21 listopada 2023 - materiał archiwalny
21 listopada 2023 - materiał archiwalny

We wtorek, 21 listopada w zajezdni tramwajowej Podgórze został zaprezentowany wyjątkowy tramwaj historyczny. To wagon doczepny S2D o numerze taborowym 423, wyprodukowany w Waggonfabrik Wismar w 1930 roku na zamówienie przedsiębiorstwa tramwajowego ze Szczecina. Tuż po II Wojnie Światowej w 1946 roku trafił do Poznania. Po usunięciu niewielkich zniszczeń wojennych jeszcze w tym samym roku został wprowadzony do eksploatacji.

Wagon S2D był eksploatowany w Poznaniu do 1970 roku, kiedy został sprzedany i zaadaptowany na altankę ogrodową. I w tej właśnie roli został odnaleziony przez miłośników komunikacji miejskiej dokładnie 20 lat temu na jednej z działek pod Poznaniem. Od pierwotnego miejsca pochodzenia, wagony tej serii nosiły w Poznaniu nazwę „Duży Szczeciniak”. Na czym polega wyjątkowość wagonu S2D? Charakteryzował się znajdującym się w połowie długości wejściem prowadzącym do części niskopodłogowej. Na końcach wagonu, na podwyższonej podłodze, znajdowały się przedziały pasażerskie wyposażone w ławki. Jak się okazuje tego typu rozwiązania w wagonach były dość charakterystyczne dla przełomu lat 20. i 30. XX wieku. Dzisiaj może się to jednak wydawać zaskakujące, że niemal 100 lat temu w polskich miastach kursowały tramwaje z wejściem niskopodłogowym. Przypomnijmy, że Kraków na pierwszy nowy tramwaj z niską podłogą musiał czekać do 1999 roku.

Podczas prezentacji w krakowskiej zajezdni wagon doczepny S2D nieprzypadkowo został połączony z wagonem silnikowym z kolekcji krakowskiego MPK - 4N o numerze taborowym 43. Ten tramwaj został zakupiony w 2017 od MPK Poznań, gdzie był nieużywany od wielu lat. Stało się tak, ponieważ w Krakowie nie zachował się niestety ani jeden oryginalny egzemplarz tego typu.

W prezentacji wyremontowanego wagonu S2D wziął udział przedstawiciel MPK Poznań.

- To dla nas bardzo ważne wydarzenie, bo Poznań od lat, w miarę możliwości, rozbudowuje flotę taboru historycznego. Nie zapominamy o swojej przeszłości i chcemy w sposób atrakcyjny przekazywać ją młodszym pokoleniom. Chyba nie ma na to lepszego sposobu niż przywracanie do ruchu zabytkowych pojazdów, aby każdy mógł się przekonać jak podróżowano przed laty. 20 lat temu wagon S2D został zabezpieczony dzięki działaniom Klubu Miłośników Pojazdów Szynowych i decyzjom ówczesnego kierownictwa poznańskiego przewoźnika. Udało się go odbudować, dzięki uporowi i konsekwencji wielu osób. Teraz będzie mógł powrócić na poznańskie torowiska, choć już nie do ruchu liniowego, ale na linie turystyczne – powiedział Waldemar Łosiak, inspektor ds. historii firmy z Biura Komunikacji Społecznej MPK Poznań.

Dzięki podpisanej w 2022 roku umowie z MPK Poznań wagon trafił do Krakowa, gdzie przeszedł gruntowny remont w Stacji Obsługi i Remontów krakowskiego przewoźnika.

- MPK w Krakowie i MPK Poznań już od kilku lat ściśle współpracują ze sobą w celu promocji komunikacji miejskiej i historii pojazdów, która w przeszłości kursowała ulicami obu miast. Namacalnym przykładem tych działań jest trwająca już od dwóch lat wymiana zabytkowych tramwajów na okres wakacyjny, kiedy to są one wykorzystywane na liniach turystycznych. Tym razem ta współpraca objęła remont wagonu S2D, którym poznaniacy podróżowali ponad 50 lat temu. Mogę już dzisiaj zdradzić, że ze względu na wyjątkowość tego wagonu zdecydowaliśmy się na stworzenie jego wiernej kopii i włączenie jej do kolekcji naszych historycznych pojazdów – podkreślił Mariusz Szałkowski, wiceprezes zarządu MPK SA w Krakowie.

Po oficjalnej prezentacji i odbyciu pierwszego przejazdu z zajezdni tramwajowej Podgórze do pętli Borek Fałęcki wyremontowany tramwaj S2D zostanie przygotowany do wyjazdu, a następnie załadowany na specjalną lawetę, która zawiezie go do Poznania.

Najnowsze

18 lipca 2025
Wyjątkowa niedziela z KLM - dwie linie tramwajowe i jedna autobusowa
W niedzielę, 20 lipca na ulice Krakowa wyjechały zabytkowe tramwaje i autobusy w ramach Krakowskiej Linii Muzealnej. Tego dnia uruchomiono aż trzy specjalne linie z udziałem historycznych pojazdów.
17 lipca 2025
Nowe biletomaty w tramwajach i autobusach
W pojazdach Komunikacji Miejskiej w Krakowie sukcesywnie wymieniane są najbardziej wyeksploatowane biletomaty na nowoczesne i bardziej niezawodne urządzenia. To ważna zmiana – dotychczasowe automaty, po wielu latach użytkowania, ulegały coraz częstszym awariom. Nowe rozwiązania są nie tylko bardziej odporne na usterki, ale także przyjazne dla środowiska – nie drukują już papierowych biletów.
16 lipca 2025
Zabytkowe autobusy i tramwaje wyjechały na ulicach Krakowa
W niedzielę, 13 lipca, na ulice Krakowa po raz kolejny wyjechały zabytkowe autobusy i tramwaje w ramach Krakowskiej Linii Muzealnej.
9 lipca 2025
Kraków wycofuje z ruchu wszystkie autobusy z silnikami Euro 5
W środę, 9 lipca do floty MPK w Krakowie dołączyło osiem nowych midi autobusów marki Autosan. W porównaniu do innych kontraktów krakowskiego przewoźnika liczba nowych pojazdów nie jest może imponująca, ale pozwala na wycofanie z ruchu ostatnich egzemplarzy autobusów spalinowych z silnikami Euro 5.
8 lipca 2025
Umowa na dostawę pięciu przegubowych autobusów elektrycznych
MPK w Krakowie podpisało 8 lipca umowę na dostawę pięciu przegubowych autobusów elektrycznych z firmą Solaris Bus & Coach. Krakowski przewoźnik uzyskał już wsparcie finansowe na realizację tej inwestycji w ramach przedsięwzięcia o nazwie „Rozwój floty autobusów zeroemisyjnych dla potrzeb realizacji usług transportu publicznego w Krakowie”. Z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności MPK uzyska niemal 100 proc. dofinansowania do zakupu tych pojazdów.
7 lipca 2025
Wyjątkowy weekend z KLM – wieczorne kursy i wagon z XIX wieku
To był wyjątkowy weekend z Krakowską Linią Muzealną. Po raz pierwszy w historii zabytkowe tramwaje kursowały w… godzinach wieczornych. W sobotę, 5 lipca, została uruchomiona specjalna linia tramwajowa nr 66. Linia kursowała w godz. od ok. 18.00 do ok. 23.30 co ok. 60 minut. Na linii 66 kursowały dwa składy wagonów historycznych – tramwaj silnikowy 4N z przyczepą S2D, która charakteryzuje się niskopodłogowym wejściem w części środkowej oraz norymberski tramwaj GT6.