5 lutego 2010 - materiał archiwalny

Już od poniedziałku, 8 lutego od wczesnych godzin porannych pojawią się kolejne ograniczenia w ruchu związane z budową nowej linii tramwajowej łączącej rondo Grzegórzeckie z ul. Golikówka. 

Utrudnienia w ruchu pojawią się na ul. G. Herlinga Grudzińskiego i Klimeckiego. Na tych ulicach ruch zostanie ograniczony do jednego pasa w każdym kierunku. Zwężenie będzie miało różną długość w zależności od kierunku jazdy. W kierunku ul. Nowohuckiej zwężenie będzie wprowadzone na odcinku od ronda Grzegórzeckiego do ul. Dekerta. W przeciwnym kierunku ograniczenie zostanie wprowadzone od ul. Nowohuckiej do ronda Grzegórzeckiego.

Przypomnijmy, że już od czwartku zostały wprowadzone ograniczenia na ul. Lipskiej. Od skrzyżowania ul. Lipskiej z Saską do ul. Myśliwskiej ruch został ograniczony do jednego pasa jezdni.

Warto podkreślić, że mimo tych ograniczeń na wszystkich skrzyżowaniach w rejonie ul. Lipskiej można przejeżdżać bez zmian w każdym kierunku. Nie zmieniły się również trasy autobusów komunikacji miejskiej kursującej w tym rejonie miasta.

Kolejne utrudnienia w ruchu pojawią się w drugiej połowie lutego, kiedy rozpocznie się rozbudowa skrzyżowania i budowa estakady wzdłuż ul. Nowohuckiej i al. Powstańców Wielkopolskich.  Konieczne wtedy będzie zwężenie ul. Nowohuckiej do jednego pasa w obu kierunkach w rejonie budowy.

Budowa nowej linii tramwajowej jest elementem unijnego projektu. Nowa trasa będzie miała długość 4,2 km. Będzie prowadziła od ronda Grzegórzeckiego, przez most Kotlarski, ul. Herlinga-Grudzińskiego, Klimeckiego a następnie przez budowaną równolegle z torowiskiem ul. Kuklińskiego do ul. Lipskiej i Golikówki. Tam zostanie wybudowana pętla tramwajowa wraz z terminalem autobusowym. Na trasie nowej linii pojawi się pięć przystanków w każdym kierunku. Linia na całej długości będzie biegła wydzielonym torowiskiem.

Z budową nowej linii tramwajowej wiąże się zakup 24 niskopodłogowych tramwajów z klimatyzacją o długości minimum 31 metrów. Szacunkowy koszt ich zakupu to 210 mln zł (netto).

Połowa środków na realizację inwestycji będzie pochodzić z unijnych funduszy, natomiast druga połowa zostanie uzyskana z kredytu jaki MPK S.A. zaciągnie w Europejskim Banku Odbudowy i Rozwoju oraz w Europejskim Banku Inwestycyjnym.

Termin zakończenia inwestycji wynosi 15 miesięcy od podpisania umowy (umowa została podpisana 20 stycznia 2010 roku).

Najnowsze

25 lipca 2025
Tunel KST znów otwarty. Tramwaje wracają pod Dworzec Główny
W poniedziałek, 28 lipca wraca ruch tramwajowy w tunelu Krakowskiego Szybkiego Tramwaju pod Dworcem Głównym. Przez miesiąc – od 28 czerwca – tunel był zamknięty z powodu zaplanowanych prac związanych z wymianą elementów systemu przeciwpożarowego.
24 lipca 2025
Wagon SN1 z 1922 roku przewiezie pasażerów na KLM
W najbliższą niedzielę, 27 lipca na Krakowskiej Linii Muzealnej na linię 0 wyjedzie ponad stuletni wagon odbudowany przez pracowników MPK w Krakowie. Chodzi oczywiście o tramwaj SN1 o numerze 59 z 1922 roku, zaprezentowany w tym roku w ramach jubileuszu 150 lat komunikacji miejskiej w Krakowie.
24 lipca 2025
Blisko 152 miliony złotych na rozwój transportu publicznego
Kraków sięga po środki na rozwój zrównoważonego transportu. Dzięki finansowaniu z Funduszy Europejskich remontu doczeka się układ torowiska na ul. Starowiślnej, ul. Straszewskiego i ul. Karmelickiej. Miasto zyskało też finansowanie na rozwój inteligentnych systemów transportowych, czyli m.in. ekranów z informacją pasażerską czy systemów kontrolnych w strefach ograniczonego ruchu. Za te projekty odpowiada Zarząd Dróg Miasta Krakowa.
18 lipca 2025
Wyjątkowa niedziela z KLM - dwie linie tramwajowe i jedna autobusowa
W niedzielę, 20 lipca na ulice Krakowa wyjechały zabytkowe tramwaje i autobusy w ramach Krakowskiej Linii Muzealnej. Tego dnia uruchomiono aż trzy specjalne linie z udziałem historycznych pojazdów.
17 lipca 2025
Nowe biletomaty w tramwajach i autobusach
W pojazdach Komunikacji Miejskiej w Krakowie sukcesywnie wymieniane są najbardziej wyeksploatowane biletomaty na nowoczesne i bardziej niezawodne urządzenia. To ważna zmiana – dotychczasowe automaty, po wielu latach użytkowania, ulegały coraz częstszym awariom. Nowe rozwiązania są nie tylko bardziej odporne na usterki, ale także przyjazne dla środowiska – nie drukują już papierowych biletów.
16 lipca 2025
Zabytkowe autobusy i tramwaje wyjechały na ulicach Krakowa
W niedzielę, 13 lipca, na ulice Krakowa po raz kolejny wyjechały zabytkowe autobusy i tramwaje w ramach Krakowskiej Linii Muzealnej.