30 kwietnia 2024 - materiał archiwalny
30 kwietnia 2024 - materiał archiwalny

1 maja 2024 roku mija dokładnie 20 lat od wejścia Polski do Unii Europejskiej. W tym czasie Kraków zyskał setki milionów złotych na rozwój komunikacji miejskiej. Bardzo skuteczne w pozyskiwaniu unijnych środków jest MPK SA w Krakowie, które do 2024 roku zrealizowało inwestycje za ponad 2 mld zł, z czego dofinansowanie ze środków UE to aż 1,2 mld zł.

Przez 20 lat obecności Polski w UE, dzięki tym środkom MPK zakupiło w sumie 280 autobusów, w tym 92 autobusy elektryczne oraz 24 autobusy hybrydowe. MPK w Krakowie skutecznie pozyskiwało także środki unijne na zakup tramwajów. W sumie mieszkańcy zyskali dzięki temu 144 nowoczesne, niskopodłogowe i klimatyzowane wagony, co stanowi niemal połowę floty tramwajowej MPK.

Gdyby policzyć miejsca w zakupionych pojazdach, to okazałoby się, że dzięki środkom z UE pasażerowie zyskali ponad 60 tys. miejsc w nowoczesnych i przyjaznych dla środowiska pojazdach.

To co bardzo ważne, nowe pojazdy pozyskane dzięki środkom z UE są wyposażone w udogodnienia dla osób z ograniczoną mobilnością. Pojazdy posiadają niską podłogę, platformę dla osób poruszających się na wózkach, wydzielona przestrzeń i pasy bezpieczeństwa. Z myślą o osobach niewidomych pojazdy są wyposażone w głosowy system zapowiedzi wewnętrzny i zewnętrzny.

Zakup nowych pojazdów w ramach unijnych projektów to także korzyści dla środowiska – to zmniejszenie zanieczyszczeń i ograniczenie emisji hałasu.

Najnowsze

18 lipca 2025
Wyjątkowa niedziela z KLM - dwie linie tramwajowe i jedna autobusowa
W najbliższą niedzielę, 20 lipca na ulice Krakowa ponownie wyjadą zabytkowe tramwaje i autobusy w ramach Krakowskiej Linii Muzealnej. Tym razem czeka nas prawdziwa gratka – aż trzy specjalne linie z udziałem historycznych pojazdów.
17 lipca 2025
Nowe biletomaty w tramwajach i autobusach
W pojazdach Komunikacji Miejskiej w Krakowie sukcesywnie wymieniane są najbardziej wyeksploatowane biletomaty na nowoczesne i bardziej niezawodne urządzenia. To ważna zmiana – dotychczasowe automaty, po wielu latach użytkowania, ulegały coraz częstszym awariom. Nowe rozwiązania są nie tylko bardziej odporne na usterki, ale także przyjazne dla środowiska – nie drukują już papierowych biletów.
16 lipca 2025
Zabytkowe autobusy i tramwaje wyjechały na ulicach Krakowa
W niedzielę, 13 lipca, na ulice Krakowa po raz kolejny wyjechały zabytkowe autobusy i tramwaje w ramach Krakowskiej Linii Muzealnej.
9 lipca 2025
Kraków wycofuje z ruchu wszystkie autobusy z silnikami Euro 5
W środę, 9 lipca do floty MPK w Krakowie dołączyło osiem nowych midi autobusów marki Autosan. W porównaniu do innych kontraktów krakowskiego przewoźnika liczba nowych pojazdów nie jest może imponująca, ale pozwala na wycofanie z ruchu ostatnich egzemplarzy autobusów spalinowych z silnikami Euro 5.
8 lipca 2025
Umowa na dostawę pięciu przegubowych autobusów elektrycznych
MPK w Krakowie podpisało 8 lipca umowę na dostawę pięciu przegubowych autobusów elektrycznych z firmą Solaris Bus & Coach. Krakowski przewoźnik uzyskał już wsparcie finansowe na realizację tej inwestycji w ramach przedsięwzięcia o nazwie „Rozwój floty autobusów zeroemisyjnych dla potrzeb realizacji usług transportu publicznego w Krakowie”. Z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności MPK uzyska niemal 100 proc. dofinansowania do zakupu tych pojazdów.
7 lipca 2025
Wyjątkowy weekend z KLM – wieczorne kursy i wagon z XIX wieku
To był wyjątkowy weekend z Krakowską Linią Muzealną. Po raz pierwszy w historii zabytkowe tramwaje kursowały w… godzinach wieczornych. W sobotę, 5 lipca, została uruchomiona specjalna linia tramwajowa nr 66. Linia kursowała w godz. od ok. 18.00 do ok. 23.30 co ok. 60 minut. Na linii 66 kursowały dwa składy wagonów historycznych – tramwaj silnikowy 4N z przyczepą S2D, która charakteryzuje się niskopodłogowym wejściem w części środkowej oraz norymberski tramwaj GT6.