21 czerwca 2024 - materiał archiwalny
21 czerwca 2024 - materiał archiwalny

W niedzielę, 23 czerwca na Krakowskiej Linii Muzealnej kursowały tramwaje historyczne, które do Krakowa trafiły na okres wakacji w ramach wymiany z Warszawy i Poznania. To była pierwsza taka okazja w tym roku, aby każdy kto tylko ma ochotę, mógł się przejechać wagonami oficjalnie zaprezentowanymi w nowohuckiej zajezdni 7 czerwca.

Warszawska czerwona „Parówka” czyli wagon 13N w niedzielę obsługiwał linię nr 0, łączącą Dajwór z pętlą Cichy Kącik. Z kolei zielony wagon 102Na z Poznania, potocznie nazywany „Księżniczką”, wraz z krakowskim tramwajem 102Na w kolorze niebieskim, wyjechały na linię nr 7. Trasa tej linii była dokładnie taka, jak w przeszłości – z pętli Krowodrza Górka do pętli Dąbie. To wyjątkowa sytuacja, bo w 22-letniej historii Krakowskiej Linii Muzealnej to dopiero drugi przypadek, kiedy zabytkowe wagony pojadą na linii z numerem 7.

Skąd ten pomysł? Po zeszłorocznym sukcesie linii nr 23, na której kursy zabytkowych tramwajów cieszyły się dużą popularnością, organizatorzy KLM postanowili pójść za ciosem i przygotować wyjątkową premierę również podczas tegorocznych wakacji. Tak się składa, że w obecnym rozkładzie jazdy linii tramwajowych nie ma „siódemki”. Jej uruchomienie w ramach KLM było więc doskonałą okazją do przypomnienia trasy tej linii mieszkańcom, a także gościom odwiedzającym Kraków.

Dodatkową atrakcją dla tych, którzy zdecydowali się na przejazd historycznymi tramwajami w niedzielę było to, że na pętli Dąbie zabytkowe tramwaje z linii nr 7 spotkały się ze współczesnymi wagonami z linii nr 17, która wyjątkowo ze względu na prowadzone prace remontowe, kończy trasę właśnie na tej pętli. Los sprawił tym samym, że była to analogiczna sytuacja jak w latach 60-tych, 70-tych i 80-tych ubiegłego wieku, gdzie właśnie do pętli Dąbie biegła trasa linii nr 7 i 17. Różnica była tylko taka, że zabytkowe wagony z tamtych lat pojawiły się wyłącznie na linii nr 7, bo na linii nr 17 kursowały współczesne tramwaje.

Opłata za przejazd Krakowską Linią Muzealną jest zgodna z obowiązującą taryfą biletową w I strefie. Na linii 0 i 7 zachowują ważność bilety okresowe wykupione na wszystkie linie. Obsługę konduktorską w pojazdach zabytkowych zapewnia Krakowski Klub Modelarzy Kolejowych. Będą oni wręczać pasażerom specjalne pamiątkowe bilety.

Rozkłady jazdy linii nr 0 i 7 są dostępne na stronie www.mpk.krakow.pl

Galeria

Najnowsze

4 czerwca 2025
MPK w Krakowie podpisało umowę na dostawę 10 autobusów wodorowych
MPK w Krakowie podpisało umowę z firmą PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy sp. z o. o. na dostawę 10 autobusów zasilanych wodorem marki NesoBus. To pierwsze pojazdy z takim zasilaniem, które kupuje krakowski przewoźnik. Umowa została zawarta 3 czerwca. Nowe autobusy zaczną wozić pasażerów za 12 miesięcy.
3 czerwca 2025
MPK w Krakowie wybrało dostawcę 190 nowych autobusów
We wtorek, 3 czerwca MPK w Krakowie wybrało dostawcę 190 nowych autobusów wyposażonych w silniki spalinowe Euro 6, spełniające najwyższe normy ochrony środowiska. Będzie nim konsorcjum Solaris Bus & Coach Sp. z o.o. i PKO Leasing S.A.
3 czerwca 2025
Odbudowany przez MPK w Krakowie wagon SN1 z 1922 roku rozpocznie tegoroczną KLM
W historycznej hali zajezdni przy ul. św. Wawrzyńca 15, która obecnie jest częścią Muzeum Inżynierii i Techniki, MPK w Krakowie zaprezentowało wyjątkowy tramwaj SN1 o numerze 59. Miało to miejsce 3 czerwca, dokładnie po 103 latach od momentu, kiedy ten wyjątkowy tramwaj zaczął wozić pasażerów.
1 czerwca 2025
Rekordowy Dzień Dziecka w krakowskim MPK
Tłumy dzieci wraz ze swoimi opiekunami, rodzicami, dziadkami odwiedziło w niedzielę, 1 czerwca zajezdnię tramwajową w Nowej Hucie. Cieszymy się, że przygotowane przez nas atrakcje tak wielu z Was się spodobały. Nie martwimy się o przyszłość, skoro tak wielu młodych osób chciało samodzielnie poprowadzić tramwaj. Doceniamy Wasze zainteresowanie tym, jak dbamy o tramwaje, jak je naprawiamy i jak je myjemy. No i cieszymy się, że tak wielkim zainteresowaniem cieszyły się historyczne tramwaje i autobusy. To ważne, aby wiedzieć jak zmienił się krakowski transport przez ostanie kilkadziesiąt lat – tym bardziej, że świętujemy w tym roku 150 lat krakowskiej komunikacji miejskiej.
31 maja 2025
Kultowe Jelcz PR110 po niemal 40 latach wróciły na krakowskie ulice
Miłośnicy historycznych autobusów z całej Polski mieli w sobotę, 31 maja wyjątkową okazję przejechać się kultowymi autobusami Jelcz PR11. Tego dnia do Krakowa przyjechały bowiem Jelcze PR110 z Rzeszowa, Poznania, Wrocławia i Warszawy (dwa autobusy), które wyjechały na specjalną linię PR. Kursowały z Alei Przyjaźni w Nowej Hucie do Nowego Kleparza. Na trasie tej linii pojawiło się w sumie pięć zabytkowych autobusów.
30 maja 2025
Solaris dostarczy pięć przegubowych autobusów elektrycznych
MPK w Krakowie wybrało dostawcę pięciu autobusów elektrycznych w przetargu ogłoszonym 12 lutego. Jest nim firma Solaris Bus & Coach. Zakup autobusów jest dofinansowany ze środków unijnych w ramach Krajowego Planu Odbudowy.