30 lipca 2009 - materiał archiwalny

Za niecałe cztery miesiące dowiemy się jaka firma będzie budować  nową linię tramwajową, która połączy rondo Grzegórzeckie z Golikówką. W środę, 29 lipca Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne S.A. w Krakowie ogłosiło przetarg, który ma wyłonić wykonawcę tej inwestycji.

- Otwarcie ofert będzie 8 września. Wtedy poznamy jakie i ile firm chce budować nową linię tramwajową wraz z budową prawie 1-kilometrowego odcinka ul. Kuklińskiego oraz estakady w ciągu ul. Nowohuckiej i Powstańców Wielkopolskich – wyjaśnia Zbigniew Palenica wiceprezes MPK S.A. w Krakowie.

Od tego dnia krakowski przewoźnik będzie miał 3 tygodnie na sprawdzenie poprawności wszystkich ofert. Przed rozstrzygnięciem przetargu trzeba będzie jeszcze poczekać na wynik kontroli Urzędu Zamówień Publicznych, który na weryfikację wszystkich dokumentów ma miesiąc.

- Jeżeli oferty będą prawidłowe i nie będzie protestów to zwycięzcę przetargu, który wybuduje nową linię tramwajową poznamy w pierwszych dniach listopada. Na realizację inwestycji wykonawca będzie miał 19 miesięcy – dodaje Zbigniew Palenica.

Nowa linia tramwajowa będzie miała długość 4,2 km. Będzie prowadziła od ronda Grzegórzeckiego, przez most Kotlarski, ul. Herlinga-Grudzińskiego, Klimeckiego a następnie przez budowaną równolegle z torowiskiem ul. Kuklińskiego do ul. Lipskiej i Golikówki. Tam zostanie wybudowana pętla tramwajowa wraz z terminalem autobusowym. Na trasie nowej linii pojawi się pięć przystanków w każdym kierunku. Warto podkreślić, że linia na całej długości będzie biegła wydzielonym torowiskiem.

Przypomnijmy, że budowa nowej linii tramwajowej z ronda Grzegórzeckiego do Płaszowa jest częścią unijnego projektu „Zintegrowany transport publiczny w aglomeracji krakowskiej – etap II”. Beneficjentem i inwestorem całego projektu jest MPK S.A. w Krakowie.

Oprócz budowy nowej linii w ramach tego projektu zostanie przebudowana ul. Długa oraz zakupione nowoczesne, niskopodłogowe tramwaje o długości minimum 31 metrów i wyposażone w klimatyzację (przetarg na zakup nowych wagonów został już ogłoszony 24 czerwca). Wartość całego projektu jest szacowana na ok. 387 mln zł netto (472 mln zł brutto). Połowa tej kwoty będzie pochodzić z unijnych funduszy, natomiast druga połowa zostanie uzyskana z kredytu jaki MPK S.A. zaciągnie w Europejskim Banku Odbudowy i Rozwoju oraz w Europejskim Banku Inwestycyjnym.

Należy podkreślić, że w ramach tego projektu budowa półkilometrowej estakady w ciągu ul. Nowohuckiej i Powstańców Wielkopolskich (nad skrzyżowaniem ul. Klimeckiego, Kuklińskiego i Płaszowską) będzie inwestycją w całości finansowaną z budżetu gminy Kraków. Koszt jej realizacji wynosi ok. 58 mln zł netto.

Najnowsze

25 lipca 2025
Tunel KST znów otwarty. Tramwaje wracają pod Dworzec Główny
W poniedziałek, 28 lipca wraca ruch tramwajowy w tunelu Krakowskiego Szybkiego Tramwaju pod Dworcem Głównym. Przez miesiąc – od 28 czerwca – tunel był zamknięty z powodu zaplanowanych prac związanych z wymianą elementów systemu przeciwpożarowego.
24 lipca 2025
Wagon SN1 z 1922 roku przewiezie pasażerów na KLM
W najbliższą niedzielę, 27 lipca na Krakowskiej Linii Muzealnej na linię 0 wyjedzie ponad stuletni wagon odbudowany przez pracowników MPK w Krakowie. Chodzi oczywiście o tramwaj SN1 o numerze 59 z 1922 roku, zaprezentowany w tym roku w ramach jubileuszu 150 lat komunikacji miejskiej w Krakowie.
24 lipca 2025
Blisko 152 miliony złotych na rozwój transportu publicznego
Kraków sięga po środki na rozwój zrównoważonego transportu. Dzięki finansowaniu z Funduszy Europejskich remontu doczeka się układ torowiska na ul. Starowiślnej, ul. Straszewskiego i ul. Karmelickiej. Miasto zyskało też finansowanie na rozwój inteligentnych systemów transportowych, czyli m.in. ekranów z informacją pasażerską czy systemów kontrolnych w strefach ograniczonego ruchu. Za te projekty odpowiada Zarząd Dróg Miasta Krakowa.
18 lipca 2025
Wyjątkowa niedziela z KLM - dwie linie tramwajowe i jedna autobusowa
W niedzielę, 20 lipca na ulice Krakowa wyjechały zabytkowe tramwaje i autobusy w ramach Krakowskiej Linii Muzealnej. Tego dnia uruchomiono aż trzy specjalne linie z udziałem historycznych pojazdów.
17 lipca 2025
Nowe biletomaty w tramwajach i autobusach
W pojazdach Komunikacji Miejskiej w Krakowie sukcesywnie wymieniane są najbardziej wyeksploatowane biletomaty na nowoczesne i bardziej niezawodne urządzenia. To ważna zmiana – dotychczasowe automaty, po wielu latach użytkowania, ulegały coraz częstszym awariom. Nowe rozwiązania są nie tylko bardziej odporne na usterki, ale także przyjazne dla środowiska – nie drukują już papierowych biletów.
16 lipca 2025
Zabytkowe autobusy i tramwaje wyjechały na ulicach Krakowa
W niedzielę, 13 lipca, na ulice Krakowa po raz kolejny wyjechały zabytkowe autobusy i tramwaje w ramach Krakowskiej Linii Muzealnej.