9 maja 2024 - materiał archiwalny
9 maja 2024 - materiał archiwalny

Od czwartku, 9 maja inspektorzy ruchu MPK mają do swojej dyspozycji cztery nowe radiowozy. Będą im one służyć podczas pracy, w której bardzo ważny jest m.in. szybki dojazd do miejsca kolizji czy wypadku z udziałem pojazdów MPK oraz tam, gdzie zagrożone jest bezpieczeństwo pasażerów, kierowców i motorniczych. W kwestii wyboru nowych radiowozów istotne było także to, aby były one przyjazne dla środowiska. Napęd hybrydowy nowych radiowozów pozwala przejechać miasto, wykorzystując przez ok. 50 proc. trasy wyłącznie silnik elektryczny, co znacząco przekłada się na zminimalizowanie emisji szkodliwych substancji do atmosfery.

Nowe radiowozy oficjalnie przekazał inspektorom ruchu MPK Grzegorz Dyrkacz, wiceprezes zarządu MPK SA w Krakowie.

Nowe pojazdy to nowoczesne Toyoty Kombi z napędem hybrydowym piątej generacji, o mocy 140 KM. W porównaniu do dotychczas eksploatowanych przez MPK radiowozów, jest w nich znacznie więcej miejsca wewnątrz, w tym w przestrzeni bagażowej. To znacznie zwiększy komfort pracy inspektorów,  którzy do swojej dyspozycji każdego dnia muszą mieć sporo przedmiotów i przewożą je właśnie w radiowozach, są to m.in. toromierz, znaki ostrzegawcze i inne przedmioty do zabezpieczania miejsca zdarzeń drogowych. Oczywiście w środku radiowozów nie mogło zabraknąć miejsca na defibrylator.

Pojazdy posiadają w standardowym wyposażeniu szereg systemów poprawiających bezpieczeństwo i komfort jazdy. Dodatkowo radiowozy doposażone zostały w sprzęt komputerowy zapewniający inspektorom ruchu MPK szybką i komfortową likwidację zdarzeń komunikacyjnych.

Każdy z czterech radiowozów został wyposażony w  zestaw świateł ostrzegawczych LED, na dachu oraz z przodu i z tyłu. Do wyposażenia dodatkowego należy wideorejestrator jazdy z odczytem prędkości. Elementem wyposażenia jest także lokalizator ułatwiający szybkie zlokalizowanie każdego radiowozu.

Galeria

Najnowsze

18 lipca 2025
Wyjątkowa niedziela z KLM - dwie linie tramwajowe i jedna autobusowa
W najbliższą niedzielę, 20 lipca na ulice Krakowa ponownie wyjadą zabytkowe tramwaje i autobusy w ramach Krakowskiej Linii Muzealnej. Tym razem czeka nas prawdziwa gratka – aż trzy specjalne linie z udziałem historycznych pojazdów.
17 lipca 2025
Nowe biletomaty w tramwajach i autobusach
W pojazdach Komunikacji Miejskiej w Krakowie sukcesywnie wymieniane są najbardziej wyeksploatowane biletomaty na nowoczesne i bardziej niezawodne urządzenia. To ważna zmiana – dotychczasowe automaty, po wielu latach użytkowania, ulegały coraz częstszym awariom. Nowe rozwiązania są nie tylko bardziej odporne na usterki, ale także przyjazne dla środowiska – nie drukują już papierowych biletów.
16 lipca 2025
Zabytkowe autobusy i tramwaje wyjechały na ulicach Krakowa
W niedzielę, 13 lipca, na ulice Krakowa po raz kolejny wyjechały zabytkowe autobusy i tramwaje w ramach Krakowskiej Linii Muzealnej.
9 lipca 2025
Kraków wycofuje z ruchu wszystkie autobusy z silnikami Euro 5
W środę, 9 lipca do floty MPK w Krakowie dołączyło osiem nowych midi autobusów marki Autosan. W porównaniu do innych kontraktów krakowskiego przewoźnika liczba nowych pojazdów nie jest może imponująca, ale pozwala na wycofanie z ruchu ostatnich egzemplarzy autobusów spalinowych z silnikami Euro 5.
8 lipca 2025
Umowa na dostawę pięciu przegubowych autobusów elektrycznych
MPK w Krakowie podpisało 8 lipca umowę na dostawę pięciu przegubowych autobusów elektrycznych z firmą Solaris Bus & Coach. Krakowski przewoźnik uzyskał już wsparcie finansowe na realizację tej inwestycji w ramach przedsięwzięcia o nazwie „Rozwój floty autobusów zeroemisyjnych dla potrzeb realizacji usług transportu publicznego w Krakowie”. Z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności MPK uzyska niemal 100 proc. dofinansowania do zakupu tych pojazdów.
7 lipca 2025
Wyjątkowy weekend z KLM – wieczorne kursy i wagon z XIX wieku
To był wyjątkowy weekend z Krakowską Linią Muzealną. Po raz pierwszy w historii zabytkowe tramwaje kursowały w… godzinach wieczornych. W sobotę, 5 lipca, została uruchomiona specjalna linia tramwajowa nr 66. Linia kursowała w godz. od ok. 18.00 do ok. 23.30 co ok. 60 minut. Na linii 66 kursowały dwa składy wagonów historycznych – tramwaj silnikowy 4N z przyczepą S2D, która charakteryzuje się niskopodłogowym wejściem w części środkowej oraz norymberski tramwaj GT6.