29 maja 2025

Miłośnicy historycznych autobusów z całej Polski zyskali świetny powód, aby wybrać się w sobotę, 31 maja do Krakowa. Będą mieli bowiem wyjątkową okazję zobaczyć kultowy autobus Jelcz PR110 z lat 70. ubiegłego wieku, wyremontowany przez pracowników MPK w Krakowie. Co więcej, tego dnia będzie także okazja do przejechania się takimi Jelczami z innych polskich miast.

Do Krakowa przyjadą bowiem Jelcze PR110 z Rzeszowa, Poznania, Wrocławia i Warszawy (dwa autobusy), które wyjadą na specjalną linię PR. Będą kursować z Alei Przyjaźni w Nowej Hucie do Nowego Kleparza (pierwszy kurs został zaplanowany o 10.30 z Alei Przyjaźni, ostatni o 14.30 także z Alei Przyjaźni). Na trasie tej linii pojawi się w sumie pięć zabytkowych autobusów. Będą się zatrzymywać na następujących przystankach: Rondo Kocmyrzowskie im. Ks. Gorzelanego, Wiślicka, Narzymskiego, Rondo Mogilskie, Dworzec Główny Wschód.

Warto podkreślić, że będzie to pierwszy taki przejazd. Do tej pory w żadnym innym polskim mieście nie odbył się przejazd historycznych Jelczy PR110 w takiej liczbie. Wydarzenie jest organizowane w ramach obchodów 150 lat komunikacji miejskiej w Krakowie.

Krakowski Jelcz PR110 został zaprezentowany po zakończonym remoncie w czwartek, 29 maja na terenie zajezdni autobusowej Bieńczyce. Miejsce prezentacji nie zostało wybrane przypadkowo. Jelcze PR110 są tymi pojazdami, które jednoznacznie kojarzą się z czasami PRL i kursami na terenie Nowej Huty. Do Krakowa pierwsze autobusy Jelcz PR110 zostały sprowadzone w styczniu 1978 roku. Wzbudziły bardzo duże zainteresowanie i dobry odbiór wśród pasażerów i mechaników. Czar prysł jednak dość szybko. Mimo unieruchomienia wielu pojazdów z powodu awarii i braku części, dostawy tych autobusów trwały nadal. Do 1982 roku dostarczono łącznie aż 340 pojazdów tej marki. Od 1981 roku, gdy nastąpiła dostawa pierwszych autobusów węgierskiej firmy Ikarus, systematycznie wycofywano Jelcze PR110 z ruchu. Ostatnie z nich skreślone zostały z inwentarza w 1988 roku.

Jelcze PR110 często nazywane są Berlietami. Nazwa wzięła się stąd, że w 1972 roku to właśnie od francuskiej firmy Berliet zakupiona została licencja na budowę dwudrzwiowego autobusu w fabryce Jelcza. Pojazdy przekonstruowano i w 1975 roku powstały pierwsze egzemplarze autobusu z oznaczeniem PR110. Był to pierwszy w Polsce seryjny autobus z fabryki Jelcza z silnikiem umieszczonym z tyłu (WSK Mielec na licencji Leyland), z synchronizowaną skrzynią biegów.

Pomimo sporej liczby autobusów Jelcz PR110 w Krakowie, żaden z nich nie przetrwał do czasów współczesnych. Jednak dzięki wysiłkowi pracowników MPK w Krakowie, udało się taki pojazd pozyskać w Rzeszowie, a następnie wyremontować go z najwyższą dbałością o przywrócenie oryginalnego wyglądu. W efekcie po niemal 40 latach od wycofania z ruchu, Jelcz PR110, lub jak niektórzy go nazywają Berliet, znów wyjedzie na krakowskie ulice.

Galeria

Najnowsze

16 lipca 2025
Zabytkowe autobusy i tramwaje wyjechały na ulicach Krakowa
W niedzielę, 13 lipca, na ulice Krakowa po raz kolejny wyjechały zabytkowe autobusy i tramwaje w ramach Krakowskiej Linii Muzealnej.
9 lipca 2025
Kraków wycofuje z ruchu wszystkie autobusy z silnikami Euro 5
W środę, 9 lipca do floty MPK w Krakowie dołączyło osiem nowych midi autobusów marki Autosan. W porównaniu do innych kontraktów krakowskiego przewoźnika liczba nowych pojazdów nie jest może imponująca, ale pozwala na wycofanie z ruchu ostatnich egzemplarzy autobusów spalinowych z silnikami Euro 5.
8 lipca 2025
Umowa na dostawę pięciu przegubowych autobusów elektrycznych
MPK w Krakowie podpisało 8 lipca umowę na dostawę pięciu przegubowych autobusów elektrycznych z firmą Solaris Bus & Coach. Krakowski przewoźnik uzyskał już wsparcie finansowe na realizację tej inwestycji w ramach przedsięwzięcia o nazwie „Rozwój floty autobusów zeroemisyjnych dla potrzeb realizacji usług transportu publicznego w Krakowie”. Z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności MPK uzyska niemal 100 proc. dofinansowania do zakupu tych pojazdów.
7 lipca 2025
Wyjątkowy weekend z KLM – wieczorne kursy i wagon z XIX wieku
To był wyjątkowy weekend z Krakowską Linią Muzealną. Po raz pierwszy w historii zabytkowe tramwaje kursowały w… godzinach wieczornych. W sobotę, 5 lipca, została uruchomiona specjalna linia tramwajowa nr 66. Linia kursowała w godz. od ok. 18.00 do ok. 23.30 co ok. 60 minut. Na linii 66 kursowały dwa składy wagonów historycznych – tramwaj silnikowy 4N z przyczepą S2D, która charakteryzuje się niskopodłogowym wejściem w części środkowej oraz norymberski tramwaj GT6.
7 lipca 2025
Ponad 500 dzieci wzięło udział w zajęciach edukacyjnych MPK w Krakowie
W pierwszej połowie 2025 roku zajezdnię tramwajową Podgórze MPK w Krakowie odwiedziło ponad 500 dzieci z krakowskich szkół podstawowych. Wszystkie wzięły udział w zajęciach edukacyjnych w ramach programu Akademia Młodego Krakowianina oraz Akademii Bohaterów Klimatu. Podczas specjalnie przygotowanej trasy edukacyjnej w zajezdni tramwajowej Podgórze dzieci mogli zobaczyć na czym polega przygotowanie tramwajów do ruchu.
3 lipca 2025
MPK w Krakowie podpisało umowy na dostawę 48 autobusów z silnikami Euro 6
MPK w Krakowie podpisało dzisiaj, 3 lipca kolejne już w tym roku umowy na dostawę nowych autobusów. Tym razem chodzi o kontrakty realizacyjne z konsorcjum firm Solaris Bus & Coach oraz PKO Leasing na dostawę w formie leasingu w sumie 48 autobusów z silnikami Euro 6.