Miłośnicy historycznych autobusów z całej Polski zyskali świetny powód, aby wybrać się w sobotę, 31 maja do Krakowa. Będą mieli bowiem wyjątkową okazję zobaczyć kultowy autobus Jelcz PR110 z lat 70. ubiegłego wieku, wyremontowany przez pracowników MPK w Krakowie. Co więcej, tego dnia będzie także okazja do przejechania się takimi Jelczami z innych polskich miast.
Do Krakowa przyjadą bowiem Jelcze PR110 z Rzeszowa, Poznania, Wrocławia i Warszawy (dwa autobusy), które wyjadą na specjalną linię PR. Będą kursować z Alei Przyjaźni w Nowej Hucie do Nowego Kleparza (pierwszy kurs został zaplanowany o 10.30 z Alei Przyjaźni, ostatni o 14.30 także z Alei Przyjaźni). Na trasie tej linii pojawi się w sumie pięć zabytkowych autobusów. Będą się zatrzymywać na następujących przystankach: Rondo Kocmyrzowskie im. Ks. Gorzelanego, Wiślicka, Narzymskiego, Rondo Mogilskie, Dworzec Główny Wschód.
Warto podkreślić, że będzie to pierwszy taki przejazd. Do tej pory w żadnym innym polskim mieście nie odbył się przejazd historycznych Jelczy PR110 w takiej liczbie. Wydarzenie jest organizowane w ramach obchodów 150 lat komunikacji miejskiej w Krakowie.
Krakowski Jelcz PR110 został zaprezentowany po zakończonym remoncie w czwartek, 29 maja na terenie zajezdni autobusowej Bieńczyce. Miejsce prezentacji nie zostało wybrane przypadkowo. Jelcze PR110 są tymi pojazdami, które jednoznacznie kojarzą się z czasami PRL i kursami na terenie Nowej Huty. Do Krakowa pierwsze autobusy Jelcz PR110 zostały sprowadzone w styczniu 1978 roku. Wzbudziły bardzo duże zainteresowanie i dobry odbiór wśród pasażerów i mechaników. Czar prysł jednak dość szybko. Mimo unieruchomienia wielu pojazdów z powodu awarii i braku części, dostawy tych autobusów trwały nadal. Do 1982 roku dostarczono łącznie aż 340 pojazdów tej marki. Od 1981 roku, gdy nastąpiła dostawa pierwszych autobusów węgierskiej firmy Ikarus, systematycznie wycofywano Jelcze PR110 z ruchu. Ostatnie z nich skreślone zostały z inwentarza w 1988 roku.
Jelcze PR110 często nazywane są Berlietami. Nazwa wzięła się stąd, że w 1972 roku to właśnie od francuskiej firmy Berliet zakupiona została licencja na budowę dwudrzwiowego autobusu w fabryce Jelcza. Pojazdy przekonstruowano i w 1975 roku powstały pierwsze egzemplarze autobusu z oznaczeniem PR110. Był to pierwszy w Polsce seryjny autobus z fabryki Jelcza z silnikiem umieszczonym z tyłu (WSK Mielec na licencji Leyland), z synchronizowaną skrzynią biegów.
Pomimo sporej liczby autobusów Jelcz PR110 w Krakowie, żaden z nich nie przetrwał do czasów współczesnych. Jednak dzięki wysiłkowi pracowników MPK w Krakowie, udało się taki pojazd pozyskać w Rzeszowie, a następnie wyremontować go z najwyższą dbałością o przywrócenie oryginalnego wyglądu. W efekcie po niemal 40 latach od wycofania z ruchu, Jelcz PR110, lub jak niektórzy go nazywają Berliet, znów wyjedzie na krakowskie ulice.