13 grudnia 2024 - materiał archiwalny
13 grudnia 2024 - materiał archiwalny

Takim autobusem nie podróżował jeszcze nikt w Polsce. To mieszkańcy Krakowa jako pierwsi będą mogli wsiąść do całkowicie nowego modelu autobusu wodorowego marki Mercedes, o nazwie e-Citaro Fuel-Cell. To już czwarta generacja autobusu wodorowego Mercedesa. Pojazd będzie testowany przez MPK w Krakowie od dzisiaj, 13 grudnia 2024 roku do 8 stycznia 2025 roku. Od godzin popołudniowych kursuje na linii nr 143 (Podgórze SKA – Kokotów SKA), ale będzie go można zobaczyć także na innych liniach takich jak 128, 148 i 300.

Jak informuje producent, zeroemisyjny autobus e-Citaro Fuel-Cell jest wyposażony w największą baterię trakcyjną spośród wszystkich autobusów wodorowych dostępnych obecnie na rynku, o pojemności do 300kWh. Dodatkowo mieści w zbiorniku do 30 kg wodoru. To wszystko sprawia, że zasięg tego autobusu robi wrażenia – na jednym tankowaniu i ładowaniu baterii może przejechać minimum 400 km. To spokojnie wystarczy do całodniowej obsługi regularnej linii, bez konieczności zjazdu do zajezdni.

Autobus może zostać zaprogramowany do pracy w trzech trybach:

Autobus ma długość 12 m i może w nim jednocześnie podróżować 68 pasażerów, w tym 29 na miejscach siedzących. W środku autobusu nie zabraknie wyposażenia, które ma zapewnić komfort przejazdu – jest niska podłoga, platforma dla osób poruszających się na wózkach oraz klimatyzacja. Inteligentne systemy mają także na celu wsparcie kierowcy, szczególnie w zakresie bezpiecznego prowadzenia. Autobus jest m.in. wyposażony w pakiet GRS-B – pięć radarów wspieranych przez kamerę sprawia, że system rozpoznaje możliwość kolizji autobusu z samochodami, rowerzystami, a także pieszymi i to nawet w sytuacji, gdy pieszy idzie chodnikiem i dopiero skręca na przejście. Pasażerowie na pewno zwrócą uwagę na wygląd autobusu, na fotelach jest elegancki skaj, a na ścianach motywy związane z wodorem.

To już kolejne testy autobusu zasilanego wodorem prowadzone przez MPK w Krakowie. Po raz pierwszy są to testy pojazdu marki Mercedes na regularnej linii. Autobus będzie stacjonował w zajezdni Płaszów i tam też będzie tankowany.

Przypomnijmy, że MPK w Krakowie ogłosiło 3 grudnia przetarg na dostawę kolejnych zeroemisyjnych autobusów. Krakowski przewoźnik zamawia w sumie 42 takie pojazdy, z czego 10 to autobusy zasilane wodorem, a 32 to autobusy elektryczne. Tym samym, po ponad 2 latach testów, do floty MPK na stałe dołączą autobusy wodorowe.

Najnowsze

18 lipca 2025
Wyjątkowa niedziela z KLM - dwie linie tramwajowe i jedna autobusowa
W niedzielę, 20 lipca na ulice Krakowa wyjechały zabytkowe tramwaje i autobusy w ramach Krakowskiej Linii Muzealnej. Tego dnia uruchomiono aż trzy specjalne linie z udziałem historycznych pojazdów.
17 lipca 2025
Nowe biletomaty w tramwajach i autobusach
W pojazdach Komunikacji Miejskiej w Krakowie sukcesywnie wymieniane są najbardziej wyeksploatowane biletomaty na nowoczesne i bardziej niezawodne urządzenia. To ważna zmiana – dotychczasowe automaty, po wielu latach użytkowania, ulegały coraz częstszym awariom. Nowe rozwiązania są nie tylko bardziej odporne na usterki, ale także przyjazne dla środowiska – nie drukują już papierowych biletów.
16 lipca 2025
Zabytkowe autobusy i tramwaje wyjechały na ulicach Krakowa
W niedzielę, 13 lipca, na ulice Krakowa po raz kolejny wyjechały zabytkowe autobusy i tramwaje w ramach Krakowskiej Linii Muzealnej.
9 lipca 2025
Kraków wycofuje z ruchu wszystkie autobusy z silnikami Euro 5
W środę, 9 lipca do floty MPK w Krakowie dołączyło osiem nowych midi autobusów marki Autosan. W porównaniu do innych kontraktów krakowskiego przewoźnika liczba nowych pojazdów nie jest może imponująca, ale pozwala na wycofanie z ruchu ostatnich egzemplarzy autobusów spalinowych z silnikami Euro 5.
8 lipca 2025
Umowa na dostawę pięciu przegubowych autobusów elektrycznych
MPK w Krakowie podpisało 8 lipca umowę na dostawę pięciu przegubowych autobusów elektrycznych z firmą Solaris Bus & Coach. Krakowski przewoźnik uzyskał już wsparcie finansowe na realizację tej inwestycji w ramach przedsięwzięcia o nazwie „Rozwój floty autobusów zeroemisyjnych dla potrzeb realizacji usług transportu publicznego w Krakowie”. Z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności MPK uzyska niemal 100 proc. dofinansowania do zakupu tych pojazdów.
7 lipca 2025
Wyjątkowy weekend z KLM – wieczorne kursy i wagon z XIX wieku
To był wyjątkowy weekend z Krakowską Linią Muzealną. Po raz pierwszy w historii zabytkowe tramwaje kursowały w… godzinach wieczornych. W sobotę, 5 lipca, została uruchomiona specjalna linia tramwajowa nr 66. Linia kursowała w godz. od ok. 18.00 do ok. 23.30 co ok. 60 minut. Na linii 66 kursowały dwa składy wagonów historycznych – tramwaj silnikowy 4N z przyczepą S2D, która charakteryzuje się niskopodłogowym wejściem w części środkowej oraz norymberski tramwaj GT6.