7 czerwca 2024 - materiał archiwalny
7 czerwca 2024 - materiał archiwalny

Zapowiada się bardzo ciekawy 22. sezon Krakowskiej Linii Muzealnej. Będą na niej kursować wyjątkowe i niezwykle atrakcyjne pojazdy. Miłośników zabytkowego taboru przewiezie m.in. „Księżniczka” oraz „Parówka”. To potoczne nazwy tramwajów, które na tegoroczny sezon wakacyjny trafiły do stolicy Małopolski z Poznania i Warszawy. A stało się to dzięki współpracy trzech przewoźników - MPK w Krakowie, MPK w Poznaniu oraz Tramwajów Warszawskich – którzy już po raz kolejny wymienili się historycznymi wagonami.

Dzięki tej inicjatywie na Krakowskiej Linii Muzealnej pojadą nie tylko dobrze już znane tramwaje z kolekcji krakowskiego przewoźnika, ale także tramwaje, które w przeszłości kursowały w Poznaniu i Warszawie. Jest to poznański wagon 102Na, potocznie nazywany właśnie „Księżniczką”. To wagon przegubowy, jeden z 65 jakie w latach 1970-1973 trafiły do Poznania.  Były eksploatowane ponad 40 lat, od 1970 do 2013 roku. Tramwaj, który trafił do Krakowa to ostatni z tej serii o numerze 71. Został wyprodukowany w chorzowskim Konstalu pod koniec 1972 roku. Od 11 lat jest wagonem historycznym.

Z kolei z Tramwajów Warszawskich trafił do Krakowa jeden z najbardziej charakterystycznych wagonów dla stolicy Polski. Jest to oczywiście wagon 13N, popularnie nazywany „Parówką”. Ten typ tramwajów stanowił w przeszłości trzon warszawskiej komunikacji. Wagony tej serii były eksploatowane długo, bo ponad 50 lat. Ostatnie z nich wyjechały na regularną linię 31 grudnia 2012 roku.

 - W ramach wymiany MPK w Krakowie przekazało na okres wakacyjny dwa tramwaje. Posiadany przez nas warszawski wagon typu K trafił do Poznania, a do Warszawy pojechał norymberski tramwaj GT6. Jestem pewien, że te tramwaje wzbudzą bardzo duże zainteresowanie mieszkańców tych miast, bo nigdy tego typu tramwaje tam nie kursowały. To też jest cel naszej inicjatywy, aby w ten sposób przybliżać pasażerom ciekawą, ale też trudną i czasami skomplikowaną historię komunikacji tramwajowej w Polsce – powiedział Mariusz Szałkowski, wiceprezes zarządu MPKS SA w Krakowie.

Tegoroczna, 22. edycja Krakowskiej Linii Muzealnej rozpocznie się już w najbliższą niedzielę 9 czerwca. Tego dnia na linię nr 0 z przystanku Dajwór, zlokalizowanego w rejonie starej zajezdni tramwajowej na Kazimierzu, do Cichego Kącika pojadą dwa składy. Jednym z nich będzie skład złożony z najstarszego krakowskiego tramwaju z 1912 roku - SN1, czyli popularnej „Gracówki”, z przyczepką PN3, a drugi skład to gdański wagon Ring połączony z wyremontowanym przez pracowników krakowskiego przewoźnika prawie 100-letnim wagonem Wismar w oryginalnych barwach szczecińskich, który został zaprezentowany zaledwie przed kilkoma tygodniami.

Wagonami z Warszawy i Poznania będzie można się przejechać po raz pierwszy na Krakowskiej Linii Muzealnej już w niedzielę 23 czerwca.

W czerwcu w ramach KLM wyjadą także zabytkowe autobusy. I to dwa razy – 16 czerwca będą kursować na specjalnie uruchomionej linii nr 170 (na trasie Cracovia Stadion – Podgórze SKA) oraz 30 czerwca na linii nr M (na trasie Podgórze SKA – Rondo Grzegórzeckie). Co warto podkreślić linię M będą obsługiwać najmniejsze autobusy, które posiada MPK w Krakowie – zarówno historyczne jak i współczesne.

Krakowska Linia Muzealna w tym roku będzie funkcjonować do 22 września i zakończy się wielką paradą zabytkowych tramwajów.

Najnowsze

4 czerwca 2025
MPK w Krakowie podpisało umowę na dostawę 10 autobusów wodorowych
MPK w Krakowie podpisało umowę z firmą PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy sp. z o. o. na dostawę 10 autobusów zasilanych wodorem marki NesoBus. To pierwsze pojazdy z takim zasilaniem, które kupuje krakowski przewoźnik. Umowa została zawarta 3 czerwca. Nowe autobusy zaczną wozić pasażerów za 12 miesięcy.
3 czerwca 2025
MPK w Krakowie wybrało dostawcę 190 nowych autobusów
We wtorek, 3 czerwca MPK w Krakowie wybrało dostawcę 190 nowych autobusów wyposażonych w silniki spalinowe Euro 6, spełniające najwyższe normy ochrony środowiska. Będzie nim konsorcjum Solaris Bus & Coach Sp. z o.o. i PKO Leasing S.A.
3 czerwca 2025
Odbudowany przez MPK w Krakowie wagon SN1 z 1922 roku rozpocznie tegoroczną KLM
W historycznej hali zajezdni przy ul. św. Wawrzyńca 15, która obecnie jest częścią Muzeum Inżynierii i Techniki, MPK w Krakowie zaprezentowało wyjątkowy tramwaj SN1 o numerze 59. Miało to miejsce 3 czerwca, dokładnie po 103 latach od momentu, kiedy ten wyjątkowy tramwaj zaczął wozić pasażerów.
1 czerwca 2025
Rekordowy Dzień Dziecka w krakowskim MPK
Tłumy dzieci wraz ze swoimi opiekunami, rodzicami, dziadkami odwiedziło w niedzielę, 1 czerwca zajezdnię tramwajową w Nowej Hucie. Cieszymy się, że przygotowane przez nas atrakcje tak wielu z Was się spodobały. Nie martwimy się o przyszłość, skoro tak wielu młodych osób chciało samodzielnie poprowadzić tramwaj. Doceniamy Wasze zainteresowanie tym, jak dbamy o tramwaje, jak je naprawiamy i jak je myjemy. No i cieszymy się, że tak wielkim zainteresowaniem cieszyły się historyczne tramwaje i autobusy. To ważne, aby wiedzieć jak zmienił się krakowski transport przez ostanie kilkadziesiąt lat – tym bardziej, że świętujemy w tym roku 150 lat krakowskiej komunikacji miejskiej.
31 maja 2025
Kultowe Jelcz PR110 po niemal 40 latach wróciły na krakowskie ulice
Miłośnicy historycznych autobusów z całej Polski mieli w sobotę, 31 maja wyjątkową okazję przejechać się kultowymi autobusami Jelcz PR11. Tego dnia do Krakowa przyjechały bowiem Jelcze PR110 z Rzeszowa, Poznania, Wrocławia i Warszawy (dwa autobusy), które wyjechały na specjalną linię PR. Kursowały z Alei Przyjaźni w Nowej Hucie do Nowego Kleparza. Na trasie tej linii pojawiło się w sumie pięć zabytkowych autobusów.
30 maja 2025
Solaris dostarczy pięć przegubowych autobusów elektrycznych
MPK w Krakowie wybrało dostawcę pięciu autobusów elektrycznych w przetargu ogłoszonym 12 lutego. Jest nim firma Solaris Bus & Coach. Zakup autobusów jest dofinansowany ze środków unijnych w ramach Krajowego Planu Odbudowy.