Hala - 3 Hala - 6 Hala - 1 Hala - 7 Hala - 5
21 października 2025

We wtorek 21 października br. oficjalnie zostaje przekazana do użytkowania nowoczesna hala wybudowana na terenie Stacji Obsługi Tramwajów w Nowej Hucie.

W trosce o klimat Krakowa, na dachu hali zostały zamontowane panele fotowoltaiczne, które już wkrótce zapewnią energię potrzebną do jej funkcjonowania. Zmodernizowana hala SO2 jest ostatnim obiektem budowlanym, na terenie stacji obsługi tramwajów Nowa Huta. Hala ma powierzchnię 2365 m2, kubaturę 16930,65 m3, długość 65 metrów/ szerokość 46,5 metra/ wysokość 8,6 metra.

Celem budowy i modernizacji hali SO2 było zwiększenie powierzchni dla potrzeb prac technologicznych dostosowanie do nowych standardów użytkowych i technicznych oraz obsługi nowo zamówionych tramwajów dwukierunkowych.

W skład budynku hali wchodzi część warsztatowa, serwisowa oraz część zaplecza technicznego i socjalnego dla pracowników oraz wiata. W części warsztatowej znajduje się hala maszyn i urządzeń oraz warsztaty.

W hali maszyn i urządzeń przewidziano umieszczenie urządzeń tj. tokarka, giętarka, nożyce do blachy, poła ramowa, prasa hydrauliczna, urządzenie do piaskowania elementów, wiertarka kolumnowa, stanowisko do mycia podzespołów.

W części serwisowej znajdują się 4 tory wewnętrzne, 3 tory z kanałami oraz 1 tor bez kanału, wszystkie zakończone obrotnicami wózkowymi. Obrotnice połączone torem poprzecznym. Pomiędzy torami zaprojektowano pomost naprawczy służący do obsługi serwisowej tramwajów. Będą tu wykonywane prace polegające na wymianie elementów, podzespołów silników, przetwornic, kontenerów dachowych, podmiany wózków, naprawy wózków, drobnych napraw powypadkowych oraz nakładaniu reklam. W ramach inwestycji powstała odpowiednia infrastruktura zapewniająca bezpieczny i wygodny dostęp do dachów nowoczesnych tramwajów, gdzie znajduje się większość instalacji. Z kolei kanały umożliwiają pracownikom łatwy dostęp do wózków i zestawów kołowych. W części zaplecza socjalnego znajduje się szatnia wraz z sanitariatami, pomieszczenie socjalne, pomieszczenie gospodarcze, oraz pomieszczenia techniczne. Dodatkowo bezpośrednio przy zapleczu socjalnym wydzielono pomieszczenie garażu dwustanowiskowego dla pogotowia technicznego i dźwigu. Po drugiej stronie hali jest wybudowana zadaszona i obudowana ścianami wiata do postoju wagonów tramwajowych.

Na dachu w miejscach połączeń kolejnych naw ułożono kable grzewcze w celu uniknięcia zalegania śniegu i lodu. Dzięki nowoczesnym rozwiązaniom (m.in. panele fotowoltaiczne 123,3 kW ) obiekt będzie pracować bardziej energooszczędnie, co ogranicza koszty eksploatacji i wpływ na środowisko. Wykonano podziemny zbiornik celem retencji nadmiaru wód opadowych o pojemności czynnej V=58m3 oraz separator substancji ropopochodnych zintegrowany z osadnikiem.

Dzięki nowej hali MPK zyska warunki do sprawniejszej obsługi pojazdów. Modernizacja zajezdni jest też częścią większego planu rozwoju infrastruktury komunikacji miejskiej w Nowej Hucie — m.in. rezerwy taborowej związanej z budową nowych linii tramwajowych. Nowo otwarta hala SO2 została zaprojektowana z myślą o zapewnieniu wysokiej efektywności technicznej, ekologii oraz komfortu pracy dla załogi MPK.

Kolejnym ostatnim zadaniem jest budowa zadaszenia nad torami postojowymi. Prace rozpoczęto przy budowie kolejnych etapów torowisk a w październiku 2025 rozpoczęła się finalna realizacja zadaszenia, która potrwa do połowy 2026r.

Najnowsze

5 grudnia 2025
Zakończył się wyjątkowy jubileusz 150 lat krakowskiej komunikacji miejskiej
W piątkowe popołudnie, 5 grudnia 2025 roku w hali Stacji Obsługi i Remontów odbyło się oficjalne zakończenie obchodów 150 lat komunikacji miejskiej w Krakowie. Uczestnikami tego wydarzenia było prawie 300 pracowników MPK w Krakowie. To pracownicy, którzy w służbie dla mieszkańców Krakowa na różnych stanowiskach w MPK spędzili od 30 do nawet 50 lat. Wśród nich byli także honorowi krwiodawcy. To oni przez cały jubileuszowy 2025 rok oddawali krew w ramach akcji, której celem było zebranie 150 litrów krwi ratującej zdrowie i życie mieszkańców Małopolski.
4 grudnia 2025
Poważny wypadek z udziałem tramwajów na ul. Bieńczyckiej
W wypadku z udziałem dwóch tramwajów, do którego doszło wczoraj na ul. Bieńczyckiej, najbardziej poszkodowany został nasz motorniczy, który prowadził wagon linii nr 5. Przebywa w szpitalu, a z informacji, które otrzymaliśmy wynika, że jego stan jest ciężki, ale niezagrażający życiu. W tej trudnej sytuacji jesteśmy w kontakcie z rodziną poszkodowanego.
2 grudnia 2025
6 grudnia Mikołaj będzie rozdawał prezenty w tramwaju MPK
W sobotę, 6 grudnia naszych najmłodszych pasażerów zapraszamy do wyjątkowego, świątecznego tramwaju MPK, w którym będzie podróżował Mikołaj. Każde dziecko, które do niego wsiądzie będzie mogło spotkać się z Mikołajem i otrzyma od niego słodki upominek.
1 grudnia 2025
Krakowianie zyskają 20 nowych długich tramwajów
Zgodnie z zapowiedziami Prezydenta Krakowa, MPK kontynuuje wymianę floty tramwajowej. W poniedziałek, 1 grudnia w gabinecie Stanisława Kracika, Zastępcy Prezydenta Krakowa, przedstawiciele zarządu MPK w Krakowie oraz producenta, firmy PESA Bydgoszcz SA, podpisali umowę realizacyjną na dostawę 20 nowych tramwajów o długości ponad 43 m.
30 listopada 2025
Dzień seniora w nowohuckiej zajezdni tramwajowej
To był niepowtarzalny wieczór, w wyjątkowym miejscu z udziałem krakowskich seniorów. W tym roku Dzień Seniora został zorganizowany w sobotę, 29 listopada w zajezdni tramwajowej Nowa Huta. Na początku wspólnej zabawy seniorzy mogli zobaczyć wszystkie zabytkowe wagony z kolekcji MPK w Krakowie, które tam stacjonują.
28 listopada 2025
Japońscy eksperci odwiedzili zajezdnię autobusową Wola Duchacka w Krakowie
Zajezdnia autobusowa Wola Duchacka w Krakowie była w piątek, 28 listopada miejscem wyjątkowej wizyty przedstawicieli japońskich firm związanych z transportem publicznym i technologiami elektrycznymi. Gośćmi MPK SA w Krakowie byli reprezentanci operatora Tsurumi Rinko Bus z miasta Kawasaki, firmy Toshiba – producenta baterii trakcyjnych, oraz firmy Drive Electro – producenta napędów elektrycznych. Wizyta odbyła się z inicjatywy firmy Schunk.