21 sierpnia 2009 - materiał archiwalny

20 sierpnia w siedzibie MPK S.A. w Krakowie otwarto oferty trzech firm, które wystartowały w dwóch przetargach na zakup nowych autobusów. Pierwszy przetarg dotyczył zakupu 10 autobusów 12-metrowych. Ich dostarczeniem były zainteresowane trzy firmy: Solbus,  EvoBus (dostawca autobusów Mercedes Benz) oraz Solaris. Firma Solbus za jeden autobus zażądała 750 tys. zł (netto), o prawie 8 tys. zł była droższa oferta EvoBusa. Najtańszą ofertę złożył Solaris, który jeden autobus wycenił na 727 tys. zł (netto).

W drugim przetargu, który dotyczył zakupu 5 autobusów przegubowych (18-metrowych) i 8 autobusów 12-metrowych do MPK S.A. wpłynęła tylko jedna oferta. Takie autobusy chce dostarczyć firma Solaris. Cena autobusu przegubowego w tej ofercie wynosi nieco ponad 1 mln 207 tys. zł (netto) a autobusu 12-metrowego 727 tys. zł (netto).

Obecnie wszystkie oferty są sprawdzane. Dopiero po szczegółowej weryfikacji złożonych przez firmy dokumentów zostanie wybrany dostawca autobusów i podpisana umowa. 

Wszystkie autobusy mają być dostarczone do 15 grudnia. Każdy pojazd będzie niskopodłogowy, wyposażony w monitoring oraz klimatyzowany. Autobusy będą także posiadać automaty biletowe i kasowniki z czytnikami Krakowskiej Karty Miejskiej.

To nie jedyne zakupy autobusów w tym roku, jakie zrobiło MPK S.A. Już wcześniej krakowski przewoźnik kupił 7 krótkich autobusów 8,5 metrowych i 12 autobusów przegubowych Mercedesa. 

Dzięki prowadzonej od  wielu lat systematycznej wymianie taboru autobusowego MPK S.A. w Krakowie może się obecnie pochwalić najmłodszymi i najnowocześniejszymi w Polsce pojazdami. W Krakowie ponad 93 proc. taboru stanowią niskopodłogowe autobusy. Pod koniec roku, kiedy wszystkie zamówione autobusy przyjadą już do Krakowa, zwiększy się liczba autobusów wyposażonych w monitoring – będzie je miało prawie 200 autobusów oraz pojazdów z klimatyzacją – będzie ich ponad 90.

Najnowsze

5 czerwca 2025
Pracownicy MPK już po raz 16. zagrają w Turnieju Piłkarskim im. Piotra Pruchnickiego
W sobotę, 7 czerwca na boisku TS Tramwaj, przy ul. Praskiej 61a zostanie rozegrany 16. Piłkarski Turniej im. Piotra Pruchnickiego, organizowany przez pracowników MPK SA w Krakowie z zajezdni tramwajowej Podgórze.
5 czerwca 2025
Rusza 23. Sezon Krakowskiej Linii Muzealnej
W najbliższą niedzielę 8 czerwca rozpocznie się 23. sezon Krakowskiej Linii Muzealnej. Rozpocznie się wyjątkowo, bo nie od tradycyjnych kursów linii nr 0 z ul. św. Wawrzyńca do Cichego Kącika, ale od uruchomienia dwóch wyjątkowych linii, które zabiorą pasażerów do każdej z pięciu zajezdni MPK w Krakowie. W tym roku obchodzimy jubileusz 150 lat komunikacji miejskiej, więc KLM musi być wyjątkowa.
4 czerwca 2025
MPK w Krakowie podpisało umowę na dostawę 10 autobusów wodorowych
MPK w Krakowie podpisało umowę z firmą PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy sp. z o. o. na dostawę 10 autobusów zasilanych wodorem marki NesoBus. To pierwsze pojazdy z takim zasilaniem, które kupuje krakowski przewoźnik. Umowa została zawarta 3 czerwca. Nowe autobusy zaczną wozić pasażerów za 12 miesięcy.
3 czerwca 2025
MPK w Krakowie wybrało dostawcę 190 nowych autobusów
We wtorek, 3 czerwca MPK w Krakowie wybrało dostawcę 190 nowych autobusów wyposażonych w silniki spalinowe Euro 6, spełniające najwyższe normy ochrony środowiska. Będzie nim konsorcjum Solaris Bus & Coach Sp. z o.o. i PKO Leasing S.A.
3 czerwca 2025
Odbudowany przez MPK w Krakowie wagon SN1 z 1922 roku rozpocznie tegoroczną KLM
W historycznej hali zajezdni przy ul. św. Wawrzyńca 15, która obecnie jest częścią Muzeum Inżynierii i Techniki, MPK w Krakowie zaprezentowało wyjątkowy tramwaj SN1 o numerze 59. Miało to miejsce 3 czerwca, dokładnie po 103 latach od momentu, kiedy ten wyjątkowy tramwaj zaczął wozić pasażerów.
1 czerwca 2025
Rekordowy Dzień Dziecka w krakowskim MPK
Tłumy dzieci wraz ze swoimi opiekunami, rodzicami, dziadkami odwiedziło w niedzielę, 1 czerwca zajezdnię tramwajową w Nowej Hucie. Cieszymy się, że przygotowane przez nas atrakcje tak wielu z Was się spodobały. Nie martwimy się o przyszłość, skoro tak wielu młodych osób chciało samodzielnie poprowadzić tramwaj. Doceniamy Wasze zainteresowanie tym, jak dbamy o tramwaje, jak je naprawiamy i jak je myjemy. No i cieszymy się, że tak wielkim zainteresowaniem cieszyły się historyczne tramwaje i autobusy. To ważne, aby wiedzieć jak zmienił się krakowski transport przez ostanie kilkadziesiąt lat – tym bardziej, że świętujemy w tym roku 150 lat krakowskiej komunikacji miejskiej.