2 marca 2025 - materiał archiwalny
2 marca 2025 - materiał archiwalny

To już ostatnia taka okrągła rocznica wagonów 105N w Krakowie. Po dostawach nowych wagonów, które w tym roku planuje zamówić MPK, te popularnie nazywane „akwariami” tramwaje znikną z krakowskich torowisk.

Historię tych wagonów przypomnieliśmy stojąc obok składu historycznych wagonów 105N, wagonu technicznego 105NT, który obecnie jest wykorzystywany do zabezpieczania sieci trakcyjnej przed oblodzeniem oraz potrójnego składu wagonów 105Na. Pamiątkowy bezpłatny przejazd odbył się na trasie: pętla Łagiewniki - plac Centralny.

Warto dodać, że dokładnie 2 marca minęło 50 lat od dnia, w którym na krakowskie torowiska po raz pierwszy wyjechał tramwaj 105N, produkowany w chorzowskim przedsiębiorstwie Konstal. Pierwsze cztery nowe tramwaje tego typu dostarczone zostały do Krakowa pod koniec stycznia 1975 roku. Następny miesiąc przeznaczono na szkolenie mechaników i motorniczych. Nowoczesne jak na te czasy tramwaje trafiły do zajezdni w Nowej Hucie, skąd 1 marca 1975 roku wyjechały na linię nr 1, która łączyła Salwator z Bieńczycami (obecne rondo Hipokratesa). Początkowo pasażerowie skarżyli się na bardzo duży tłok, bo na linie zamiast składu wagonów kierowano pojedyncze wagony 105N. Podróżowały nimi m.in. tysiące pracowników Huty im. Lenina (obecnie ArcelorMittal Poland S.A.).

Spośród 980 wyprodukowanych wagonów serii 105N do krakowskiej zajezdni Nowa Huta trafiły 163 egzemplarze. Oznaczono je kolejno od numeru 266 do 427. Po wielu uwagach krytycznych skierowanych do producenta przez miejskich przewoźników z całej Polski, pierwotny model wagonu 105N został zmodyfikowany. Pierwsze odmienione wagony o nazwie 105Na dostarczono do Krakowa już w 1979 roku. Ich dostawy trwały przez całe lata osiemdziesiąte. Ostatnie osiem egzemplarzy zakupiono jesienią 1992 roku. Łącznie MPK w Krakowie  zakupiło 316 sztuk wersji 105Na. Wagony pierwszej serii w Krakowie poddano remontom generalnym, w czasie których upodobniono je elektrycznie i mechanicznie do wagonów serii 105Na nadając im, dla odróżnienia, oznaczenie 105NG oraz numery z przedziału zaczynającego się na cyfrę 6.

Początkowo wszystkie wagony z Konstalu kierowane były wyłącznie do zajezdni Nowa Huta, obsługującej przewozy do kombinatu metalurgicznego, położonego we wschodniej części miasta. Dopiero w 1980 roku zajezdnia Podgórze otrzymała dwa pierwsze wagony 105N. Przychodzące z Chorzowa w latach osiemdziesiątych wozy typu 105Na trafiły w większości do podgórskiej zajezdni.

W 1979 roku dzięki zmianie w układzie sterowania, możliwe stało się połączenie większej liczby wozów (dotyczyło to też w późniejszym okresie wagonów 105NG). Najprawdopodobniej 24 listopada 1979 roku na najbardziej obciążoną linię nr 16 zostały skierowane pociągi trójwagonowe. W 1983 roku trzywagonowe składy pojawiły się także na czwórce, a w dalszych latach na kolejnych liniach.

Przypomnijmy, że wagony 105N zastąpiły produkowane w chorzowskim Konstalu tramwaje typu 13N i 102Na.  W odróżnieniu od nich oprócz nowoczesnego wyglądu wagon 105N miał niebagatelną zaletę użytkową - w ścianie tramwaju, na zaledwie 13 metrach długości pojazdu, umieszczono aż cztery pary dużych drzwi, umożliwiających na przystankach szybką wymianę pasażerów. Ten element miał bardzo duże znaczenie na zatłoczonych liniach obsługiwanych przez tramwaje. Na wysokość podłogi umieszczoną niemal 90 cm nad szyną nikt nie zwracał wtedy większej uwagi.

Mimo licznych mankamentów technicznych i użytkowych wagony 105N tak bardzo wpisały się w świadomość pasażerów, że dla niektórych z nich pewnie trudno będzie sobie wyobrazić moment ich zniknięcia z ulic Krakowa. „Akwaria”, bo tak dziś je zwykle nazywamy, powoli znikają z ulic Krakowa. Są zastępowane niskopodłogowymi wagonami wyposażonymi w najnowsze technologie zarówno w zakresie prowadzenia wagonu jak i wyposażenia dla pasażerów (m.in. klimatyzacja, system informacji pasażerskiej, monitoring).

Galeria

Najnowsze

25 listopada 2025
Dzisiaj święto motorniczych
Wstają do pracy, gdy większość z mieszkańców jeszcze śpi. Każdego dnia, także w święta, dbają o to, aby pasażerowie bezpiecznie dojechali do celu. Prowadzą pojazdy, które mają długość nawet ponad 40 metrów i ważą 60 ton. Dzisiaj, 25 listopada motorniczowie obchodzą swoje święto.
24 listopada 2025
Krakowskie wagony na paradzie z okazji 145 lat komunikacji miejskiej w Poznaniu
Z okazji obchodów 145-lecia komunikacji miejskiej w Poznaniu oraz dnia św. Katarzyny, patronki tramwajarzy i opiekunki przewoźników, w niedzielę, 23 listopada odbyła się parada historycznych i współczesnych tramwajów. Oprócz wagonów z Poznania, pojechał w niej krakowski skład wagonów N+ND z MPK SA w Krakowie. Były to jedyne tramwaje spoza Poznania, które wzięły udział w tym wyjątkowym przejeździe.
24 listopada 2025
Wzmocnienia komunikacji nocnej w okresie Andrzejek
W okresie Andrzejek zostaną wprowadzone zmiany w kursowaniu poszczególnych nocnych linii nocnych - będzie więcej kursów tramwajów i autobusów.
23 listopada 2025
Zespół MPK w Krakowie wygrywa w siatkarskim turnieju o Puchar Prezydenta
W niedzielę, 23 listopada w Hali Sportowej SP nr 40 przy ul. Pszczelnej 13 został rozegrany Samorządowy Turniej o Puchar Prezydenta Miasta Krakowa w piłce siatkowej. Wygrał go zespół złożony z pracowników MPK w Krakowie, w którym zagrali Dorota, Patrycja, Aneta, Magdalena, Filip, Amadeusz, Grzegorz oraz Daniel.
23 listopada 2025
Trudne warunki na drogach z powodu intensywnych opadów śniegu - skrócone linie
Wszystkie linie aglomeracyjne kursują po swoich stałych trasach.
20 listopada 2025
Akcja MPK i Straży Miejskiej w centrum miasta
W tym tygodniu trawa wspólna akcja MPK w Krakowie i Straży Miejskiej Miasta Krakowa, której celem jest dbanie o to, aby kierowcy samochodów nie utrudniali przejazdu tramwajom i autobusom. Inspektorzy ruchu MPK i strażnicy miejscy kontrolują m.in. ulice w centrum miasta, po których kursują tramwaje, a także autobusy.