27 sierpnia 2024 - materiał archiwalny
27 sierpnia 2024 - materiał archiwalny

Krakowski przewoźnik przygotowuje się do zakończenia procesu montowania systemów chłodzących w 50 wagonach NGT6 Bombardiera, które nie były w nią fabrycznie wyposażone. Obecnie spośród 50 wagonów NGT6 - 32 ma już taką klimatyzację zamontowaną. Do końca roku plany MPK SA w Krakowie zakładają, że systemy do schładzania zostaną zamontowane w kolejnych czterech wagonach. Będzie ich więc w sumie 36.

Jednocześnie MPK SA w Krakowie ogłosiło przetarg, który sprawi, że w 2025 roku systemy chłodzące przestrzeń pasażerską będą już zamontowane w każdym wagonie Bombardiera. W ramach tego postępowania MPK SA w Krakowie oczekuje dostawy w sumie 14 kompletnych systemów do schładzania powietrza w przestrzeni pasażerskiej w wagonach NGT6 (12 w ramach zamówienia podstawowego i 2 w ramach opcji dodatkowej). Będą one montowane w przyszłym roku w 14 ostatnich wagonach NGT6, które ich nie posiadają. To odpowiedzieć na oczekiwanie pasażerów, którzy korzystają z komunikacji miejskiej i wskazują klimatyzację, jako jeden z najważniejszych elementów wyposażenia tramwajów i autobusów.

Przypomnijmy, że proces wyposażania najstarszych wagonów Bombardiera z niską podłogą w klimatyzację rozpoczął się w 2020 roku. Montażem urządzeń zajmuje się Stacja Obsługi i Remontów MPK SA w Krakowie. Dzięki tej inicjatywie MPK SA oraz zakupom nowych tramwajów, cały czas zwiększa się liczba klimatyzowanych pojazdów w Krakowie. Obecnie jest to już ok. 85 proc. tramwajów. Przypomnijmy, że już od 6 lat w klimatyzację wyposażone są wszystkie autobusy krakowskiego przewoźnika.

Najnowsze

18 lipca 2025
Wyjątkowa niedziela z KLM - dwie linie tramwajowe i jedna autobusowa
W najbliższą niedzielę, 20 lipca na ulice Krakowa ponownie wyjadą zabytkowe tramwaje i autobusy w ramach Krakowskiej Linii Muzealnej. Tym razem czeka nas prawdziwa gratka – aż trzy specjalne linie z udziałem historycznych pojazdów.
17 lipca 2025
Nowe biletomaty w tramwajach i autobusach
W pojazdach Komunikacji Miejskiej w Krakowie sukcesywnie wymieniane są najbardziej wyeksploatowane biletomaty na nowoczesne i bardziej niezawodne urządzenia. To ważna zmiana – dotychczasowe automaty, po wielu latach użytkowania, ulegały coraz częstszym awariom. Nowe rozwiązania są nie tylko bardziej odporne na usterki, ale także przyjazne dla środowiska – nie drukują już papierowych biletów.
16 lipca 2025
Zabytkowe autobusy i tramwaje wyjechały na ulicach Krakowa
W niedzielę, 13 lipca, na ulice Krakowa po raz kolejny wyjechały zabytkowe autobusy i tramwaje w ramach Krakowskiej Linii Muzealnej.
9 lipca 2025
Kraków wycofuje z ruchu wszystkie autobusy z silnikami Euro 5
W środę, 9 lipca do floty MPK w Krakowie dołączyło osiem nowych midi autobusów marki Autosan. W porównaniu do innych kontraktów krakowskiego przewoźnika liczba nowych pojazdów nie jest może imponująca, ale pozwala na wycofanie z ruchu ostatnich egzemplarzy autobusów spalinowych z silnikami Euro 5.
8 lipca 2025
Umowa na dostawę pięciu przegubowych autobusów elektrycznych
MPK w Krakowie podpisało 8 lipca umowę na dostawę pięciu przegubowych autobusów elektrycznych z firmą Solaris Bus & Coach. Krakowski przewoźnik uzyskał już wsparcie finansowe na realizację tej inwestycji w ramach przedsięwzięcia o nazwie „Rozwój floty autobusów zeroemisyjnych dla potrzeb realizacji usług transportu publicznego w Krakowie”. Z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności MPK uzyska niemal 100 proc. dofinansowania do zakupu tych pojazdów.
7 lipca 2025
Wyjątkowy weekend z KLM – wieczorne kursy i wagon z XIX wieku
To był wyjątkowy weekend z Krakowską Linią Muzealną. Po raz pierwszy w historii zabytkowe tramwaje kursowały w… godzinach wieczornych. W sobotę, 5 lipca, została uruchomiona specjalna linia tramwajowa nr 66. Linia kursowała w godz. od ok. 18.00 do ok. 23.30 co ok. 60 minut. Na linii 66 kursowały dwa składy wagonów historycznych – tramwaj silnikowy 4N z przyczepą S2D, która charakteryzuje się niskopodłogowym wejściem w części środkowej oraz norymberski tramwaj GT6.