4 lipca 2024 - materiał archiwalny
4 lipca 2024 - materiał archiwalny

W niedzielę, 7 lipca na ulicach Krakowa znów pojawiły się historyczne tramwaje i autobusy. Zielony wagon z Poznania 102Na kursował na linii nr 0 z ul. św. Wawrzyńca do Cichego Kącika.

Dodatkowo została uruchomiona linia autobusowa obsługiwana historycznymi autobusami. Była to linia nr 185, która połączyła Nowy Kleparz z pętlą Złocień

Na linię zostały wysłane cztery autobusy z kolekcji historycznych pojazdów MPK: MAN SL200, MAN SG242, Jelcz RTO, czyli popularny „Ogórek” oraz Ikarus 280. 

Atrakcją był MAN SL200 o numerze taborowym 16605, który został wyremontowany przez pracowników MPK SA w Krakowie. Autobusy tego typu były produkowane w latach 1973 - 1986 w fabryce Maschinenfabrik Augsburg-Nürnberg AG (M.A.N.) w Norymberdze.  Na krakowskich ulicach pojawiły się na początku 1990 roku, kiedy to krakowskie MPK z Norymbergii otrzymało cztery używane pojazdy tego typu wraz tramwajami T4 oraz B4. Autobusy MAN były pierwszymi autobusami zza zachodniej granicy eksploatowanymi przez przedsiębiorstwa komunikacyjne w Polsce. Były też pierwszymi w Krakowie autobusami z automatyczną skrzynią biegów. Wszystkie egzemplarze stacjonowały w zajezdni Bieńczyce, gdzie posiadały numery 16601, 16602, 16603 oraz 16604. Najczęściej wysyłane były na linie numer 125, 153 czy 198. Eksploatację tych pojazdów zakończono w 1996 roku. Teraz po niemal 30 latach znów było można się nim przejechać na linii.

Na tej samej linii jednocześnie kursował drugi MAN z kolekcji historycznych pojazdów MPK. Autobus MAN SG242 do Krakowa trafił w 1992 roku.

fot. Piotr Recław

Galeria

Najnowsze

18 lipca 2025
Wyjątkowa niedziela z KLM - dwie linie tramwajowe i jedna autobusowa
W niedzielę, 20 lipca na ulice Krakowa wyjechały zabytkowe tramwaje i autobusy w ramach Krakowskiej Linii Muzealnej. Tego dnia uruchomiono aż trzy specjalne linie z udziałem historycznych pojazdów.
17 lipca 2025
Nowe biletomaty w tramwajach i autobusach
W pojazdach Komunikacji Miejskiej w Krakowie sukcesywnie wymieniane są najbardziej wyeksploatowane biletomaty na nowoczesne i bardziej niezawodne urządzenia. To ważna zmiana – dotychczasowe automaty, po wielu latach użytkowania, ulegały coraz częstszym awariom. Nowe rozwiązania są nie tylko bardziej odporne na usterki, ale także przyjazne dla środowiska – nie drukują już papierowych biletów.
16 lipca 2025
Zabytkowe autobusy i tramwaje wyjechały na ulicach Krakowa
W niedzielę, 13 lipca, na ulice Krakowa po raz kolejny wyjechały zabytkowe autobusy i tramwaje w ramach Krakowskiej Linii Muzealnej.
9 lipca 2025
Kraków wycofuje z ruchu wszystkie autobusy z silnikami Euro 5
W środę, 9 lipca do floty MPK w Krakowie dołączyło osiem nowych midi autobusów marki Autosan. W porównaniu do innych kontraktów krakowskiego przewoźnika liczba nowych pojazdów nie jest może imponująca, ale pozwala na wycofanie z ruchu ostatnich egzemplarzy autobusów spalinowych z silnikami Euro 5.
8 lipca 2025
Umowa na dostawę pięciu przegubowych autobusów elektrycznych
MPK w Krakowie podpisało 8 lipca umowę na dostawę pięciu przegubowych autobusów elektrycznych z firmą Solaris Bus & Coach. Krakowski przewoźnik uzyskał już wsparcie finansowe na realizację tej inwestycji w ramach przedsięwzięcia o nazwie „Rozwój floty autobusów zeroemisyjnych dla potrzeb realizacji usług transportu publicznego w Krakowie”. Z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności MPK uzyska niemal 100 proc. dofinansowania do zakupu tych pojazdów.
7 lipca 2025
Wyjątkowy weekend z KLM – wieczorne kursy i wagon z XIX wieku
To był wyjątkowy weekend z Krakowską Linią Muzealną. Po raz pierwszy w historii zabytkowe tramwaje kursowały w… godzinach wieczornych. W sobotę, 5 lipca, została uruchomiona specjalna linia tramwajowa nr 66. Linia kursowała w godz. od ok. 18.00 do ok. 23.30 co ok. 60 minut. Na linii 66 kursowały dwa składy wagonów historycznych – tramwaj silnikowy 4N z przyczepą S2D, która charakteryzuje się niskopodłogowym wejściem w części środkowej oraz norymberski tramwaj GT6.