4 sierpnia 2025

Krakowskie Centrum Kontaktu, rozkład jazdy komunikacji miejskiej, możliwość opłacenia parkingu i zakupu biletów okresowych ze zniżką Karty Krakowskiej oraz mapa obiektów sportowych. To tylko niektóre z usług dostępnych w nowej aplikacji mobilnej mKraków. Dziś, 4 sierpnia odbyła się premiera najnowszej wersji aplikacji.

Priorytetem każdej obecnie rozwijającej się metropolii są usługi cyfrowe dostępne dla mieszkańców. Kraków poprzez wykorzystanie najnowszych technologii z zakresu smart city aktywnie dąży do tego, by większość spraw urzędowych można było załatwić elektronicznie, bez konieczności wizyty w urzędzie. Wiodącym przykładem tych działań są ogólnodostępne narzędzia, takie jak Krakowski Portal Usług Miejskich oraz scalająca najpotrzebniejsze dla mieszkańca usługi w jednym miejscu – aplikacja mKraków.

Narzędzie ma ułatwić krakowianom funkcjonowanie w mieście i usprawnić kontakt z urzędem. Dzięki rozbudowanym formom komunikacji na linii miasto – mieszkańcy, aplikacja daje również możliwość współdecydowania o najważniejszych sprawach Krakowa.

– Krok po kroku realizujemy kolejne postulaty i obietnice wyborcze, które były podnoszone w kampanii jako ważne i potrzebne dla mieszkańców. Zawsze mówiłem o tym, że chcę by Kraków był blisko mieszkańców, żeby ten kontakt z magistratem był ułatwiony. Z drugiej strony chcę, żeby Kraków był miastem nowoczesnym, gdzie wykorzystuje się innowacyjne rozwiązania. Dziś prezentujemy Państwu najnowszą wersję aplikacji mKraków, która jest wzbogacona o kolejne funkcjonalności. Zależy nam bardzo na tym, żeby urząd był dostępny online całą dobę i dawał możliwość załatwiania spraw z poziomu telefonu komórkowego. Zachęcam mieszkańców do pobierania aplikacji – powiedział prezydent Aleksander Miszalski, podczas prezentacji najnowszej wersji aplikacji.

Pobierz i korzystaj – iOS lub Android.

Pierwsza wersja aplikacji, dostępna od maja tego roku, zapewnia dostęp do:

  • aktualności ze strony www.kraków.pl
  • Karty Krakowskiej
  • Krakowskiej Karty Rodzinnej 3+
  • zakupu biletów okresowych ze zniżką dla mieszkańca
  • konsultacji społecznych
  • Krakowskiego Centrum Kontaktu (Zgłoś problem/Wyślij pomysł)
  • mapy obiektów sportowych
  • rozkładu jazdy komunikacji miejskiej
  • harmonogramu wywozu odpadów

Informacje będące w zasobach aplikacji są na bieżąco aktualizowane i przetwarzane przez miejskie jednostki, tak by mieszkańcy mogli w każdej chwili skorzystać z jej funkcji. Dzięki zintegrowaniu aplikacji z Kartą Krakowską i Krakowską Kartą Rodzinną 3+ wystarczy się zalogować, by zyskać dostęp do swoich uprawnień. Dzięki temu rozwiązaniu, nie ma konieczności korzystania z innych aplikacji, wystarczy pobrać i korzystać z mKraków! Aplikacje mobilnej Karty Krakowskiej (mKK) i Kraków.pl będą niebawem wygaszane.

Nowe funkcje w aplikacji od 4 sierpnia

Od 4 sierpnia, w ramach premiery najnowszej wersji aplikacji, jej użytkownicy mogą opłacić parking w Obszarze Płatnego Parkowania – ze zniżką dla posiadaczy Karty Krakowskiej oraz bez zniżki. Ponadto, dzięki nowej opcji „Twoja opinia”, możliwe jest wyrażenie swojego zdania na temat miejskich inicjatyw, co pozwoli mieszkańcom przyczynić się do podejmowania coraz lepszych decyzji.

Zmiany w Obszarze Płatnego Parkowania: nowe stawki, zniżki dla mieszkańców

Dziś także zmienia się system opłat za parkowanie. Miasto wprowadza progresywną taryfę w Obszarze Płatnego Parkowania, która uzależnia wysokość stawek od czasu postoju oraz podstrefy (A, B lub C). Nowe zasady mają zachęcić do rotacji pojazdów i skrócenia czasu zajmowania miejsc parkingowych. Szczegóły w osobnej informacji.

Jak opłacić parking poprzez aplikację?

  • pobierz aplikację
  • wybierz opcję „parkowanie”
  • zaloguj się do Karty Krakowskiej i połącz konto z aplikacją mKraków (logowanie dla osób, które korzystają ze zniżki w ramach Karty Krakowskiej)
  • wprowadź nr rejestracyjny pojazdu
  • opłać parking
  • w razie problemów technicznych: zrób zgłoszenie w sekcji „Kontakt”


Miasto to mieszkańcy

Istotną częścią aplikacji jest dostęp do Krakowskiego Centrum Kontaktu, co umożliwia kontakt z Miastem przez 24 godziny na dobę. Mieszkańcy mogą np. zgłaszać dziury w drodze, pękniętą ławkę, zalegające śmieci czy uszkodzony chodnik. Następnie zespół osób obsługujących portal przekierowuje te zgłoszenia do poszczególnych jednostek miejskich, które mają obowiązek podjąć działanie. Użytkownik w oczekiwaniu na rozwiązanie, może sprawdzić, na jakim etapie jest jego zgłoszenie.

Dzięki stałej współpracy urzędu z jednostkami miejskimi i partnerami technologicznymi mKraków stale się rozwija, oferując użytkownikom coraz więcej wygodnych rozwiązań, które ułatwią codzienne życie w mieście.

W kolejnych wydaniach mKraków planowany jest dostęp do m.in. takich usług:

  • głosowanie w budżecie obywatelskim
  • dostęp do Park&Ride
  • wypożyczenie rowerów miejskich
  • kalendarz wydarzeń kulturalnych i sportowych
  • zakup biletów do instytucji kultury

W planach jest również wielojęzyczna wersja aplikacji, na początek w języku angielskim. A teraz pobierz mKraków i korzystaj!

Najnowsze

31 października 2025
Na ulicy Jana Brożka zostaną wymienione rozjazdy i zwrotnice
W poniedziałek, 3 listopada na ulicy Jana Brożka rozpoczną się prace związane z wymianą dwóch rozjazdów i zwrotnic. Te elementy torowiska były już w bardzo złym stanie i ich wymiana jest konieczna, aby tramwaje mogły tam bezpiecznie i sprawnie przejeżdżać. Prace prowadzone na ul. J. Brożka są ostatnim elementem projektu realizowanego przez MPK w Krakowie, który jest związany z budową tzw. toru obwodowego na terenie zajezdni tramwajowej Podgórze. Jego powstanie znacznie usprawni przejazdy tramwajów po terenie tej zajezdni – wagony jadąc torem obwodowym nie będą już musiały wyjeżdżać poza bramy zajezdni, na tory w ul. J. Brożka.
30 października 2025
Tramwaje wracają na most Grunwaldzki
Za nami przejazd techniczny po wyremontowanym torowisku na moście Grunwaldzkim. Tramwaje wrócą więc na kluczową przeprawę w piątek, 31 października, w przeddzień Wszystkich Świętych. Zakończyły się prace związane z połączeniem trakcji oraz torowiska na moście z infrastrukturą na rondzie Grunwaldzkim oraz na ul. Monte Cassino. To oznacza, że dotrzymany zostanie pierwotnie zapowiadany termin przywrócenia komunikacji szynowej na moście Grunwaldzkim. Dzięki temu mieszkańcy południowych dzielnic Krakowa będą mieli łatwiejszy dojazd na cmentarze w okresie Wszystkich Świętych.
30 października 2025
Wszystkich Świętych – informacje praktyczne
Przed nami dzień Wszystkich Świętych i Dzień Zaduszny, czas refleksji nad przemijającym czasem, ale przede wszystkim okazja do wizyt na grobach naszych zmarłych bliskich. Oto nasz świąteczny informator, a w nim szczegóły zmian w komunikacji miejskiej i organizacji ruchu drogowego, praktyczne porady dotyczące infrastruktury cmentarnej, pomocy dla osób z niepełnosprawnościami oraz orientacyjne plany krakowskich nekropolii.
22 października 2025
MPK Kraków na Targach Pracy – szansa na nową drogę zawodową!
W środę, 22 października 2025 roku, MPK S.A. w Krakowie wzięło udział w Targach Pracy i Przedsiębiorczości „Świadomie do celu”, które odbyły się w TAURON Arenie Kraków. Nasze stoisko przyciągnęło wielu odwiedzających zainteresowanych rozpoczęciem pracy w MPK s.A w Krakowie. Uczestnicy mieli okazję poznać aktualne oferty pracy oraz bezpośrednio porozmawiać z przedstawicielami MPK Kraków o możliwościach zatrudnienia i rozwoju zawodowego.
21 października 2025
Stacja Obsługi Tramwajów w Nowej Hucie wykorzysta energię słoneczną do obsługi tramwajów
We wtorek 21 października br. oficjalnie zostaje przekazana do użytkowania nowoczesna hala wybudowana na terenie Stacji Obsługi Tramwajów w Nowej Hucie. W trosce o klimat Krakowa, na dachu hali...
17 października 2025
Ćwiczenia i integracja członków Zakładowej Ochotniczej Straży Pożarnej MPK S.A. w Krakowie
W piątek, 17 października na terenie Stacji Obsługi Autobusów Płaszów drużyny Zakładowej Ochotniczej Straży Pożarnej MPK S.A. w Krakowie rywalizowały w zawodach sportowo-pożarniczych. Wzięły w...