 270 mln zł brutto). Połowa środków pochodziła z unijnych funduszy.

Koszty projektu „Zintegrowany transport publiczny w aglomeracji krakowskiej – etap II” (w mln zł netto):

Budowa nowej linii tramwajowej wraz z budową ul. Kuklińskiego – ok. 142

Przebudowa torowiska na ul. Długiej – ok. 35

Zakup niskopodłogowych tramwajów – ok. 210

Najnowsze

26 września 2025
Krakowscy tramwajarze w walce o Polskę – wystawa w Muzeum Armii Krajowej
W piątek, 26 września, o godz. 12.00 w Muzeum Armii Krajowej przy ul. Wita Stwosza 12 została otwarta wystawa czasowa „Krakowscy tramwajarze w walce o Polskę”. Ekspozycję będzie można oglądać do 1 lutego 2026 r. Wystawa przygotowana została przez Muzeum AK w Krakowie przy współpracy z Miejskim Przedsiębiorstwie Komunikacyjnym w ramach obchodów 150 lat komunikacji miejskiej w Krakowie.
26 września 2025
O budżecie obywatelskim w tramwaju MPK
Do 3 października można głosować na projekty 12. edycji budżetu obywatelskiego. W promocję głosowania włączył się zastępca prezydenta Krakowa Łukasz Sęk, który wsiadł do tramwaju nr 52 i zachęcał podróżujących komunikacją miejską do oddania głosu na zadania zgłoszone do tegorocznego BO.
26 września 2025
Specjalne wydanie „Przewoźnika Krakowskiego”
Z okazji obchodów 150 lat został wydany specjalny numer „Przewoźnika Krakowskiego”. Można w nim znaleźć wywiady z najważniejszymi osobami, które obecnie decydują o rozwoju krakowskiego transportu m.in. z Aleksandrem Miszalskim, prezydentem Krakowa oraz Stanisławem Kracikiem, zastępcą Prezydenta Krakowa. Publikujemy także rozmowy z osobami, które zarządzały MPK przez ostatnie 45 lat – Tadeuszem Trzmielem, Julianem Pilszczkiem oraz Rafałem Świerczyńskim, obecnym prezesem zarządu MPK w Krakowie.
25 września 2025
Historyczne tramwaje wyjadą jeszcze raz na Krakowską Linię Muzealną
Co prawda zapowiedzieliśmy już w ubiegłym tygodniu zakończenie tegorocznego sezonu Krakowskiej Linii Muzealnej, ale głosy wielu miłośników historycznego taboru skłoniły nas do zmiany tej decyzji. Miał na to wpływ także fakt, że dwa tygodnie temu z powodu deszczowej pogody na KLM nie mógł kursować skład wagonów wypożyczony w ramach wymiany z MPK Poznań - Typ I i Carl Weyer. Wiemy, że wiele osób było tym zawiedzionych, bo to wyjątkowe tramwaje, a wkrótce wrócą do Poznania.
24 września 2025
Krakowskie metro codziennie przewiezie niemal 300 tys. pasażerów
Mamy jasny cel – chcemy, by za 10 lat krakowianie pojechali metrem – zapowiada prezydent Krakowa, Aleksander Miszalski. Podczas konferencji w ICE Kraków zaprezentowano trasę metra. Rekomendowany przebieg dwóch linii – M1 i M2 – ma prawie 29 kilometrów. Zaplanowano 29 stacji, w których zasięgu znajdzie się niemal 40 proc. mieszkańców. To będzie najważniejsza inwestycja najbliższej dekady, która będzie impulsem dla rozwoju całego Krakowa.
24 września 2025
„Krakowscy tramwajarze w walce o Polskę” – wernisaż wystawy
W piątek, 26 września, o godz. 12.00, Muzeum Armii Krajowej przy ul. Wita Stwosza 12 zaprasza na otwarcie wystawy czasowej pt. „Krakowscy tramwajarze w walce o Polskę”. Wstęp wolny.