16 sierpnia 2024 - materiał archiwalny
16 sierpnia 2024 - materiał archiwalny

Długi weekend rozpoczął się kursami Krakowskiej Linii Muzealnej w czwartek i zakończył się podobnie - w niedzielę 18 sierpnia na tory znów wyjechały historyczne tramwaje. Na linii nr 0 kursował skład historycznych wagonów SN4 i PN3.

Wagony typu SN4 wyprodukowane zostały w 1910 roku w Ammendorf w zakładach Gottfried Lindner Waggonbau AG dla komunikacji tramwajowej w Eberswalde. W 1941 roku podjęto decyzję o likwidacji trakcji tramwajowej w Eberswalde. Cztery najstarsze wagony wraz z jedyną przyczepą sprzedano do Krakowa gdzie zostały przenumerowane (150-153) i nadano im nowe krakowskie oznaczenie SN4 (silnikowy normalnotorowy czwartej serii). Wagony były eksploatowane do lat pięćdziesiątych. Z uwagi na małe rozmiary wagonów szybko wycofano je z ruchu liniowego dostosowując je do innych potrzeb. Bez większych zmian zewnętrznych użytkowano, jako wagony techniczne.  Dzięki współpracy z niemieckimi miłośników tramwajów zdobyto oryginalną dokumentację techniczną, która, obok fotografii wykonanych w Krakowie w roku 1941-1942, była podstawą przeprowadzonej odbudowy prowadzonej przy użyciu materiałów i technologii zgodnych ze stosowanymi w latach produkcji pojazdu. Przywrócony został wygląd, kolorystyka, wyposażenie i przeznaczenie pojazdu z pierwszych lat eksploatacji wagonu w Krakowie.  

fot. KLM

Najnowsze

1 czerwca 2025
Rekordowy Dzień Dziecka w krakowskim MPK
Tłumy dzieci wraz ze swoimi opiekunami, rodzicami, dziadkami odwiedziło w niedzielę, 1 czerwca zajezdnię tramwajową w Nowej Hucie. Cieszymy się, że przygotowane przez nas atrakcje tak wielu z Was się spodobały. Nie martwimy się o przyszłość, skoro tak wielu młodych osób chciało samodzielnie poprowadzić tramwaj. Doceniamy Wasze zainteresowanie tym, jak dbamy o tramwaje, jak je naprawiamy i jak je myjemy. No i cieszymy się, że tak wielkim zainteresowaniem cieszyły się historyczne tramwaje i autobusy. To ważne, aby wiedzieć jak zmienił się krakowski transport przez ostanie kilkadziesiąt lat – tym bardziej, że świętujemy w tym roku 150 lat krakowskiej komunikacji miejskiej.
31 maja 2025
Kultowe Jelcz PR110 po niemal 40 latach wróciły na krakowskie ulice
Miłośnicy historycznych autobusów z całej Polski mieli w sobotę, 31 maja wyjątkową okazję przejechać się kultowymi autobusami Jelcz PR11. Tego dnia do Krakowa przyjechały bowiem Jelcze PR110 z Rzeszowa, Poznania, Wrocławia i Warszawy (dwa autobusy), które wyjechały na specjalną linię PR. Kursowały z Alei Przyjaźni w Nowej Hucie do Nowego Kleparza. Na trasie tej linii pojawiło się w sumie pięć zabytkowych autobusów.
30 maja 2025
Solaris dostarczy pięć przegubowych autobusów elektrycznych
MPK w Krakowie wybrało dostawcę pięciu autobusów elektrycznych w przetargu ogłoszonym 12 lutego. Jest nim firma Solaris Bus & Coach. Zakup autobusów jest dofinansowany ze środków unijnych w ramach Krajowego Planu Odbudowy.
29 maja 2025
Kultowy Jelcz PR110 po niemal 40 latach wraca na krakowskie ulice
Miłośnicy historycznych autobusów z całej Polski zyskali świetny powód, aby wybrać się w sobotę, 31 maja do Krakowa. Będą mieli bowiem wyjątkową okazję zobaczyć kultowy autobus Jelcz PR110 z lat 70. ubiegłego wieku, wyremontowany przez pracowników MPK w Krakowie. Co więcej, tego dnia będzie także okazja do przejechania się takimi Jelczami z innych polskich miast.
28 maja 2025
Kraków włącza się do ogólnopolskiej akcji „Głosujemy na 100 procent”
Przed nami II tura wyborów prezydenckich. Miasto Kraków zachęca mieszkańców do aktywnego udziału w ogólnopolskiej kampanii samorządowej „Głosujemy na 100 procent”. Inicjatywa ma na celu promowanie wysokiej frekwencji wyborczej jako fundamentu silnej i odpowiedzialnej demokracji.
28 maja 2025
MPK w Krakowie nagrodzone Dyplomem Honorowym Nagrody im. Józefa Dietla
Podczas uroczystej gali zorganizowanej 27 maja w pałacu Krzysztofory, Rafał Świerczyński, prezes zarządu MPK w Krakowie odebrał Dyplom Honorowy Nagrody im. Józefa Dietla. Został on przyznany dla MPK w tegorocznej edycji tej nagrody w kategorii firma.