26 stycznia 2010 - materiał archiwalny

Coraz bliżej do zakończenia przetargu na zakup 24 nowoczesnych, niskopodłogowych wagonów, który w czerwcu 2009 roku ogłosiło Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne S.A. w Krakowie. Rozpoczął się już drugi, ostateczny etap postępowania, w którym weźmie udział pięć firm: Solaris, Caf z Hiszpanii, Alstom, Bombardier oraz Pesa.

- Każda z tych firm ma czas do końca lutego na przysłanie swoich ofert technicznych wraz z ceną – wyjaśnia Zbigniew Palenica, wiceprezes MPK S.A. w Krakowie.

Firmę, która wyprodukuje tramwaje dla krakowskiego MPK S.A. poznamy być może już w połowie marca.

Zamówione przez krakowskiego przewoźnika wagony będą niskopodłogowe, przegubowe o długości minimum 31 metrów i będą wyposażone w klimatyzację. Jednorazowo powinny przewieźć minimum 220 osób. Będą kosztować ok. 210 mln zł netto.

Zwycięzca będzie miał 32 miesiące na realizację zamówienia od podpisania umowy. Pierwsze tramwaje pojawią się na krakowskich ulicach w 2011 roku. Ostatni wagon powinien dotrzeć w połowie 2012 roku.

Zakupy nowych wagonów będą realizowane w ramach  unijnego projektu „Zintegrowany transport publiczny w aglomeracji krakowskiej – etap II”, na który oprócz zakupu nowych tramwajów składa się budowa nowej linii tramwajowej z ronda Grzegórzeckiego do ul. Lipskiej oraz modernizacja ul. Długiej wraz z torowiskiem. Pieniądze na realizację tych zadań w połowie będą pochodzić z unijnych funduszy. Pozostała część kosztów zostanie pokryta z kredytu jaki zaciągnie MPK S.A.

Przypomnijmy, że przetarg był podzielony na dwa etapy. Najpierw MPK S.A. przyjmowało zgłoszenia firm, które chciały dostarczyć nowe wagony. Ten etap zakończył się weryfikacją wszystkich firm, które zgłosiły się do przetargu. Było ich sześć: Solaris, Caf z Hiszpanii, Alstom, Bombardier, Pesa oraz Skoda. Do kolejnego etapu mogło być zaproszonych tylko pięć firm. W związku z tym, że na ostatnim miejscu znalazła się oferta Skody, firma ta nie liczy się już w krakowskim przetargu.

Procedura przetargowa na zakup 24 wagonów wydłużyła się o ponad dwa miesiące. Wszystko z powodu protestu Fabryki Pojazdów Szynowych Cegielski z Poznania. Drugi etap przetargu mógł się bowiem rozpocząć dopiero po decyzji Sądu Okręgowego w Krakowie, który 6 listopada 2009 roku wydał wyrok korzystny dla MPK S.A. i oddalił protest FPS Cegielski.

Najnowsze

5 czerwca 2025
Pracownicy MPK już po raz 16. zagrają w Turnieju Piłkarskim im. Piotra Pruchnickiego
W sobotę, 7 czerwca na boisku TS Tramwaj, przy ul. Praskiej 61a zostanie rozegrany 16. Piłkarski Turniej im. Piotra Pruchnickiego, organizowany przez pracowników MPK SA w Krakowie z zajezdni tramwajowej Podgórze.
5 czerwca 2025
Rusza 23. Sezon Krakowskiej Linii Muzealnej
W najbliższą niedzielę 8 czerwca rozpocznie się 23. sezon Krakowskiej Linii Muzealnej. Rozpocznie się wyjątkowo, bo nie od tradycyjnych kursów linii nr 0 z ul. św. Wawrzyńca do Cichego Kącika, ale od uruchomienia dwóch wyjątkowych linii, które zabiorą pasażerów do każdej z pięciu zajezdni MPK w Krakowie. W tym roku obchodzimy jubileusz 150 lat komunikacji miejskiej, więc KLM musi być wyjątkowa.
4 czerwca 2025
MPK w Krakowie podpisało umowę na dostawę 10 autobusów wodorowych
MPK w Krakowie podpisało umowę z firmą PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy sp. z o. o. na dostawę 10 autobusów zasilanych wodorem marki NesoBus. To pierwsze pojazdy z takim zasilaniem, które kupuje krakowski przewoźnik. Umowa została zawarta 3 czerwca. Nowe autobusy zaczną wozić pasażerów za 12 miesięcy.
3 czerwca 2025
MPK w Krakowie wybrało dostawcę 190 nowych autobusów
We wtorek, 3 czerwca MPK w Krakowie wybrało dostawcę 190 nowych autobusów wyposażonych w silniki spalinowe Euro 6, spełniające najwyższe normy ochrony środowiska. Będzie nim konsorcjum Solaris Bus & Coach Sp. z o.o. i PKO Leasing S.A.
3 czerwca 2025
Odbudowany przez MPK w Krakowie wagon SN1 z 1922 roku rozpocznie tegoroczną KLM
W historycznej hali zajezdni przy ul. św. Wawrzyńca 15, która obecnie jest częścią Muzeum Inżynierii i Techniki, MPK w Krakowie zaprezentowało wyjątkowy tramwaj SN1 o numerze 59. Miało to miejsce 3 czerwca, dokładnie po 103 latach od momentu, kiedy ten wyjątkowy tramwaj zaczął wozić pasażerów.
1 czerwca 2025
Rekordowy Dzień Dziecka w krakowskim MPK
Tłumy dzieci wraz ze swoimi opiekunami, rodzicami, dziadkami odwiedziło w niedzielę, 1 czerwca zajezdnię tramwajową w Nowej Hucie. Cieszymy się, że przygotowane przez nas atrakcje tak wielu z Was się spodobały. Nie martwimy się o przyszłość, skoro tak wielu młodych osób chciało samodzielnie poprowadzić tramwaj. Doceniamy Wasze zainteresowanie tym, jak dbamy o tramwaje, jak je naprawiamy i jak je myjemy. No i cieszymy się, że tak wielkim zainteresowaniem cieszyły się historyczne tramwaje i autobusy. To ważne, aby wiedzieć jak zmienił się krakowski transport przez ostanie kilkadziesiąt lat – tym bardziej, że świętujemy w tym roku 150 lat krakowskiej komunikacji miejskiej.