2 marca 2025 - materiał archiwalny
2 marca 2025 - materiał archiwalny

To już ostatnia taka okrągła rocznica wagonów 105N w Krakowie. Po dostawach nowych wagonów, które w tym roku planuje zamówić MPK, te popularnie nazywane „akwariami” tramwaje znikną z krakowskich torowisk.

Historię tych wagonów przypomnieliśmy stojąc obok składu historycznych wagonów 105N, wagonu technicznego 105NT, który obecnie jest wykorzystywany do zabezpieczania sieci trakcyjnej przed oblodzeniem oraz potrójnego składu wagonów 105Na. Pamiątkowy bezpłatny przejazd odbył się na trasie: pętla Łagiewniki - plac Centralny.

Warto dodać, że dokładnie 2 marca minęło 50 lat od dnia, w którym na krakowskie torowiska po raz pierwszy wyjechał tramwaj 105N, produkowany w chorzowskim przedsiębiorstwie Konstal. Pierwsze cztery nowe tramwaje tego typu dostarczone zostały do Krakowa pod koniec stycznia 1975 roku. Następny miesiąc przeznaczono na szkolenie mechaników i motorniczych. Nowoczesne jak na te czasy tramwaje trafiły do zajezdni w Nowej Hucie, skąd 1 marca 1975 roku wyjechały na linię nr 1, która łączyła Salwator z Bieńczycami (obecne rondo Hipokratesa). Początkowo pasażerowie skarżyli się na bardzo duży tłok, bo na linie zamiast składu wagonów kierowano pojedyncze wagony 105N. Podróżowały nimi m.in. tysiące pracowników Huty im. Lenina (obecnie ArcelorMittal Poland S.A.).

Spośród 980 wyprodukowanych wagonów serii 105N do krakowskiej zajezdni Nowa Huta trafiły 163 egzemplarze. Oznaczono je kolejno od numeru 266 do 427. Po wielu uwagach krytycznych skierowanych do producenta przez miejskich przewoźników z całej Polski, pierwotny model wagonu 105N został zmodyfikowany. Pierwsze odmienione wagony o nazwie 105Na dostarczono do Krakowa już w 1979 roku. Ich dostawy trwały przez całe lata osiemdziesiąte. Ostatnie osiem egzemplarzy zakupiono jesienią 1992 roku. Łącznie MPK w Krakowie  zakupiło 316 sztuk wersji 105Na. Wagony pierwszej serii w Krakowie poddano remontom generalnym, w czasie których upodobniono je elektrycznie i mechanicznie do wagonów serii 105Na nadając im, dla odróżnienia, oznaczenie 105NG oraz numery z przedziału zaczynającego się na cyfrę 6.

Początkowo wszystkie wagony z Konstalu kierowane były wyłącznie do zajezdni Nowa Huta, obsługującej przewozy do kombinatu metalurgicznego, położonego we wschodniej części miasta. Dopiero w 1980 roku zajezdnia Podgórze otrzymała dwa pierwsze wagony 105N. Przychodzące z Chorzowa w latach osiemdziesiątych wozy typu 105Na trafiły w większości do podgórskiej zajezdni.

W 1979 roku dzięki zmianie w układzie sterowania, możliwe stało się połączenie większej liczby wozów (dotyczyło to też w późniejszym okresie wagonów 105NG). Najprawdopodobniej 24 listopada 1979 roku na najbardziej obciążoną linię nr 16 zostały skierowane pociągi trójwagonowe. W 1983 roku trzywagonowe składy pojawiły się także na czwórce, a w dalszych latach na kolejnych liniach.

Przypomnijmy, że wagony 105N zastąpiły produkowane w chorzowskim Konstalu tramwaje typu 13N i 102Na.  W odróżnieniu od nich oprócz nowoczesnego wyglądu wagon 105N miał niebagatelną zaletę użytkową - w ścianie tramwaju, na zaledwie 13 metrach długości pojazdu, umieszczono aż cztery pary dużych drzwi, umożliwiających na przystankach szybką wymianę pasażerów. Ten element miał bardzo duże znaczenie na zatłoczonych liniach obsługiwanych przez tramwaje. Na wysokość podłogi umieszczoną niemal 90 cm nad szyną nikt nie zwracał wtedy większej uwagi.

Mimo licznych mankamentów technicznych i użytkowych wagony 105N tak bardzo wpisały się w świadomość pasażerów, że dla niektórych z nich pewnie trudno będzie sobie wyobrazić moment ich zniknięcia z ulic Krakowa. „Akwaria”, bo tak dziś je zwykle nazywamy, powoli znikają z ulic Krakowa. Są zastępowane niskopodłogowymi wagonami wyposażonymi w najnowsze technologie zarówno w zakresie prowadzenia wagonu jak i wyposażenia dla pasażerów (m.in. klimatyzacja, system informacji pasażerskiej, monitoring).

Galeria

Najnowsze

1 lipca 2025
Jakie zasady przewozu rowerów i hulajnóg w komunikacji miejskiej? Trwają konsultacje
Prezydent Krakowa zaprasza mieszkanki i mieszkańców Krakowa do wzięcia udziału w konsultacjach społecznych: „Jakie powinny być zasady przewozu rowerów, hulajnóg i innych urządzeń transportu osobistego w pojazdach Komunikacji Miejskiej w Krakowie?”, które są prowadzone od 23 czerwca do 18 lipca.
29 czerwca 2025
Nowy numer „Przewoźnika Krakowskiego”
Numer „Przewoźnika Krakowskiego” jest już dostępny. A w nim sporo miejsca poświęcamy naszym pracownikom. Zachęcamy do przeczytania wywiadów z Panią Moniką, motorniczą, która uratowała życie niemowlęciu oraz naszym byłym kierowcą Andrzejem, który jest najlepszym w Polsce maratończykiem w kategorii wiekowej M-70.
29 czerwca 2025
Ewa i Sebastian z Krakowa jednymi z najlepszych motorniczych w Polsce
Ewa i Sebastian, motorniczowie MPK w Krakowie, rewelacyjnie poradzili sobie z wszystkimi konkurencjami w Ogólnopolskich Mistrzostwach Motorniczych i zajęli wysokie 3. miejsce.
29 czerwca 2025
Parada historycznych i współczesnych autobusów MPK przejechała przez Kraków
Z okazji jubileuszu 150 lat komunikacji miejskiej, w niedzielę 29 czerwca ulicami Krakowa przejechało ponad 30 wyjątkowych pojazdów – zarówno najstarszych historycznych, jak i tych najnowocześniejszych autobusów należących do MPK S.A. w Krakowie. Wśród uczestników parady był m.in. najstarszy w Polsce jeżdżący autobus z 1929 roku – Durant Rugby Express L, a także kultowe modele takie pojazdów jak „Ogórek”, San H01B, Scania czy Ikarus. Nie zabrakło najnowszego Solarisa, który niedawno rozpoczął swoją służbę w krakowskiej komunikacji miejskiej.
28 czerwca 2025
13. edycja piłkarskiej Ligi MPK Kraków oficjalnie zakończona
W piątek, 27 czerwca na boisku TS Tramwaj Kraków zakończyła się 13. edycja piłkarskiej Ligi MPK w Krakowie. To były emocjonujące rozgrywki, pełne sportowej rywalizacji, zaangażowania i wspólnej pasji do piłki nożnej. W lidze grało szczęść zespołów złożonych wyłącznie z pracowników MPK.
27 czerwca 2025
Turniej o Puchar Prezesa MPK S.A. na zakończenie pierwszego sezonu Siatkarskiej Ligi MPK S.A. w Krakowie
W środę, 25 czerwca, rozegrany został Turniej o Puchar Prezesa MPK S.A. w Krakowie, który oficjalnie zakończył pierwszy sezon Siatkarskiej Ligi MPK – nowej sportowej inicjatywy pracowników krakowskiego przewoźnika.