13 grudnia 2023 - materiał archiwalny
13 grudnia 2023 - materiał archiwalny

W środę, 13 grudnia, punktualnie o godzinie 12.00 zostały zaprezentowane nowe autobusy typu midi wyprodukowane przez firmę Solaris Bus & Coach. Prezentacja odbyła się w zajezdni autobusowej Bieńczyce, bo to właśnie tam będą stacjonować te małe, ok. 9 metrowe pojazdy. Z niej będą wyjeżdżać na linie.

- Autobusy midi będą wykorzystywane na trasach o mniejszym napełnieniu oraz tam gdzie ze względu na wąskie ulice i drogi nie mogą przejechać standardowe autobusy. O tym, że tego rodzaju pojazdy są potrzebne w Krakowie świadczy chociażby uruchomiona zaledwie kilka dni temu linia nr 180 kursująca z os. Na Stoku do Grębałowa, która jest obsługiwana przez najmniejsze pojazdy jakie posiadamy. To potwierdza, że Kraków potrzebuje różnorodnego rodzaju taboru, nie tylko przegubowych, ale także małych autobusów – mówił Mariusz Szałkowski, wiceprezes MPK SA w Krakowie. 

Za dostawę czterech nowych pojazdów w formie leasingu odpowiadało konsorcjum firm Solaris Bus & Coach Sp. z o.o. oraz Millennium Leasing Sp.

Wszystkie autobusy są niskopodłogowe, wyposażone w platformę dla osób poruszających się na wózkach, klimatyzację i monitoring. Silniki autobusów spełniają  europejską normę Euro 6. Obecnie MPK SA w Krakowie posiada już 40 pojazdów typu midi. Przypomnijmy, że MPK czeka jeszcze na dostawę czterech nowych autobusów mini, których długość nie przekracza 8 m.

Prezentacji nowych autobusów wyjątkowo towarzyszył pokaz historycznego autobusu MAN SL 200 o numerze taborowym 16005, który został wyremontowany przez pracowników MPK SA w Krakowie.

Autobusy Man SL200 produkowane były w latach 1973 - 1986 w fabryce Maschinenfabrik Augsburg-Nürnberg AG (M.A.N.) w Norymberdze.  Na krakowskich ulicach pojawiły się na początku 1990 roku, kiedy to krakowskie MPK z Norymbergii otrzymało cztery używane pojazdy tego typu wraz tramwajami T4 oraz B4. Autobusy MAN były pierwszymi autobusami zza zachodniej granicy eksploatowanymi przez przedsiębiorstwa komunikacyjne w Polsce. Były też pierwszymi w Krakowie autobusami z automatyczną skrzynią biegów. Wszystkie egzemplarze stacjonowały na zajezdni Bieńczyce gdzie posiadały numery 16601, 16602, 16603 oraz 16604. Najczęściej wysyłane były na linie numer 125, 153 czy 198. W roku 1996 zakończono eksploatację tych pojazdów. Pojazd o numerze 16604 został zachowany, jako muzealny i znajduje się w zasobach Muzeum Inżynierii i Techniki.

Najnowsze

18 lipca 2025
Wyjątkowa niedziela z KLM - dwie linie tramwajowe i jedna autobusowa
W niedzielę, 20 lipca na ulice Krakowa wyjechały zabytkowe tramwaje i autobusy w ramach Krakowskiej Linii Muzealnej. Tego dnia uruchomiono aż trzy specjalne linie z udziałem historycznych pojazdów.
17 lipca 2025
Nowe biletomaty w tramwajach i autobusach
W pojazdach Komunikacji Miejskiej w Krakowie sukcesywnie wymieniane są najbardziej wyeksploatowane biletomaty na nowoczesne i bardziej niezawodne urządzenia. To ważna zmiana – dotychczasowe automaty, po wielu latach użytkowania, ulegały coraz częstszym awariom. Nowe rozwiązania są nie tylko bardziej odporne na usterki, ale także przyjazne dla środowiska – nie drukują już papierowych biletów.
16 lipca 2025
Zabytkowe autobusy i tramwaje wyjechały na ulicach Krakowa
W niedzielę, 13 lipca, na ulice Krakowa po raz kolejny wyjechały zabytkowe autobusy i tramwaje w ramach Krakowskiej Linii Muzealnej.
9 lipca 2025
Kraków wycofuje z ruchu wszystkie autobusy z silnikami Euro 5
W środę, 9 lipca do floty MPK w Krakowie dołączyło osiem nowych midi autobusów marki Autosan. W porównaniu do innych kontraktów krakowskiego przewoźnika liczba nowych pojazdów nie jest może imponująca, ale pozwala na wycofanie z ruchu ostatnich egzemplarzy autobusów spalinowych z silnikami Euro 5.
8 lipca 2025
Umowa na dostawę pięciu przegubowych autobusów elektrycznych
MPK w Krakowie podpisało 8 lipca umowę na dostawę pięciu przegubowych autobusów elektrycznych z firmą Solaris Bus & Coach. Krakowski przewoźnik uzyskał już wsparcie finansowe na realizację tej inwestycji w ramach przedsięwzięcia o nazwie „Rozwój floty autobusów zeroemisyjnych dla potrzeb realizacji usług transportu publicznego w Krakowie”. Z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności MPK uzyska niemal 100 proc. dofinansowania do zakupu tych pojazdów.
7 lipca 2025
Wyjątkowy weekend z KLM – wieczorne kursy i wagon z XIX wieku
To był wyjątkowy weekend z Krakowską Linią Muzealną. Po raz pierwszy w historii zabytkowe tramwaje kursowały w… godzinach wieczornych. W sobotę, 5 lipca, została uruchomiona specjalna linia tramwajowa nr 66. Linia kursowała w godz. od ok. 18.00 do ok. 23.30 co ok. 60 minut. Na linii 66 kursowały dwa składy wagonów historycznych – tramwaj silnikowy 4N z przyczepą S2D, która charakteryzuje się niskopodłogowym wejściem w części środkowej oraz norymberski tramwaj GT6.