Zamiar wzmocnienia oferty i stale rosnące koszty przewozów są głównymi powodami, dla których planowana jest aktualizacja taryfy biletowej Komunikacji Miejskiej w Krakowie. Zmiana cen biletów pozwoliłaby również zapewnić jeszcze lepszą jakość obsługi mieszkańców. Projekt stosownej uchwały został przesłany do Rady Miasta Krakowa przez prezydenta Krakowa Aleksandra Miszalskiego.
Po przyjęciu uchwały możliwe będzie wdrożenie pierwszego etapu zmian od 2026 r., co pozwoli zabezpieczyć finansowanie niezbędnych usług transportowych dla mieszkańców bez konieczności ograniczania planowanych inwestycji.
Miasto planuje, że na początek, w nowym roku, wprowadzone zostaną nowe ceny biletów okresowych, do kasowania, a także roczny bilet dla studentów – zgodnie z obietnicą prezydenta Aleksandra Miszalskiego. Natomiast w 2027 r. uruchomiona zostałaby taryfa dynamiczna.
Proponowana zmiana cen biletów okresowych od 2 marca 2026 r.
Bilety miesięczne imienne mieszkańca
- na jedną linię: 90 zł normalny / 45 zł ulgowy
- I strefa: 109 zł normalny / 54,50 zł ulgowy / 98 zł dla firm
- półroczny: 565 zł normalny / 282,50 zł ulgowy
- półroczny 5+1: 565 zł normalny / 282,50 zł ulgowy
- Studencki roczny – bilet dla studentów, posiadających status Karty Krakowskiej: 470 zł
Miesięczne imienne metropolitalne na I, II i III strefę oraz bilety łączone (I+II, II+III, I+II+III)
- I strefa: 193 zł normalny / 96,50 zł ulgowy / 164 zł dla firm
- II strefa: 132 zł normalny / 66,00 zł ulgowy
- III strefa: 132 zł normalny / 66,00 zł ulgowy
- I i II strefa: 204 zł normalny / 102 zł ulgowy / 173 zł dla firm
- II i III strefa: 204 zł normalny / 102 zł ulgowy
- I i II i III strefa: 241 zł normalny / 120,50 zł ulgowy / 205 zł dla firm
Miesięczne imienne socjalne i aktywizujące
Miesięczny socjalny:
- I strefa: 30 zł
- I i II strefa: 50 zł
- I i II i III strefa: 70 zł
Miesięczny aktywizujący dla osób bezrobotnych:
- I strefa: 50 zł
- I i II strefa: 100 zł
- I i II i III strefa: 140 zł
Proponowana zmiana cen biletów jednorazowych i czasowych od 2 marca 2026 r.
Bilety jednorazowe
- 1 przejazd: 6 zł normalny / 3 zł ulgowy
Bilety czasowe
- 15-minutowy: 4 zł normalny / 2 zł ulgowy
- 30-minutowy: 6 zł normalny / 3 zł ulgowy
- 60-minutowy: 8 zł normalny / 4 zł ulgowy
- 90-minutowy: 9 zł normalny / 4,50 zł ulgowy
Bilety krótkookresowe
- 24-godzinny (I strefa): 17 zł normalny / 8,50 zł ulgowy
- 24-godzinny (I+II+III): 22 zł normalny / 11 zł ulgowy
- 48-godzinny: 35 zł normalny / 17,50 zł ulgowy
- 72-godzinny: 50 zł normalny / 25 zł ulgowy
- 7-dniowy (I strefa): 56 zł normalny / 28 zł ulgowy
- 7-dniowy (I+II+III): 68 zł normalny / 34 zł ulgowy
- weekendowy rodzinny: 25 zł
Propozycja przewiduje też, że w styczniu 2027 r. zostanie wprowadzona kolejna zmiana w taryfie biletowej, nowością miałaby być taryfa dynamiczna. Pozwoliłaby ona na naliczanie opłaty w zależności od faktycznego dystansu pokonanego przez pasażerów. Rozwiązanie to umożliwiłoby bardziej elastyczne korzystanie z transportu miejskiego, było już pilotażowo testowane.
Najważniejsze zasady taryfy dynamicznej:
- opłata minimalna 0-3,5 km: 4 zł bilet normalny, 2 zł bilet ulgowy
- każda rozpoczęta jednostka 500 m powyżej 3,5 km: 0,50 zł normalny, 0,25 zł ulgowy
- maksymalna opłata za jedną podróż: 9 zł normalny, 4,50 zł ulgowy
- dzienny limit opłat pasażera: 20 zł normalny, 10 zł ulgowy
- Uwaga! Po osiągnięciu dziennego limitu kolejne podróże będą mogły być realizowane bez dodatkowych opłat.
Co więcej się zmieni?
Dodatkowo aktualizacja taryfy biletowej objęłaby od 2 marca 2026 r. m.in.:
- zmianę cen biletów wspólnych 70-minutowych: 10 zł normalny / 5 zł ulgowy
- zmianę wysokości opłaty dodatkowej za przejazd pasażera bez ważnego biletu: 400 zł
- wprowadzenie uprawnień do bezpłatnych przejazdów także dla absolwentów szkół podstawowych, którzy w roku ukończenia podstawówki będą mogli skorzystać z nich na podstawie dotychczasowej legitymacji również w okresie wakacji, w oczekiwaniu na otrzymanie legitymacji szkoły średniej
- wprowadzenie uprawnień do przejazdów ulgowych dla dawców przeszczepu
- zmiany w zakresie umożliwienia nabywania biletów aktywizujących dla osób bezrobotnych również w kanałach innych niż Punkty Obsługi Pasażerów.
Kraków na tle innych miast w Polsce - porównanie cen na 2026 r.
Po tych zmianach bilety miesięczne w Krakowie będą nadal należały do jednych z najtańszych w skali całego kraju. Na podobnym poziomie ceny biletów miesięcznych sieciowych (109 zł) kształtują się obecnie w innych dużych miastach: Lublinie, Toruniu czy Warszawie, a w 2026 r. mogą być jeszcze wyższe.
Przykładowe ceny biletów miesięcznych w innych miastach (sieć miejska):
- Katowice: 119 zł
- Gdańsk: 117 zł
- Białystok: 130 zł
- Łódź: 140 zł
- Poznań: 119 zł
- Szczecin: 140 zł
Skąd zmiana cen?
W ostatnich latach znacząco wzrosły koszty realizacji pracy przewozowej, co bezpośrednio wpływa na konieczność aktualizacji taryfy biletowej. W przypadku linii tramwajowych stawka za jeden kilometr wzrosła w latach 2021–2025 z 16,43 zł do 29,28 zł, czyli o około 78 proc. Podobny trend widoczny jest w transporcie autobusowym – średni koszt jednego kilometra (uwzględniając wszystkie rodzaje pojazdów) wzrósł w tym samym czasie z 7,51 zł do 13,60 zł, co oznacza wzrost o ok. 81 proc.
Wpływ na to mają, powodowane inflacją m.in.: wyższe koszty energii elektrycznej, ceny paliw, rosnące koszty serwisu i części zamiennych oraz utrzymania i modernizacji infrastruktury komunikacyjnej, a także wzrost wynagrodzeń kierowców i motorniczych.
Kraków może też pochwalić się inwestycjami w nowoczesny tabor, którego zakup również generuje koszty. Na 625 autobusów wykorzystywanych przez Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne SA w Krakowie, co piąty to pojazd zeroemisyjny. Do floty miejskiego przewoźnika dołączy wkrótce dziesięć autobusów napędzanych wodorem. Mieszkańcy Krakowa już wkrótce będą również podróżować wyłącznie niskopodłogowymi i klimatyzowanymi tramwajami. Znikną ostatnie tramwaje wysokopodłogowe, co szczególnie ucieszy osoby z ograniczoną mobilnością.
W przyszłym roku ze względu na rosnące koszty realizacji pracy przewozowej oraz planowane wzmocnienia oferty KMK miasto będzie musiało przeznaczyć na transport publiczny – zgodnie z szacunkami – dodatkowe około 100 mln zł ze swojego budżetu. Wprowadzenie zmian w taryfie biletowej pozwoliłoby ograniczyć konieczny wzrost tej kwoty o około 61,3 mln zł, przy jednoczesnym zachowaniu preferencyjnych cen za bilet KMK dla mieszkańców, tak jak to było w ubiegłych latach.
Proponowane zmiany taryfy biletowej KMK mają pozwolić na wyhamowanie wyraźnie pogarszających się przez ostatnie 10 lat relacji osiąganych dochodów do ponoszonych kosztów w transporcie publicznym.
English
Tele-bus
Do poczytania