27 lipca 2025 - materiał archiwalny
27 lipca 2025 - materiał archiwalny

W niedzielę, 27 lipca na Krakowskiej Linii Muzealnej na linię 0 wyjechał ponad stuletni wagon odbudowany przez pracowników MPK w Krakowie. Był to tramwaj SN1 o numerze 59 z 1922 roku, zaprezentowany w tym roku w ramach jubileuszu 150 lat komunikacji miejskiej w Krakowie.

Ten wyjątkowy wagon jest jednym z zaledwie 15 wagonów tego typu, które zbudowali pracownicy Krakowskiej Spółki Tramwajowej w warsztatach przy ul. św. Wawrzyńca. Musieli się na to zdecydować, bo po zakończeniu I Wojny Światowej i odzyskaniu niepodległości, Krakowa nie było stać na zakup, a nawet na zaciągnięcie kredytu na nowe wagony. A te były bardzo potrzebne, bo sieć tramwajowa w mieście była rozbudowywana.

Odbudowany SN1 był pierwszym tramwajem w Krakowie, który nie posiadał wewnętrznego podziału na klasę pierwszą i drugą (ten podział zniesiono latem 1919 roku). Stąd wyróżniało go wnętrze - jedna duża przestrzeń z ławkami wzdłuż ścian bocznych wagonu z 16 małymi oknami.

Niewiele brakowało, aby ten wyjątkowy eksponat nigdy nie odzyskał swojego wyglądu i funkcji. Gdy w 1959 roku wagon wycofano z ruchu, jego nadwozie po zdemontowaniu urządzeń elektrycznych i mechanicznych, wykorzystano w… ośrodku wczasowym MPK w Osieczanach. Przerobiono go na domek mieszkalny, w którym przez kolejne niemal 12 lat spędzali urlopy pracownicy krakowskiego przewoźnika wraz z rodzinami. Po wybudowaniu nowego domu wczasowego w Osieczanach nadwozie SN1 zostało sprzedane prywatnej osobie zamieszkującej okolice Myślenic. W 1986 roku odkupiło go MPK i SN1 jako wrak trafił do ówczesnej Składnicy Taboru Zabytkowego MPK. W 1998 roku został przekazany do Muzeum Inżynierii Miejskiej (obecnie Muzeum Inżynierii i Techniki), a latem 2020 roku powrócił do swojego pierwotnego właściciela, czyli MPK
w Krakowie. W trakcie renowacji pracownicy MPK starali się zachować jak najwięcej elementów oryginalnych wagonu, w tym drewnianych konstrukcyjnych i wyposażania. Ostatecznie tramwaj odzyskał dokładnie taki wygląd i kolor, jaki miał w ostatnim okresie eksploatacji, czyli w latach 50. ubiegłego wieku.

Tramwajem można było się przejechać na „zerówce” z przystanku Dajwór do pętli Cichy Kącik, oglądając z okna najpiękniejsze zabytki Krakowa, takie jak Wawel czy Barbakan (trasa tej linii przebiega przez ścisłe centrum miasta).

Fot. KLM

Najnowsze

25 listopada 2025
Dzisiaj święto motorniczych
Wstają do pracy, gdy większość z mieszkańców jeszcze śpi. Każdego dnia, także w święta, dbają o to, aby pasażerowie bezpiecznie dojechali do celu. Prowadzą pojazdy, które mają długość nawet ponad 40 metrów i ważą 60 ton. Dzisiaj, 25 listopada motorniczowie obchodzą swoje święto.
24 listopada 2025
Krakowskie wagony na paradzie z okazji 145 lat komunikacji miejskiej w Poznaniu
Z okazji obchodów 145-lecia komunikacji miejskiej w Poznaniu oraz dnia św. Katarzyny, patronki tramwajarzy i opiekunki przewoźników, w niedzielę, 23 listopada odbyła się parada historycznych i współczesnych tramwajów. Oprócz wagonów z Poznania, pojechał w niej krakowski skład wagonów N+ND z MPK SA w Krakowie. Były to jedyne tramwaje spoza Poznania, które wzięły udział w tym wyjątkowym przejeździe.
24 listopada 2025
Wzmocnienia komunikacji nocnej w okresie Andrzejek
W okresie Andrzejek zostaną wprowadzone zmiany w kursowaniu poszczególnych nocnych linii nocnych - będzie więcej kursów tramwajów i autobusów.
23 listopada 2025
Zespół MPK w Krakowie wygrywa w siatkarskim turnieju o Puchar Prezydenta
W niedzielę, 23 listopada w Hali Sportowej SP nr 40 przy ul. Pszczelnej 13 został rozegrany Samorządowy Turniej o Puchar Prezydenta Miasta Krakowa w piłce siatkowej. Wygrał go zespół złożony z pracowników MPK w Krakowie, w którym zagrali Dorota, Patrycja, Aneta, Magdalena, Filip, Amadeusz, Grzegorz oraz Daniel.
23 listopada 2025
Trudne warunki na drogach z powodu intensywnych opadów śniegu - skrócone linie
Wszystkie linie aglomeracyjne kursują po swoich stałych trasach.
20 listopada 2025
Akcja MPK i Straży Miejskiej w centrum miasta
W tym tygodniu trawa wspólna akcja MPK w Krakowie i Straży Miejskiej Miasta Krakowa, której celem jest dbanie o to, aby kierowcy samochodów nie utrudniali przejazdu tramwajom i autobusom. Inspektorzy ruchu MPK i strażnicy miejscy kontrolują m.in. ulice w centrum miasta, po których kursują tramwaje, a także autobusy.