22 września 2024 - materiał archiwalny
22 września 2024 - materiał archiwalny

W niedzielę 22 września na zakończenie obchodów Europejskiego Tygodnia Mobilności ulicami Krakowa przejechały historyczne i współczesne tramwaje. Pojazdy wyjechały o godzinie 11.00 z zajezdni tramwajowej Nowa Huta (ul. Ujastek 12) i przejechały przez centrum miasta do zajezdni tramwajowej Podgórze (ul. J. Brożka 3).

Wyjątkowe historyczne wagony, które w swojej kolekcji ma MPK w Krakowie wyjechały z nowohuckiej zajezdni, gdy wszystkie miejsca zajęli w nich mieszkańcy Krakowa – zarówno najmłodsi, jak i starsi. A mogli oni podróżować m.in. najstarszymi wagonami, takimi jak Zeppelin, ale również takimi wagonami jak 13N z Warszawy, który w ramach wymiany na okres wakacji trafił do Krakowa. Stolicę Małopolski było można podziwiać również z okien współczesnych tramwajów, które brały udział w paradzie, w tym z okien najnowszego Lajkonika.

Uczestnicy parady otrzymali pamiątkowe bilety, które były rozdawane zajezdni Nowa Huta. Po przyjeździe na teren zajezdni Podgórze dla uczestników parady zostało przygotowanych sporo atrakcji, m.in. przejazdy historycznymi wagonami: Zeppelinem,  13N, N oraz Ringiem z wagonem doczepnym Wismar (wycieczki odbywały z zajezdni Podgórze do Borku Fałęckiego). Ponadto odbywały się przejazdy na terenie zajezdni zabytkowymi taksówkami i elektrycznym radiowozem oraz autobusem z przyczepą, była możliwość wejścia do kabiny tramwajów, były przejazdy tramwajem przez myjnię, zwiedzanie Stacji Obsługi i Remontów oraz gry i zabawy dla dzieci. Swoje stoiska mieli także Muzeum Inżynierii i Techniki, Policja, Straż Pożarna i Straż Miejska. Dla uczestników została zaplanowana strefa relaksu z kącikiem filmowym, gdzie były prezentowane m.in. filmy z historii komunikacji miejskiej w Krakowie. Wspólna zabawa trwała aż do godziny 15.00.

W dniu pardy po raz ostatni w tym roku funkcjonowała Krakowska Linia Muzealna. Pojawiły się na niej zarówno historyczne tramwaje jak i autobusy. Na linię nr 0 łączącą Dajwór i pętlę Cichy Kącik wyjechał poznański wagon 102Na. Była to ostania szansa na podróż po Krakowie tym wagonem. Została także uruchomiona linia autobusowa B na trasie Olszanica Bory, ul. Królowej Jadwigi, Piłsudskiego, Basztowa, Pawia (powrót: pl. Matejki), al. 29 Listopada, ul. Dobrego Pasterza, Majora, Powstańców, Prądnik Czerwony. Na linii kursowały historyczne autobusy - Scania CR111, MAN SG242, MAN SL200 i Jelcz M11.

Galeria

Najnowsze

18 lipca 2025
Wyjątkowa niedziela z KLM - dwie linie tramwajowe i jedna autobusowa
W niedzielę, 20 lipca na ulice Krakowa wyjechały zabytkowe tramwaje i autobusy w ramach Krakowskiej Linii Muzealnej. Tego dnia uruchomiono aż trzy specjalne linie z udziałem historycznych pojazdów.
17 lipca 2025
Nowe biletomaty w tramwajach i autobusach
W pojazdach Komunikacji Miejskiej w Krakowie sukcesywnie wymieniane są najbardziej wyeksploatowane biletomaty na nowoczesne i bardziej niezawodne urządzenia. To ważna zmiana – dotychczasowe automaty, po wielu latach użytkowania, ulegały coraz częstszym awariom. Nowe rozwiązania są nie tylko bardziej odporne na usterki, ale także przyjazne dla środowiska – nie drukują już papierowych biletów.
16 lipca 2025
Zabytkowe autobusy i tramwaje wyjechały na ulicach Krakowa
W niedzielę, 13 lipca, na ulice Krakowa po raz kolejny wyjechały zabytkowe autobusy i tramwaje w ramach Krakowskiej Linii Muzealnej.
9 lipca 2025
Kraków wycofuje z ruchu wszystkie autobusy z silnikami Euro 5
W środę, 9 lipca do floty MPK w Krakowie dołączyło osiem nowych midi autobusów marki Autosan. W porównaniu do innych kontraktów krakowskiego przewoźnika liczba nowych pojazdów nie jest może imponująca, ale pozwala na wycofanie z ruchu ostatnich egzemplarzy autobusów spalinowych z silnikami Euro 5.
8 lipca 2025
Umowa na dostawę pięciu przegubowych autobusów elektrycznych
MPK w Krakowie podpisało 8 lipca umowę na dostawę pięciu przegubowych autobusów elektrycznych z firmą Solaris Bus & Coach. Krakowski przewoźnik uzyskał już wsparcie finansowe na realizację tej inwestycji w ramach przedsięwzięcia o nazwie „Rozwój floty autobusów zeroemisyjnych dla potrzeb realizacji usług transportu publicznego w Krakowie”. Z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności MPK uzyska niemal 100 proc. dofinansowania do zakupu tych pojazdów.
7 lipca 2025
Wyjątkowy weekend z KLM – wieczorne kursy i wagon z XIX wieku
To był wyjątkowy weekend z Krakowską Linią Muzealną. Po raz pierwszy w historii zabytkowe tramwaje kursowały w… godzinach wieczornych. W sobotę, 5 lipca, została uruchomiona specjalna linia tramwajowa nr 66. Linia kursowała w godz. od ok. 18.00 do ok. 23.30 co ok. 60 minut. Na linii 66 kursowały dwa składy wagonów historycznych – tramwaj silnikowy 4N z przyczepą S2D, która charakteryzuje się niskopodłogowym wejściem w części środkowej oraz norymberski tramwaj GT6.