24 listopada 2009 - materiał archiwalny

Oferta konsorcjum firm: ZUE (lider), Strabag, PBI Energopol, Tchas Polska zwyciężyła w przetargu na budowę nowej linii tramwajowej z ronda Grzegórzeckiego przez most Kotlarski do ul. Golikówka. Po sprawdzeniu wszystkich sześciu ofert, które wpłynęły do MPK S.A. w tym przetargu okazała się ona najkorzystniejsza i zdobyła najwięcej punktów (w sumie 94,67). Kryteriami w ocenie wszystkich ofert była cena (80%) oraz termin wykonania zamówienia (20%). Za wybudowanie nowego torowiska oraz kilometrowego odcinka ul. Kuklińskiego i estakady w ciągu ul. Nowohuckiej i Powstańców Wielkopolskich konsorcjum z ZUE na czele zażądało 154 mln 689 tys. 733 zł i 53 gr. czyli o ponad 100 mln zł mniej niż przewidywał kosztorys inwestorski. 

Zanim MPK S.A. podpisze umowę ze zwycięzcą przetargu trzeba będzie najpierw poczekać 10 dni na ewentualne protesty. Jeżeli ich nie będzie procedura przetargowa zostanie jeszcze sprawdzona przez Urząd Zamówień Publicznych, który ma na to miesiąc czasu.

- Przy założeniu, że UZP szybko upora się z kontrolą a do MPK S.A. nie wpłynie żaden protest to umowa na budowę nowej linii tramwajowej może zostać podpisana jeszcze w tym roku – mówi Zbigniew Palenica, wiceprezes MPK S.A. w Krakowie. 

Nowa linia tramwajowa będzie miała długość 4,2 km. Będzie prowadziła od ronda Grzegórzeckiego, przez most Kotlarski, ul. Herlinga-Grudzińskiego, Klimeckiego a następnie przez budowaną równolegle z torowiskiem ul. Kuklińskiego do ul. Lipskiej i Golikówki. Tam zostanie wybudowana pętla tramwajowa wraz z terminalem autobusowym. Na trasie nowej linii pojawi się pięć przystanków w każdym kierunku. Warto podkreślić, że linia na całej długości będzie biegła wydzielonym torowiskiem.

Przypomnijmy, że budowa nowej linii tramwajowej z ronda Grzegórzeckiego do Płaszowa jest częścią unijnego projektu „Zintegrowany transport publiczny w aglomeracji krakowskiej – etap II”. Beneficjentem i inwestorem całego projektu jest MPK S.A. w Krakowie.

Oprócz budowy nowej linii w ramach tego projektu zostanie przebudowana ul. Długa oraz zakupione nowoczesne, niskopodłogowe tramwaje o długości minimum 31 metrów i wyposażone w klimatyzację (przetarg na zakup nowych wagonów został już ogłoszony 24 czerwca). Połowa środków na realizację tych inwestycji będzie pochodzić z unijnych funduszy, natomiast druga połowa zostanie uzyskana z kredytu jaki MPK S.A. zaciągnie w Europejskim Banku Odbudowy i Rozwoju oraz w Europejskim Banku Inwestycyjnym.

Należy podkreślić, że w ramach tego projektu jest budowa półkilometrowej estakady w ciągu ul. Nowohuckiej i Powstańców Wielkopolskich (nad skrzyżowaniem ul. Klimeckiego, Kuklińskiego i Płaszowską). Jest to inwestycja w całości finansowana z budżetu gminy Kraków.

Najnowsze

25 lipca 2025
Tunel KST znów otwarty. Tramwaje wracają pod Dworzec Główny
W poniedziałek, 28 lipca wraca ruch tramwajowy w tunelu Krakowskiego Szybkiego Tramwaju pod Dworcem Głównym. Przez miesiąc – od 28 czerwca – tunel był zamknięty z powodu zaplanowanych prac związanych z wymianą elementów systemu przeciwpożarowego.
24 lipca 2025
Wagon SN1 z 1922 roku przewiezie pasażerów na KLM
W najbliższą niedzielę, 27 lipca na Krakowskiej Linii Muzealnej na linię 0 wyjedzie ponad stuletni wagon odbudowany przez pracowników MPK w Krakowie. Chodzi oczywiście o tramwaj SN1 o numerze 59 z 1922 roku, zaprezentowany w tym roku w ramach jubileuszu 150 lat komunikacji miejskiej w Krakowie.
24 lipca 2025
Blisko 152 miliony złotych na rozwój transportu publicznego
Kraków sięga po środki na rozwój zrównoważonego transportu. Dzięki finansowaniu z Funduszy Europejskich remontu doczeka się układ torowiska na ul. Starowiślnej, ul. Straszewskiego i ul. Karmelickiej. Miasto zyskało też finansowanie na rozwój inteligentnych systemów transportowych, czyli m.in. ekranów z informacją pasażerską czy systemów kontrolnych w strefach ograniczonego ruchu. Za te projekty odpowiada Zarząd Dróg Miasta Krakowa.
18 lipca 2025
Wyjątkowa niedziela z KLM - dwie linie tramwajowe i jedna autobusowa
W niedzielę, 20 lipca na ulice Krakowa wyjechały zabytkowe tramwaje i autobusy w ramach Krakowskiej Linii Muzealnej. Tego dnia uruchomiono aż trzy specjalne linie z udziałem historycznych pojazdów.
17 lipca 2025
Nowe biletomaty w tramwajach i autobusach
W pojazdach Komunikacji Miejskiej w Krakowie sukcesywnie wymieniane są najbardziej wyeksploatowane biletomaty na nowoczesne i bardziej niezawodne urządzenia. To ważna zmiana – dotychczasowe automaty, po wielu latach użytkowania, ulegały coraz częstszym awariom. Nowe rozwiązania są nie tylko bardziej odporne na usterki, ale także przyjazne dla środowiska – nie drukują już papierowych biletów.
16 lipca 2025
Zabytkowe autobusy i tramwaje wyjechały na ulicach Krakowa
W niedzielę, 13 lipca, na ulice Krakowa po raz kolejny wyjechały zabytkowe autobusy i tramwaje w ramach Krakowskiej Linii Muzealnej.