23 sierpnia 2024 - materiał archiwalny
23 sierpnia 2024 - materiał archiwalny

W piątek, 23 sierpnia na terenie zajezdni tramwajowej Podgórze został zaprezentowany wyjątkowy wagon historyczny – jedyny taki model tramwaju N, eksploatowany w latach 60. i 70. ubiegłego wieku w  Krakowie. Projekt przebudowy tego wagonu został opracowany przez Instytut Gospodarki Komunalnej w Warszawie na początku lat 60. Był to pewnego rodzaju eksperyment – do przebudowy popularnego modelu N zostały wykorzystane elementy produkowanego wówczas wagonu 13N. To miało być remedium na posiadany przez polskie miasta, w tym Kraków, przestarzały tabor.

Co się zmieniło? Po pierwsze zaplanowano zmiany w wykończeniu tramwaju z myślą o komforcie pasażerów. Podłoga została pokryta gumą na jednym poziomie. Pojawiły się miękkie wyściełane dermą siedzenia. Z kolei dzięki zamykanym elektrycznie drzwiom w tym tramwaju zwiększono również bezpieczeństwo przewożonych pasażerów. Pomyślano także o komforcie pracy motorniczego i konduktora – każdy z nich zyskał fotel i możliwość wykonywania pracy na siedząco, co wcześniej nie było możliwe.

 - Krakowski wagon N został przebudowany w 1962 roku, ale dopiero z początkiem 1963 roku rozpoczęto jego próby na ulicach i po licznych zmianach rozpoczęto jazdę z pasażerami. Wagon nr 9 był jedynym tego typu pojazdem w Krakowie, ale na jego podstawie powstało wiele podobnych rozwiązań w Polsce. W 1972 roku tramwaj został wycofany z ruchu i poddany kolejnej przebudowie. Do 2023 roku pełnił funkcję pługu do odśnieżania w zajezdni tramwajowej w Podgórzu – przypomniał podczas prezentacji wagonu Mariusz Szałkowski, wiceprezes zarządu MPK SA w Krakowie.

Co ciekawe w prezentacji wagonu wziął udział przedstawiciel poznańskiego przewoźnika – Krzysztof Dostatni, prezes zarządu MPK w Poznaniu sp. z o.o. Nie jest to przypadek. To właśnie w Poznaniu przebudowo sporą liczbę tramwajów według tego wzorca, nie tylko silnikowych, ale także doczepnych.

Tym wyjątkowym tramwajem N pasażerowie będą mogli podróżować już w najbliższą niedzielę, 25 sierpnia. N-ka wyjedzie na linię nr 0, i będzie się można nią przejechać na trasie z ul. św. Wawrzyńca do pętli Cichy Kącik. W swój pierwszy kurs wyjedzie z przystanku Dajwór o godz. 11.09. Ostatnia szansa na przejazd N-ką będzie z pętli Cichy Kącik o godz. 17.17.

W ostatnią niedzielę sierpnia na ulice wyjadą także zabytkowe autobusy: Scania CR111, Scania 113ALB, Scania 113CLL i Ikarus 280. Będą kursować na specjalnej, przyspieszonej linii nr 514. Trasa tej linii będzie następująca: Czerwone Maki P+R – ul. Czerwone Maki, ul. Bobrzyńskiego, ul. Grota-Roweckiego, ul. Kapelanka, ul. Monte Cassino, ul. Konopnickiej, Al. Krasińskiego, Al. Mickiewicza, Al. Słowackiego, Al. 29 Listopada, ul. Opolska, ul. Mackiewicza, ul. Siewna, Al. 29 Listopada – Górka Narodowa P+R. Linia będzie kursować w godzinach od 10.00 do ok. 18.00 z częstotliwością co 30 minut.

Szczegółowy rozkład jazdy linii nr 0 i 514 jest dostępny na stronie www.mpk.krakow.pl

Najnowsze

1 czerwca 2025
Rekordowy Dzień Dziecka w krakowskim MPK
Tłumy dzieci wraz ze swoimi opiekunami, rodzicami, dziadkami odwiedziło w niedzielę, 1 czerwca zajezdnię tramwajową w Nowej Hucie. Cieszymy się, że przygotowane przez nas atrakcje tak wielu z Was się spodobały. Nie martwimy się o przyszłość, skoro tak wielu młodych osób chciało samodzielnie poprowadzić tramwaj. Doceniamy Wasze zainteresowanie tym, jak dbamy o tramwaje, jak je naprawiamy i jak je myjemy. No i cieszymy się, że tak wielkim zainteresowaniem cieszyły się historyczne tramwaje i autobusy. To ważne, aby wiedzieć jak zmienił się krakowski transport przez ostanie kilkadziesiąt lat – tym bardziej, że świętujemy w tym roku 150 lat krakowskiej komunikacji miejskiej.
31 maja 2025
Kultowe Jelcz PR110 po niemal 40 latach wróciły na krakowskie ulice
Miłośnicy historycznych autobusów z całej Polski mieli w sobotę, 31 maja wyjątkową okazję przejechać się kultowymi autobusami Jelcz PR11. Tego dnia do Krakowa przyjechały bowiem Jelcze PR110 z Rzeszowa, Poznania, Wrocławia i Warszawy (dwa autobusy), które wyjechały na specjalną linię PR. Kursowały z Alei Przyjaźni w Nowej Hucie do Nowego Kleparza. Na trasie tej linii pojawiło się w sumie pięć zabytkowych autobusów.
30 maja 2025
Solaris dostarczy pięć przegubowych autobusów elektrycznych
MPK w Krakowie wybrało dostawcę pięciu autobusów elektrycznych w przetargu ogłoszonym 12 lutego. Jest nim firma Solaris Bus & Coach. Zakup autobusów jest dofinansowany ze środków unijnych w ramach Krajowego Planu Odbudowy.
29 maja 2025
Kultowy Jelcz PR110 po niemal 40 latach wraca na krakowskie ulice
Miłośnicy historycznych autobusów z całej Polski zyskali świetny powód, aby wybrać się w sobotę, 31 maja do Krakowa. Będą mieli bowiem wyjątkową okazję zobaczyć kultowy autobus Jelcz PR110 z lat 70. ubiegłego wieku, wyremontowany przez pracowników MPK w Krakowie. Co więcej, tego dnia będzie także okazja do przejechania się takimi Jelczami z innych polskich miast.
28 maja 2025
Kraków włącza się do ogólnopolskiej akcji „Głosujemy na 100 procent”
Przed nami II tura wyborów prezydenckich. Miasto Kraków zachęca mieszkańców do aktywnego udziału w ogólnopolskiej kampanii samorządowej „Głosujemy na 100 procent”. Inicjatywa ma na celu promowanie wysokiej frekwencji wyborczej jako fundamentu silnej i odpowiedzialnej demokracji.
28 maja 2025
MPK w Krakowie nagrodzone Dyplomem Honorowym Nagrody im. Józefa Dietla
Podczas uroczystej gali zorganizowanej 27 maja w pałacu Krzysztofory, Rafał Świerczyński, prezes zarządu MPK w Krakowie odebrał Dyplom Honorowy Nagrody im. Józefa Dietla. Został on przyznany dla MPK w tegorocznej edycji tej nagrody w kategorii firma.