Hala - 3 Hala - 6 Hala - 1 Hala - 7 Hala - 5
21 października 2025

We wtorek 21 października br. oficjalnie zostaje przekazana do użytkowania nowoczesna hala wybudowana na terenie Stacji Obsługi Tramwajów w Nowej Hucie.

W trosce o klimat Krakowa, na dachu hali zostały zamontowane panele fotowoltaiczne, które już wkrótce zapewnią energię potrzebną do jej funkcjonowania. Zmodernizowana hala SO2 jest ostatnim obiektem budowlanym, na terenie stacji obsługi tramwajów Nowa Huta. Hala ma powierzchnię 2365 m2, kubaturę 16930,65 m3, długość 65 metrów/ szerokość 46,5 metra/ wysokość 8,6 metra.

Celem budowy i modernizacji hali SO2 było zwiększenie powierzchni dla potrzeb prac technologicznych dostosowanie do nowych standardów użytkowych i technicznych oraz obsługi nowo zamówionych tramwajów dwukierunkowych.

W skład budynku hali wchodzi część warsztatowa, serwisowa oraz część zaplecza technicznego i socjalnego dla pracowników oraz wiata. W części warsztatowej znajduje się hala maszyn i urządzeń oraz warsztaty.

W hali maszyn i urządzeń przewidziano umieszczenie urządzeń tj. tokarka, giętarka, nożyce do blachy, poła ramowa, prasa hydrauliczna, urządzenie do piaskowania elementów, wiertarka kolumnowa, stanowisko do mycia podzespołów.

W części serwisowej znajdują się 4 tory wewnętrzne, 3 tory z kanałami oraz 1 tor bez kanału, wszystkie zakończone obrotnicami wózkowymi. Obrotnice połączone torem poprzecznym. Pomiędzy torami zaprojektowano pomost naprawczy służący do obsługi serwisowej tramwajów. Będą tu wykonywane prace polegające na wymianie elementów, podzespołów silników, przetwornic, kontenerów dachowych, podmiany wózków, naprawy wózków, drobnych napraw powypadkowych oraz nakładaniu reklam. W ramach inwestycji powstała odpowiednia infrastruktura zapewniająca bezpieczny i wygodny dostęp do dachów nowoczesnych tramwajów, gdzie znajduje się większość instalacji. Z kolei kanały umożliwiają pracownikom łatwy dostęp do wózków i zestawów kołowych. W części zaplecza socjalnego znajduje się szatnia wraz z sanitariatami, pomieszczenie socjalne, pomieszczenie gospodarcze, oraz pomieszczenia techniczne. Dodatkowo bezpośrednio przy zapleczu socjalnym wydzielono pomieszczenie garażu dwustanowiskowego dla pogotowia technicznego i dźwigu. Po drugiej stronie hali jest wybudowana zadaszona i obudowana ścianami wiata do postoju wagonów tramwajowych.

Na dachu w miejscach połączeń kolejnych naw ułożono kable grzewcze w celu uniknięcia zalegania śniegu i lodu. Dzięki nowoczesnym rozwiązaniom (m.in. panele fotowoltaiczne 123,3 kW ) obiekt będzie pracować bardziej energooszczędnie, co ogranicza koszty eksploatacji i wpływ na środowisko. Wykonano podziemny zbiornik celem retencji nadmiaru wód opadowych o pojemności czynnej V=58m3 oraz separator substancji ropopochodnych zintegrowany z osadnikiem.

Dzięki nowej hali MPK zyska warunki do sprawniejszej obsługi pojazdów. Modernizacja zajezdni jest też częścią większego planu rozwoju infrastruktury komunikacji miejskiej w Nowej Hucie — m.in. rezerwy taborowej związanej z budową nowych linii tramwajowych. Nowo otwarta hala SO2 została zaprojektowana z myślą o zapewnieniu wysokiej efektywności technicznej, ekologii oraz komfortu pracy dla załogi MPK.

Kolejnym ostatnim zadaniem jest budowa zadaszenia nad torami postojowymi. Prace rozpoczęto przy budowie kolejnych etapów torowisk a w październiku 2025 rozpoczęła się finalna realizacja zadaszenia, która potrwa do połowy 2026r.

Najnowsze

14 listopada 2025
Pasażer chwali autobusy, które MPK kieruje na linie aglomeracyjne
Pasażerowie chwalą sobie autobusy marki MAN i Solaris, które MPK w Krakowie kupuje z myślą o trasach aglomeracyjnych. Obecnie krakowski przewoźnik dysponuje w sumie 31 takimi pojazdami. Za co cenią je pasażerowie? Jak pisze jeden z nich, który często ma okazję nimi podróżować, ich dużą zaletą jest wysokie bezpieczeństwo i komfort. Autobusy, w porównaniu w wersjami miejskim, mają większą liczbę miejsc siedzących i znakomicie sprawdzają się na często wąskich i krętych drogach w podkrakowskich miejscowościach.
14 listopada 2025
50 lat temu tramwaje zaczęły kursować do Bronowic Małych
Dokładnie 50 lat temu do Bronowic Małych (a wtedy os. Widok) zaczęły kursować tramwaje. Nowa linia tramwajowa została otwarta dla regularnych kursów 14 listopada 1975 roku. Do dzisiaj tramwaje są najlepszym środkiem transportu dla mieszkańców Bronowic, którzy jadą do centrum miasta.
10 listopada 2025
Pracownicy MPK w Krakowie zebrali 700 kg żywności dla potrzebujących
Pracownicy MPK SA w Krakowie po raz kolejny włączyli się do akcji Krakowska Zbiórka Żywności, którą organizuje Bank Żywności w Krakowie wraz z miastem Kraków. W tym roku zebrana żywność zostanie przekazana osobom starszym, chorym, z niepełnosprawnościami, rodzinom wielodzietnym oraz osobom samotnym.
10 listopada 2025
Kraków odpowiedział na apel i prośbę Kijowa
W ubiegłym tygodniu do Kijowa wyjechało pięć wycofanych przez MPK z ruchu autobusów marki Solaris z 2009 roku, o długości 12 metrów. Ich przekazanie to efekt prośby jaką do Prezydenta Miasta Krakowa skierował Mer Kijowa, Witalij Kłyczko. Ma to związek z bardzo trudną sytuacją w stolicy Ukrainy, która od kilku lat broni się przed atakiem Rosji. Warto pamiętać, że Kijów to dla Krakowa miasto bliźniacze na Ukrainie – co stanowi najwyższą, uchwaloną przez Radę Miasta Krakowa, formę partnerstwa międzynarodowego.
8 listopada 2025
Aktualizacja automatów mobilnych i usuwanie nieaktywnych nośników w KMK
Zgodnie z decyzją Zarządu Transportu Publicznego, od 12 listopada wprowadzana będzie aktualizacja oprogramowania we wszystkich mobilnych automatach biletowych – urządzeniach znajdujących się w pojazdach komunikacji miejskiej.
7 listopada 2025
Ruch tramwajowy do pętli Czerwone Maki został przywrócony
Informujemy, że do pętli Czerwone Maki został przywrócony ruch wszystkich linii tramwajowych nr 18, 52 i 77.