13 marca 2024 - materiał archiwalny
13 marca 2024 - materiał archiwalny

Pasażerów wozi już kolejny dwukierunkowy tramwaj GT8N z niską podłogą w części środkowej, który przeszedł modernizację w Stacji Obsługi i Remontów MPK. Ten typ wagonów jest obecnie szczególnie potrzebny ze względu na prowadzone prace uniemożliwiające dojazd do pętli Wzgórza Krzesławickie. To one obsługują dwie linie dojeżdżające do przystanku Wańkowicza, przy ul. Kocmyrzowskiej: linię nr 1 (Wańkowicza – Cichy Kącik) oraz linię nr 5 (Wańkowicza – Krowodrza Górka P+R). Ten typ wagonów będzie także potrzebny w przyszłości do obsługi tras podczas remontów.

To już 29 wagon GT8N, który ma w swojej flocie MPK. Wszystkie zostały sprowadzone z Düsseldorfu i przeszły modernizację. Jej efektem jest przede wszystkim niska podłoga w części środkowej (wyposażona także w platformę dla osób poruszających się na wózkach inwalidzkich), klimatyzacja oraz system informacji pasażerskiej złożony z głosowych zapowiedzi i tablic elektronicznych. Wagony mają długość ponad 26 m i ważą niemal 50 ton. Jednocześnie mogą przewieźć prawie 200 pasażerów.

Przypomnijmy, że MPK SA ogłosiło już przetarg na zakup do 30 nowych dwukierunkowych tramwajów o długości ponad 30 m. Realizacja tego kontraktu będzie jednak wymagać od 2 do 3 lat. Stąd decyzja MPK, aby nie rezygnować z projektu modernizacji wagonów sprowadzonych z Düsseldorfu (w planie jest jeszcze oddanie dwóch kolejnych wagonów GT8N). Tym bardziej, że każdy wagon z niską podłogą, który dołącza do floty MPK, oznacza, że z ruchu można wycofać pociąg złożony z dwóch wysokopodłogowych wagonów 105Na lub E1 i c3.

Wagony GT8S Zostały zbudowane przez firmę Duewag dla przedsiębiorstwa Rheinbahn, a po latach pracy zostały odkupione przez MPK SA w Krakowie, a następie zdecydowano się na ich modernizację. Pierwszą próbę unowocześnienia podjęto w 2014 roku, a od 2017 roku systematycznie, według przyjętego schematu, dostosowywano je do oczekiwań pasażerów, w tym tych z ograniczoną mobilnością. Zachowana została natomiast funkcja dwukierunkowej jazdy, która może być wykorzystywana podczas remontów lub budowy nowych torowisk, gdy nie ma możliwości dojazdu do pętli.

Galeria

Najnowsze

18 lipca 2025
Wyjątkowa niedziela z KLM - dwie linie tramwajowe i jedna autobusowa
W niedzielę, 20 lipca na ulice Krakowa wyjechały zabytkowe tramwaje i autobusy w ramach Krakowskiej Linii Muzealnej. Tego dnia uruchomiono aż trzy specjalne linie z udziałem historycznych pojazdów.
17 lipca 2025
Nowe biletomaty w tramwajach i autobusach
W pojazdach Komunikacji Miejskiej w Krakowie sukcesywnie wymieniane są najbardziej wyeksploatowane biletomaty na nowoczesne i bardziej niezawodne urządzenia. To ważna zmiana – dotychczasowe automaty, po wielu latach użytkowania, ulegały coraz częstszym awariom. Nowe rozwiązania są nie tylko bardziej odporne na usterki, ale także przyjazne dla środowiska – nie drukują już papierowych biletów.
16 lipca 2025
Zabytkowe autobusy i tramwaje wyjechały na ulicach Krakowa
W niedzielę, 13 lipca, na ulice Krakowa po raz kolejny wyjechały zabytkowe autobusy i tramwaje w ramach Krakowskiej Linii Muzealnej.
9 lipca 2025
Kraków wycofuje z ruchu wszystkie autobusy z silnikami Euro 5
W środę, 9 lipca do floty MPK w Krakowie dołączyło osiem nowych midi autobusów marki Autosan. W porównaniu do innych kontraktów krakowskiego przewoźnika liczba nowych pojazdów nie jest może imponująca, ale pozwala na wycofanie z ruchu ostatnich egzemplarzy autobusów spalinowych z silnikami Euro 5.
8 lipca 2025
Umowa na dostawę pięciu przegubowych autobusów elektrycznych
MPK w Krakowie podpisało 8 lipca umowę na dostawę pięciu przegubowych autobusów elektrycznych z firmą Solaris Bus & Coach. Krakowski przewoźnik uzyskał już wsparcie finansowe na realizację tej inwestycji w ramach przedsięwzięcia o nazwie „Rozwój floty autobusów zeroemisyjnych dla potrzeb realizacji usług transportu publicznego w Krakowie”. Z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności MPK uzyska niemal 100 proc. dofinansowania do zakupu tych pojazdów.
7 lipca 2025
Wyjątkowy weekend z KLM – wieczorne kursy i wagon z XIX wieku
To był wyjątkowy weekend z Krakowską Linią Muzealną. Po raz pierwszy w historii zabytkowe tramwaje kursowały w… godzinach wieczornych. W sobotę, 5 lipca, została uruchomiona specjalna linia tramwajowa nr 66. Linia kursowała w godz. od ok. 18.00 do ok. 23.30 co ok. 60 minut. Na linii 66 kursowały dwa składy wagonów historycznych – tramwaj silnikowy 4N z przyczepą S2D, która charakteryzuje się niskopodłogowym wejściem w części środkowej oraz norymberski tramwaj GT6.