13 marca 2024 - materiał archiwalny
13 marca 2024 - materiał archiwalny

Pasażerów wozi już kolejny dwukierunkowy tramwaj GT8N z niską podłogą w części środkowej, który przeszedł modernizację w Stacji Obsługi i Remontów MPK. Ten typ wagonów jest obecnie szczególnie potrzebny ze względu na prowadzone prace uniemożliwiające dojazd do pętli Wzgórza Krzesławickie. To one obsługują dwie linie dojeżdżające do przystanku Wańkowicza, przy ul. Kocmyrzowskiej: linię nr 1 (Wańkowicza – Cichy Kącik) oraz linię nr 5 (Wańkowicza – Krowodrza Górka P+R). Ten typ wagonów będzie także potrzebny w przyszłości do obsługi tras podczas remontów.

To już 29 wagon GT8N, który ma w swojej flocie MPK. Wszystkie zostały sprowadzone z Düsseldorfu i przeszły modernizację. Jej efektem jest przede wszystkim niska podłoga w części środkowej (wyposażona także w platformę dla osób poruszających się na wózkach inwalidzkich), klimatyzacja oraz system informacji pasażerskiej złożony z głosowych zapowiedzi i tablic elektronicznych. Wagony mają długość ponad 26 m i ważą niemal 50 ton. Jednocześnie mogą przewieźć prawie 200 pasażerów.

Przypomnijmy, że MPK SA ogłosiło już przetarg na zakup do 30 nowych dwukierunkowych tramwajów o długości ponad 30 m. Realizacja tego kontraktu będzie jednak wymagać od 2 do 3 lat. Stąd decyzja MPK, aby nie rezygnować z projektu modernizacji wagonów sprowadzonych z Düsseldorfu (w planie jest jeszcze oddanie dwóch kolejnych wagonów GT8N). Tym bardziej, że każdy wagon z niską podłogą, który dołącza do floty MPK, oznacza, że z ruchu można wycofać pociąg złożony z dwóch wysokopodłogowych wagonów 105Na lub E1 i c3.

Wagony GT8S Zostały zbudowane przez firmę Duewag dla przedsiębiorstwa Rheinbahn, a po latach pracy zostały odkupione przez MPK SA w Krakowie, a następie zdecydowano się na ich modernizację. Pierwszą próbę unowocześnienia podjęto w 2014 roku, a od 2017 roku systematycznie, według przyjętego schematu, dostosowywano je do oczekiwań pasażerów, w tym tych z ograniczoną mobilnością. Zachowana została natomiast funkcja dwukierunkowej jazdy, która może być wykorzystywana podczas remontów lub budowy nowych torowisk, gdy nie ma możliwości dojazdu do pętli.

Galeria

Najnowsze

5 czerwca 2025
Pracownicy MPK już po raz 16. zagrają w Turnieju Piłkarskim im. Piotra Pruchnickiego
W sobotę, 7 czerwca na boisku TS Tramwaj, przy ul. Praskiej 61a zostanie rozegrany 16. Piłkarski Turniej im. Piotra Pruchnickiego, organizowany przez pracowników MPK SA w Krakowie z zajezdni tramwajowej Podgórze.
5 czerwca 2025
Rusza 23. Sezon Krakowskiej Linii Muzealnej
W najbliższą niedzielę 8 czerwca rozpocznie się 23. sezon Krakowskiej Linii Muzealnej. Rozpocznie się wyjątkowo, bo nie od tradycyjnych kursów linii nr 0 z ul. św. Wawrzyńca do Cichego Kącika, ale od uruchomienia dwóch wyjątkowych linii, które zabiorą pasażerów do każdej z pięciu zajezdni MPK w Krakowie. W tym roku obchodzimy jubileusz 150 lat komunikacji miejskiej, więc KLM musi być wyjątkowa.
4 czerwca 2025
MPK w Krakowie podpisało umowę na dostawę 10 autobusów wodorowych
MPK w Krakowie podpisało umowę z firmą PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy sp. z o. o. na dostawę 10 autobusów zasilanych wodorem marki NesoBus. To pierwsze pojazdy z takim zasilaniem, które kupuje krakowski przewoźnik. Umowa została zawarta 3 czerwca. Nowe autobusy zaczną wozić pasażerów za 12 miesięcy.
3 czerwca 2025
MPK w Krakowie wybrało dostawcę 190 nowych autobusów
We wtorek, 3 czerwca MPK w Krakowie wybrało dostawcę 190 nowych autobusów wyposażonych w silniki spalinowe Euro 6, spełniające najwyższe normy ochrony środowiska. Będzie nim konsorcjum Solaris Bus & Coach Sp. z o.o. i PKO Leasing S.A.
3 czerwca 2025
Odbudowany przez MPK w Krakowie wagon SN1 z 1922 roku rozpocznie tegoroczną KLM
W historycznej hali zajezdni przy ul. św. Wawrzyńca 15, która obecnie jest częścią Muzeum Inżynierii i Techniki, MPK w Krakowie zaprezentowało wyjątkowy tramwaj SN1 o numerze 59. Miało to miejsce 3 czerwca, dokładnie po 103 latach od momentu, kiedy ten wyjątkowy tramwaj zaczął wozić pasażerów.
1 czerwca 2025
Rekordowy Dzień Dziecka w krakowskim MPK
Tłumy dzieci wraz ze swoimi opiekunami, rodzicami, dziadkami odwiedziło w niedzielę, 1 czerwca zajezdnię tramwajową w Nowej Hucie. Cieszymy się, że przygotowane przez nas atrakcje tak wielu z Was się spodobały. Nie martwimy się o przyszłość, skoro tak wielu młodych osób chciało samodzielnie poprowadzić tramwaj. Doceniamy Wasze zainteresowanie tym, jak dbamy o tramwaje, jak je naprawiamy i jak je myjemy. No i cieszymy się, że tak wielkim zainteresowaniem cieszyły się historyczne tramwaje i autobusy. To ważne, aby wiedzieć jak zmienił się krakowski transport przez ostanie kilkadziesiąt lat – tym bardziej, że świętujemy w tym roku 150 lat krakowskiej komunikacji miejskiej.