13 grudnia 2023 - materiał archiwalny
13 grudnia 2023 - materiał archiwalny

W środę, 13 grudnia, punktualnie o godzinie 12.00 zostały zaprezentowane nowe autobusy typu midi wyprodukowane przez firmę Solaris Bus & Coach. Prezentacja odbyła się w zajezdni autobusowej Bieńczyce, bo to właśnie tam będą stacjonować te małe, ok. 9 metrowe pojazdy. Z niej będą wyjeżdżać na linie.

- Autobusy midi będą wykorzystywane na trasach o mniejszym napełnieniu oraz tam gdzie ze względu na wąskie ulice i drogi nie mogą przejechać standardowe autobusy. O tym, że tego rodzaju pojazdy są potrzebne w Krakowie świadczy chociażby uruchomiona zaledwie kilka dni temu linia nr 180 kursująca z os. Na Stoku do Grębałowa, która jest obsługiwana przez najmniejsze pojazdy jakie posiadamy. To potwierdza, że Kraków potrzebuje różnorodnego rodzaju taboru, nie tylko przegubowych, ale także małych autobusów – mówił Mariusz Szałkowski, wiceprezes MPK SA w Krakowie. 

Za dostawę czterech nowych pojazdów w formie leasingu odpowiadało konsorcjum firm Solaris Bus & Coach Sp. z o.o. oraz Millennium Leasing Sp.

Wszystkie autobusy są niskopodłogowe, wyposażone w platformę dla osób poruszających się na wózkach, klimatyzację i monitoring. Silniki autobusów spełniają  europejską normę Euro 6. Obecnie MPK SA w Krakowie posiada już 40 pojazdów typu midi. Przypomnijmy, że MPK czeka jeszcze na dostawę czterech nowych autobusów mini, których długość nie przekracza 8 m.

Prezentacji nowych autobusów wyjątkowo towarzyszył pokaz historycznego autobusu MAN SL 200 o numerze taborowym 16005, który został wyremontowany przez pracowników MPK SA w Krakowie.

Autobusy Man SL200 produkowane były w latach 1973 - 1986 w fabryce Maschinenfabrik Augsburg-Nürnberg AG (M.A.N.) w Norymberdze.  Na krakowskich ulicach pojawiły się na początku 1990 roku, kiedy to krakowskie MPK z Norymbergii otrzymało cztery używane pojazdy tego typu wraz tramwajami T4 oraz B4. Autobusy MAN były pierwszymi autobusami zza zachodniej granicy eksploatowanymi przez przedsiębiorstwa komunikacyjne w Polsce. Były też pierwszymi w Krakowie autobusami z automatyczną skrzynią biegów. Wszystkie egzemplarze stacjonowały na zajezdni Bieńczyce gdzie posiadały numery 16601, 16602, 16603 oraz 16604. Najczęściej wysyłane były na linie numer 125, 153 czy 198. W roku 1996 zakończono eksploatację tych pojazdów. Pojazd o numerze 16604 został zachowany, jako muzealny i znajduje się w zasobach Muzeum Inżynierii i Techniki.

Najnowsze

7 listopada 2025
Awaria - brak dojazdu tramwajów do pętli Czerwone Maki P+R
Informujemy, że nadal z powodu awarii tramwaje nie kursują do Czerwonych Maków. Wiemy, że służby odpowiedzialne za utrzymanie sieci trakcyjnej cały czas pracują, aby usunąć awarię. Zdajemy sobie sprawę, jakie powoduje to trudności dla pasażerów, podróżujących w tym rejonie miasta. Dlatego w uzgodnieniu z zastępcą Prezydenta Krakowa Stanisławem Kracikiem zostały uruchomiane dwie linie autobusowe za tramwaj, na których w sumie kursuje obecnie 11 autobusów.
5 listopada 2025
Patriotyczny Tramwaj wyjedzie na krakowskie ulice już po raz 37.
Wszystkich mieszkańców Krakowa oraz gości zapraszamy do wspólnego świętowania w Tramwaju Patriotycznym 107. rocznicy odzyskania Niepodległości przez Polskę. Na uczestników zostały przygotowane bezpłatne „Śpiewniki polskich pieśni patriotycznych” z kolorową wkładką poświęconą 150. lat komunikacji miejskiej w Krakowie, biało-czerwone chorągiewki, nalepki i okolicznościowa kartka z zabytkowym autobusem MPK.
3 listopada 2025
„Przystanek Jubileusz” z zabytkowymi autobusami w Hangarze Czyżyny
Mieszkańców Krakowa zapraszamy na wyjątkową wystawę zabytkowych autobusów w Hangarze Czyżyny, przy os. 2 Pułku Lotniczego 26a, przygotowaną przez Muzeum Inżynierii i Techniki wraz z MPK w Krakowie. Pokaz został przygotowany w ramach obchodów jubileuszu 150 lat komunikacji miejskiej w Krakowie. Wszyscy zainteresowani już od 7 listopada będą mogli oglądać zabytkowe pojazdy z kolekcji MPK w Krakowie oraz eksponaty ze zbiorów MIT. To wyjątkowy powrót autobusów do tego miejsca, ponieważ Hangar przez ok. 30 lat pełnił funkcję zajezdni!
3 listopada 2025
Zmiana organizacji ruchu na ul. Dobrego Pasterza od 8 listopada
Od 8 listopada, od wczesnych godzin porannych, wprowadzona zostanie czasowa zmiana organizacji ruchu na ul. Dobrego Pasterza. Przez około miesiąc zamknięty będzie odcinek pomiędzy rondem Barei a skrzyżowaniem przy centrum handlowym Serenada. Ma to związek z kolejnym etapem prac przy budowie linii tramwajowej do Mistrzejowic.
31 października 2025
Na ulicy Jana Brożka zostaną wymienione rozjazdy i zwrotnice
W poniedziałek, 3 listopada na ulicy Jana Brożka rozpoczną się prace związane z wymianą dwóch rozjazdów i zwrotnic. Te elementy torowiska były już w bardzo złym stanie i ich wymiana jest konieczna, aby tramwaje mogły tam bezpiecznie i sprawnie przejeżdżać. Prace prowadzone na ul. J. Brożka są ostatnim elementem projektu realizowanego przez MPK w Krakowie, który jest związany z budową tzw. toru obwodowego na terenie zajezdni tramwajowej Podgórze. Jego powstanie znacznie usprawni przejazdy tramwajów po terenie tej zajezdni – wagony jadąc torem obwodowym nie będą już musiały wyjeżdżać poza bramy zajezdni, na tory w ul. J. Brożka.
30 października 2025
Tramwaje wróciły na most Grunwaldzki
Za nami przejazd techniczny po wyremontowanym torowisku na moście Grunwaldzkim. Tramwaje wróciły na kluczową przeprawę w piątek, 31 października, w przeddzień Wszystkich Świętych.