20 lipca 2009 - materiał archiwalny

W środę, 22 lipca, mieszkańcy Nowej Huty mieli wyjątkową okazję podróżować zabytkowymi autobusami i tramwajami. Na dwóch liniach miejskich, jednej autobusowej i jednej tramwajowej wybrane kursy były obsługiwane przez pojazdy pochodzące z przełomu lat 60. i 70.  Starsi mieszkańcy Nowej Huty mieli więc okazję przypomnieć sobie swoje przejazdy komunikacją miejską w czasach PRL-u, dla młodszych była to niepowtarzalna okazja, aby na własnej skórze przekonać się jakim taborem podróżowali ich rodzice kilkadziesiąt lat temu.

Zabytkowy tabor pojawił się na linii tramwajowej nr 15, kursującej obecnie z Pleszowa do Cichego Kącika. Co ciekawe na tablicach z przebiegiem trasy przejazdu zabytkowych wagonów były użyte nazwy ulic funkcjonujące w czasach PRL-u, tak więc „piętnastka” wyruszyła z Cementowni  (a nie z Pleszowa) i jechała m.in. ul. Rewolucji Kubańskiej, al. Planu 6-letniego i ul. Manifestu Lipcowego. Linię obsługiwały dwa zabytkowe wagony 102N i 102Na z przełomu lat 60. i 70. ubiegłego wieku.

Z kolei dwa zabytkowe autobusy: Jelcz, czyli popularny Ogórek oraz San H01, najstarszy jeżdżący w Polsce autobus obsługujący komunikację miejską, pojawiły się na linii 142 łączącej os. Na Stoku z Prądnikiem Czerwonym. Podobnie jak na linii nr 15 tu również na tablicach z przebiegiem trasy pojawiły się nazwy sprzed kilkudziesięciu lat, m.in. HiL, al. Lenina czy al. Rewolucji Październikowej.

Zabytkowa podróż tramwajami i autobusami była atrakcją, którą Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne S.A. w Krakowie oraz Krakowski Klub Modelarzy Kolejowych przygotowali w ramach obchodów 60-lecia Nowej Huty.

Najnowsze

5 czerwca 2025
Pracownicy MPK już po raz 16. zagrają w Turnieju Piłkarskim im. Piotra Pruchnickiego
W sobotę, 7 czerwca na boisku TS Tramwaj, przy ul. Praskiej 61a zostanie rozegrany 16. Piłkarski Turniej im. Piotra Pruchnickiego, organizowany przez pracowników MPK SA w Krakowie z zajezdni tramwajowej Podgórze.
5 czerwca 2025
Rusza 23. Sezon Krakowskiej Linii Muzealnej
W najbliższą niedzielę 8 czerwca rozpocznie się 23. sezon Krakowskiej Linii Muzealnej. Rozpocznie się wyjątkowo, bo nie od tradycyjnych kursów linii nr 0 z ul. św. Wawrzyńca do Cichego Kącika, ale od uruchomienia dwóch wyjątkowych linii, które zabiorą pasażerów do każdej z pięciu zajezdni MPK w Krakowie. W tym roku obchodzimy jubileusz 150 lat komunikacji miejskiej, więc KLM musi być wyjątkowa.
4 czerwca 2025
MPK w Krakowie podpisało umowę na dostawę 10 autobusów wodorowych
MPK w Krakowie podpisało umowę z firmą PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy sp. z o. o. na dostawę 10 autobusów zasilanych wodorem marki NesoBus. To pierwsze pojazdy z takim zasilaniem, które kupuje krakowski przewoźnik. Umowa została zawarta 3 czerwca. Nowe autobusy zaczną wozić pasażerów za 12 miesięcy.
3 czerwca 2025
MPK w Krakowie wybrało dostawcę 190 nowych autobusów
We wtorek, 3 czerwca MPK w Krakowie wybrało dostawcę 190 nowych autobusów wyposażonych w silniki spalinowe Euro 6, spełniające najwyższe normy ochrony środowiska. Będzie nim konsorcjum Solaris Bus & Coach Sp. z o.o. i PKO Leasing S.A.
3 czerwca 2025
Odbudowany przez MPK w Krakowie wagon SN1 z 1922 roku rozpocznie tegoroczną KLM
W historycznej hali zajezdni przy ul. św. Wawrzyńca 15, która obecnie jest częścią Muzeum Inżynierii i Techniki, MPK w Krakowie zaprezentowało wyjątkowy tramwaj SN1 o numerze 59. Miało to miejsce 3 czerwca, dokładnie po 103 latach od momentu, kiedy ten wyjątkowy tramwaj zaczął wozić pasażerów.
1 czerwca 2025
Rekordowy Dzień Dziecka w krakowskim MPK
Tłumy dzieci wraz ze swoimi opiekunami, rodzicami, dziadkami odwiedziło w niedzielę, 1 czerwca zajezdnię tramwajową w Nowej Hucie. Cieszymy się, że przygotowane przez nas atrakcje tak wielu z Was się spodobały. Nie martwimy się o przyszłość, skoro tak wielu młodych osób chciało samodzielnie poprowadzić tramwaj. Doceniamy Wasze zainteresowanie tym, jak dbamy o tramwaje, jak je naprawiamy i jak je myjemy. No i cieszymy się, że tak wielkim zainteresowaniem cieszyły się historyczne tramwaje i autobusy. To ważne, aby wiedzieć jak zmienił się krakowski transport przez ostanie kilkadziesiąt lat – tym bardziej, że świętujemy w tym roku 150 lat krakowskiej komunikacji miejskiej.